V poletnih mesecih, ko se po slovenskih avtocestah pogosto vijejo dolge kolone vozil, niso redki prizori, ko začetek dopusta tujim voznikom zagrenijo težave z vozilom. Njihovo nesrečo po opozorilih medijev, Darsa, AMZS-ja in policije izkoriščajo tudi goljufi. Foto: BoBo
V poletnih mesecih, ko se po slovenskih avtocestah pogosto vijejo dolge kolone vozil, niso redki prizori, ko začetek dopusta tujim voznikom zagrenijo težave z vozilom. Njihovo nesrečo po opozorilih medijev, Darsa, AMZS-ja in policije izkoriščajo tudi goljufi. Foto: BoBo

Na sporne prakse na slovenskih avtocestah so v zadnjih tednih opozorili tudi nekateri tuji mediji. Romunska televizija Prima TV je konec maja poročala, da naj bi se v past avtovlek ujelo na stotine voznikov. Model delovanja je po navedbah romunskega medija takšen, da do voznikov, ki obtičijo na avtocesti, kmalu za tem, ko njihov avtomobil zaščitijo delavci Darsa, pripelje vlečni tovornjak in jim obljubi odvoz ter hitro in poceni popravilo, ki ne bo preseglo 150 evrov. Ko se voznik s tem strinja in podpiše dokument, mu avto odpeljejo v delavnico, po opravljenem servisu pa nato prejme veliko višji račun, kot mu je bilo obljubljeno sprva. Eden od voznikov je povedal, da so od njega zahtevali celo 8000 evrov.

V primeru, da računa ne želijo ali ne morejo plačati, jim podjetje avtomobila, ki ga ima zaklenjenega na svojem parkirišču, noče vrniti. Kot poroča Prima TV, naj bi zaradi previsokih stroškov, ki se po navedbah romunskih voznikov lahko dvignejo tudi do več tisoč evrov, več deset Romunov zasežene avtomobile preprosto pustilo v Sloveniji in se zgolj z registrskimi tablicami vrnilo v domovino. Kot še poroča romunska televizija, so pristojne organe v Sloveniji zaradi opisanih primerov obvestili ne le z romunskega veleposlaništva, ampak tudi s predstavništev Nemčije, Poljske in Madžarske.

Avstrijskega voznika prestregla nepooblaščena avtovleka

V podobnih situacijah so se v Sloveniji znašli tudi drugi tuji državljani. Svoj primer je za avstrijski spletni portal Kleine Zeitung opisal 36-letni avstrijski Korošec, ki je čez Slovenijo proti Hrvaški z ženo potoval sredi maja. Na primorski avtocesti mu je pri Divači počila prednja desna guma, zato je poklical avstrijsko združenje voznikov, motoristov in kolesarjev ARBÖ, katerega član je. Rečeno mu je bilo, naj počaka, in da bo njegovo vozilo odpeljalo slovensko partnersko podjetje, ki ga bodo poslali.

Kmalu za tem se je pri njem ustavil delavec Darsa, dodatno zavaroval avtomobil v okvari in se odpeljal, čez 30 minut pa je na kraj prišla še avtovleka, voznik pa je Avstrijca vprašal, če je on poklical na pomoč. 36-letnik je za avstrijski portal povedal, da je vse delovalo zelo profesionalno, zato sta bila z ženo prepričana, da gre za pomoč, ki so mu jo poslali z ARBÖ-ja. A v resnici je bil njegov avto naložen na tovornjak drugega podjetja, zaradi česar je že med potjo v delavnico prejel tako klic voznika avtovleke, ki jo je poslal ARBÖ, kot tudi predstavnikov ARBÖ-ja.

Avstrijec kljub vprašanjem, kje je, takrat še ni posumil, da je kar koli narobe. Voznik, ki je prevažal njegovo pokvarjeno vozilo, naj bi mu namreč zatrjeval, da vse poteka, kot je treba in v dogovoru z ARBÖ-jem ter da bo prevoz avtomobila brezplačen, vmes pa se je po telefonu, ki mu ga je predal Avstrijec, tudi sam pomenil z voznikom druge avtovleke. S primorske avtoceste je bilo vozilo, skupaj z obema potnikoma, prepeljano v avtomehanično delavnico Global avto na Vranskem, poroča Kleine Zeitung. Da vendarle nekaj ni v redu, je Avstrijec posumil že zaradi dolge poti, njegove slutnje pa so bile potrjene ob prihodu na Vransko. "Ogromna delavnica je bila videti kot pokopališče avtomobilov," je za avstrijski spletni portal povedal moški.

Po menjavi gum na avtomobilu so mu v delavnici povedali, da od ARBÖ-ja niso prejeli nobenega sporočila in da mora vse stroške pokriti sam – za prevoz in menjavo dveh gum so mu izstavili račun v znesku 1021 evra in zahtevali plačilo v gotovini. "Šel sem do bankomata čez cesto in dvignil denar. Če ne bi plačal, mi verjetno ne bi več dali avta. Nismo imeli druge možnosti," je dejal Avstrijec. Dodal je, da poleg tega na v Sloveniji montiranih gumah ni bilo skoraj nič profila, zato jih je moral menjati takoj po vrnitvi domov.

Očitki letijo na dve podjetji z istim lastnikom – v obeh vse navedbe zanikajo

Tako avstrijski kot romunski mediji opisane sporne prakse povezujejo s Samom Feštajnom – v primeru romunskih voznikov očitki letijo na njegovo podjetje Žonta, ki ponuja tudi avtovleko, Avstrijec pa je neprijetno izkušnjo doživel v omenjenem podjetju Global avto. Avtovleka Žonta se je sicer v preteklih letih že večkrat pojavljala v medijih, Dars pa je po sumu prirejanja dokumentacije, številnih prijetih pritožbah in ponavljajočem se kršenju pogodb pred tremi leti s podjetjem prekinil sodelovanje. Podobno je ravnal tudi hrvaški upravitelj avtocest HAC. Ob tem je bil Feštajn letos aprila vpleten tudi v kriminalistično preiskavo glede suma nepravilnosti na Darsu, kjer se je dogajalo favoriziranje pri javnih razpisih ter tudi sumi podkupovanja in kartelnega dogovarjanja.

Da bi se vozniki izognili kakršnim koli dodatnim težavam in nevšečnostim, jih na Darsu pozivajo, naj ob vsaki okvari vozila pokličejo na številko 1970, kjer bodo dobili vsa potrebna navodila. Foto: Pixabay
Da bi se vozniki izognili kakršnim koli dodatnim težavam in nevšečnostim, jih na Darsu pozivajo, naj ob vsaki okvari vozila pokličejo na številko 1970, kjer bodo dobili vsa potrebna navodila. Foto: Pixabay

Tako v podjetju Global avto kot Žonta sicer vse očitke o nepravilnostih zanikajo. Za časopis Dnevnik, ki je že večkrat poročal o goljufijah na slovenskih avtocestah, so sporočili, da so v primeru, na katerega je opozoril Avstrijec, "storitve izvedli kvalitetno, pravočasno in po konkurenčni ceni", s proračunom pa da se je Avstrijec strinjal. Tega, kako je avtovlečna služba prišla do njega, niso komentirali, saj je to, kot trdijo, opravilo drugo podjetje. Ob tem so zanikali, da so Avstrijcu dajali lažne obljube ter tudi njegove navedbe, da so bile pnevmatike, ki so mu jih prodali, obrabljene. Dodali so, da so bile sicer rabljene, s čimer pa se je stranka po njihovih navedbah strinjala. Kot poroča Dnevnik, so mu sicer za dve pnevmatiki zaračunali 260 evrov.

Glede voznikov, ki so svoje izkušnje opisali za romunsko televizijo, pa so iz podjetja Žonta odgovorili, da navedenih storitev niso opravljali. Pri tem so sicer časopisu Dnevnik najprej posredovali ime ene vlečne službe, ko je ta kakršno koli vpletenost zanikala, pa so navedli drugo podjetje.

"Patruljiranje" nepooblaščenih avtovlek zaznavajo tudi na AMZS-ju in Darsu

Da so z dogajanjem na slovenskih avtocestah, ki je opisano v uvodu članka, seznanjeni, so nam potrdili tako na Darsu kot na AMZS-ju. "Člani AMZS-ja in člani partnerskih tujih avtomobilskih klubov so bili v zadnjem času večkrat žrtve sistematičnega zavajanja v primeru nezgode oziroma okvare vozila na avtocesti," so sporočili z AMZS-ja.

Tudi sami opažajo isti vzorec, kakor so jih za tuje medije opisovali vozniki: "Kljub klicu v AMZS-jev klicni center (oziroma klicni center matičnega tujega kluba, partnerja AMZS-ja), ki je poskrbel za čim hitrejši prihod pomoči na cesti, se je pri članu AMZS-ja oziroma članu tujega kluba pojavil konkurenčni izvajalec pomoči na cesti, ki je stranko prepričal, da bo on izvedel intervencijo. To je pogosto povezano z nerazumljivo visokimi stroški, za poravnavo katerih praviloma ni podlage v izdani ustrezni garanciji matičnega kluba, s čimer nastanejo članu nepotrebni stroški."

Ob tem se pojavlja vprašanje, kako je mogoče, da nekatera podjetja na slovenskih avtocestah delujejo na takšen način. Predvsem je zanimivo, da imajo očitno vzpostavljen sistem, s katerim voznike, ki obtičijo na avtocesti, zaznajo hitro in do njih prispejo še pred avtovlekami, ki jih na lokacijo pošlje AMZS. Kot so nam povedali na AMZS-ju, opažajo, da ta podjetja "patruljirajo" po avtocestah in prežijo na voznike, ki se znajdejo v težavah. "Nepooblaščeni izvajalci so pri svojem pristopu zelo prepričljivi in lahko ustvarijo vtis, da pomoč na cesti izvajajo za AMZS oziroma v imenu AMZS-ja," so opozorili.

Dars voznike poziva, naj vse rešujejo neposredno z njihovim klicnim centrom

Da bi se vozniki izognili kakršnim koli dodatnim težavam in nevšečnostim, jih na Darsu pozivajo, naj ob vsaki okvari vozila pokličejo na številko 1970, kjer bodo dobili vsa potrebna navodila. Na kraj dogodka bodo prišli vzdrževalci družbe Dars in brezplačno zavarovali kraj dogodka. Nadaljevanje intervencije je odvisno od tega, ali je vozilo obtičalo na katerem od voznih pasov avtoceste ali pa na odstavnem pasu oziroma počivališču.

Na Darsu so pojasnili, da so kot upravljavec avtocest in hitrih cest vse ovire na voznem ali prehitevalnem pasu – tudi okvarjena vozila – dolžni odstraniti sami. V takšnem primeru Dars pošlje svoje vozilo, da zaščiti odsek avtoceste, kjer je vozilo obstalo, in avtomatsko aktivira svojega pogodbenega podizvajalca – ta mora imeti ustrezno nalepko na vozilu z oznako Dars –, ki vozilo v najkrajšem času umakne z avtoceste. Ob tem so zadolženi tudi za odstranjevanje vseh okvarjenih vozil, tudi če obtičijo na odstavnem pasu ali počivališču, ki so težja od 3,5 tone.

Za vozila, ki so lažja od 3,5 tone in obstanejo na odstavnem pasu, avtocestni niši ali počivališču, pa je voznik dolžan v dveh urah sam urediti odvoz. Če se vozniki na pomoč obrnejo na lastno zavarovalnico ali tuje združenje ali društvo, je Dars zadolžen le za zavarovanje vozila. In ravno na takšne primere prežijo nepooblaščeni ponudniki avtovleke. Na Darsu so dodali, da se za reševanje problematike tako s policijo kot z zavarovalnicami dogovarjajo za usklajeno delovanje.

AMZS: Na kraju okvare ne sklepajte nikakršnih dogovorov

Na AMZS-ju medtem opozarjajo, naj vozniki z delavci avtovlek, ki se ustavijo ob njihovem pokvarjenem vozilu, ne sklepajo nikakršnih dogovorov. Brez njihovega soglasja namreč takšna podjetja ne morejo storiti nič, če pa jim voznik da soglasje za intervencijo in podpiše dokumente, mora pozneje kriti tudi njene stroške, ki pa so lahko – kot kažejo zgoraj opisani primeri – zelo visoki.

Člane AMZS-ja, ki obstanejo na odstavnem pasu ali počivališču, medtem pozivajo, naj pokličejo na številko 1987 in sledijo navodilom operaterja v njihovem klicnem centru. "Operater bo članu povedal, kdaj lahko pričakuje, da bo izvajalec pomoči na cesti prispel do kraja okvare ali nesreče, registrsko številko intervencijskega vozila, ime izvajalca pomoči ipd., poleg tega pa lahko operater članu posreduje tudi delovni nalog, s katerim se lahko izvajalec pomoči na cesti 'identificira'," so našteli.

Ob tem so vse voznike opozorili, naj svojih telefonov ne dajejo nepooblaščenim izvajalcem in naj vso komunikacijo z AMZS-jem izpeljejo sami in skupaj z operaterjem rešujejo vse morebitne dvome.

Policija vse voznike, ki se ulovijo v past nepooblaščenih avtovlečnih služb, poziva, naj dejanje nemudoma prijavijo na telefonski številki 113. Foto: MMC RTV SLO/Maja Ikanović
Policija vse voznike, ki se ulovijo v past nepooblaščenih avtovlečnih služb, poziva, naj dejanje nemudoma prijavijo na telefonski številki 113. Foto: MMC RTV SLO/Maja Ikanović

Policija žrtve goljufij poziva, naj podajo prijavo

Vsem, ki se ujamejo v past goljufivih avtovlek, na policiji medtem priporočajo, da nemudoma pokličejo na telefonsko številko 113 in podajo prijavo. "S problematiko je bila policija seznanjena z več pisanji predvsem nevpletenih oseb. Prav tako je policija obravnavala nekaj posameznih primerov," so sporočili s policije. Potrdili so poročanje medijev, da so najpogostejše žrtve teh kaznivih dejanj tuji državljani.

Ob tem so opozorili, da je treba zaradi prekrivanja civilnopravnega razmerja in kazenske zakonodaje za dokazovanje kaznivega dejanja goljufije zbrati dodatna obvestila in dokaze, "kar je še dodatno oteženo, saj gre v veliki večini primerov za tuje državljane, ki so v tranzitu in se ne vračajo v Slovenijo". V preiskavi je treba namreč opraviti ogled vozila, preveriti, kakšna popravila so bila izvedena itd., so poudarili.

Dodatna pojasnila so podali na Policijski upravi Celje, kjer so poudarili, da se odzovejo na vsako prijavo, povezano s problematiko odvažanja pokvarjenih vozil z avtocest. "Žalski policisti so tako v preteklih letih, kot tudi letos prejeli prijave glede sumov različnih nepravilnosti pri odvozih vozil z avtoceste," so dodali in pojasnili, da so zaradi suma storitve kaznivega dejanja goljufije na okrožno državno tožilstvo v Celju podali eno kazensko ovadbo in dve poročili. "Nekaj prijav smo prejeli tudi že letos. V vseh primerih še poteka zbiranje obvestil," so dodali.

Člani AMZS-ja lahko ob intervenciji v tujini vselej preverijo delovni nalog

Medtem ko so slovenske avtoceste z vidika avtovlečnih prevar nevarne predvsem za tuje voznike, pa med žrtvami (avto)cestnih goljufov v tujini lahko hitro pristanejo tudi slovenski državljani. Na AMZS-ju svojim članom, ki odhajajo v tuje države, v katerih lahko koristijo pomoč na cesti v tujini, svetuje, naj v primeru okvare ali nesreče vselej pokličejo AMZS na številko +386 1 5305 353. "Vsa koordinacija reševanja namreč poteka iz AMZS-jevega klicnega centra v Sloveniji, kjer operaterji uredijo vse potrebno za nudenje ustrezne pomoči," so pojasnili.

Če voznik v katerem koli trenutku podvomi, da izvajalec nastopa v imenu AMZS-ja, lahko poleg tega v izogib morebitni zlorabi ali goljufiji zahteva vpogled v delovni nalog, ki ga AMZS v takšnih primerih vselej pošlje svojim partnerskim klubom v tujini.