Ministrstvo za javno upravo besedilo zakona sprememb in dopolnitev zakona o poslanicih še pripravlja, zato zadeve za MMC podrobneje še ni želelo komentirati. Foto: MMC RTV SLO
Ministrstvo za javno upravo besedilo zakona sprememb in dopolnitev zakona o poslanicih še pripravlja, zato zadeve za MMC podrobneje še ni želelo komentirati. Foto: MMC RTV SLO

Funkcije župana ne opravljam zaradi denarja, tisočih evrov nagrade, ki jo dobivam kot župan, ampak ker mi Radlje in volivke in volivci preveč pomenijo in bodo ne nazadnje tudi oni odločali o mojem opravljenem delu. Če kdo od teh, ki skušajo župane poslance očrniti, morda misli, da delo opravljam zaradi nagrade, sem se ji navsezadnje pripravljen tudi odpovedati.

Alan Bukovnik, SD

Potrebna sta tehten premislek in osvetlitev problema iz vseh zornih kotov. Vsak posameznik se ima pravico odločiti, za katere funkcije bo kandidiral. Poleg nezdružljivosti županske in poslanske funkcije je vprašljiva tudi združljivost poslanske funkcije z opravljanjem zdravstvene dejavnosti, pa tudi združljivost županske funkcije in funkcije predsednika uprave ali direktorja, katerega izmed podjetij v državni lasti.

Renata Brunskole, SD
Občine
Med 90 poslanci je 24 takih, ki jih je hkrati tudi županov. Foto: RTV SLO

Nezdružljivost poslanske in županske funkcije ni rešitev, s katero bomo odpravljali gospodarsko in socialno krizo, v katero je letos po nemarnem zabredla Slovenija. V PS SDS smo pričakovali in še pričakujemo povsem drugačne predloge ukrepov vlade in koalicije - take, ki bodo dali zagon gospodarski rasti, ustvarjali nova delovna mesta in potegnili državo iz nezavidljive situacije. Ker pa koalicija tega očitno ne zmore, so zelo priročne drobne politikantske teme, kot so omenjeni dvojni funkcionarji.

PS SDS

Če si namreč predstavljamo situacijo, v kateri v Državnem zboru RS ne bi bilo nobenega župana, bi po našem trdnem prepričanju Državni zbor RS pri svojem delu zagotovo sprejel marsikatero odločitev, ki bi bila v nasprotju z interesi lokalnih skupnosti. Že sedanje izkušnje so pokazale, da so ravno tisti poslanci, ki so tudi župani, pogosto opozarjali na take rešitve v predlogih zakonov, ki pomenijo nevarnost za nazadovanje občin.

PS SLS

Da imamo župani pri volitvah za Državni zbor RS prednost, ne drži, saj se je kar nekaj županov poizkusilo na parlamentarnih volitvah in so dosegli zanemarljiv odstotek glasov. Res je, da moramo župani veliko več delati, soočamo se s problemi komunalne infrastrukture in na splošno s problemi malega človeka, ki nima več sredstev za človeka dostojno življenje. To so dejanski problemi Slovenije, ne pa zakon, ki bi omejeval uspešne župane pri zavzemanju za enakomeren razvoj Slovenije.

Franc Pukšič, SLS

Sem predlagatelj novele zakona o poslancih, s katero želimo ločiti župansko in poslansko funkcijo, ki jih opravljam tudi sam. Kot poslanec zastopam interese vseh državljanov, kot župan pa interese občanov svoje občine. Lokalni interes in interes splošne javnosti znata biti včasih navzkriž, zato je združevanje teh dveh funkcij pravzaprav ustavno vprašljiva.

Borut Sajovic, LDS

Predlog zakona o spremembah zakona o poslancih, ki ga je napisala skupina koalicijskih poslancev s prvopodpisano Cvetko Zalokar Oražem (Zares), bi lahko v parlament romal že v n ekaj dneh - in sicer takoj, ko bo vlada pozitivno mnenje nadgradila še z dokončno odločitvijo (pripravo besedila predloga), kar naj bi se zgodilo kmalu. Spremenjeni zakon naj bi začel veljati po opravljenih volitvah v DZ leta 2012.

Mnenje vlade o predlogu zakona o spremembah zakona o poslancih si lahko preberete tukaj.


Vlada: Zdaj nevarnost favoriziranja občinskih interesov

Če bi bila sprememba zakona sprejeta, prizadevanje poslancev, da zastopajo interese vseh državljanov, ne bi bilo več ogroženo, v mnenju o zakonskem predlogu navaja vlada. Zdaj namreč pri prenekaterih predstavnikih hrama demokracije, ki obenem vodijo tudi občine, obstaja nevarnost favoriziranja določenega dela prebivalstva Slovenije.

K temu velja dodati, da poslanci, ki so hkrati župani, prejemajo tudi lepe mesečne zneske, pred časom pa je v javnosti zakrožila še novica, da mnogi šefi občin, potem ko jim funkcija poslancev preneha, svoje delo na čelu občine opravljajo nepoklicno, ker jim tako po zakonu še leto dni po prenehanju mandata pripada nadomestilo za poslansko plačo.

Župani poslanci bi torej s sprejetjem zakona precej izgubili, zato jih je MMC povprašal, kako vidijo predlagane spremembe.

POSLANCI MED ŽUPANI

SD

Tomaž Tom Mencinger - Jesenice

Mirko Brulc - Nova Gorica

Alan Bukovnik - Radlje ob Dravi

Renata Brunskole - Metlika

Anton Kampuš - Gornja Radgona

Janko Veber - Kočevje

Matjaž Han - Radeče

SDS

Danijel Krivcec - Bovec

Milan Čadež - Gorenja vas - Poljane

Darko Menih - Šoštanj

Štefan Tisel - Šentjur

Zvonko Lah - Mirna Peč

Zares

Lojze Posedel - Žalec

Damijan Perne - Kranj

DeSUS

Matjaž Zanoškar - Slovenj Gradec

Franc Jurša - Ljutomer

Vili Rezman - Ruše

SNS

Bogdan Barovič - Trbovlje

SLS

Franc Bogovič - Krško

Janez Ribič - Duplek

Franc Pukšič - Destrnik

LDS

Borut Sajovic - Tržič

Miran Jerič - Hrastnik


Mencinger: Le če bo poslanska funkcija nezdružljiva tudi z drugimi funkcijami
Začenjamo z odzivi petih od sedmih županov poslancev SD-ja, med katerimi pravzaprav ni nikogar, ki bi na morebitno novost gledal povsem brez predsodkov. Župan Radelj ob Dravi Alan Bukovnik opozarja, da je vsakemu državljanu zagotovljena pravica voliti in biti voljen "in vprašanje je, ali ne bi te pravice z odločitvijo o nezdružljivosti funkcij kratili". Kot zatrjuje, bi nezdružljivost funkcij podprl ob volilnem sistemu, ki bi omogočil enakomerno zastopanost po volilnih okrajih v DZ-ju, ki je sedanji sistem po njegovih besedah ne zagotavlja. "To kaže tudi primer okraja Dravograd - Radlje, ki osem let ni imel poslanca. Ta nezastopanost okraja je bil tudi moj osnovni motiv in cilj pri kandidaturi. Če bi imel v 'svojem' volilnem okraju poslanca, ki ne bi bil župan, bi bil zadovoljen, ker je opravljati oboje hkrati garanje brez primere," je dodal.

Brulc: Vse druge obveznosti ob županovanju ovira
Tomaž Tom Mencinger
, ki vodi občino Jesenice, bi nezdružljivost županske in poslanske funkcije podprl le, če bi se nezdružljivost ugotovila tudi za druge poklice, ki se zdaj lahko opravljajo hkratno s poslansko funkcijo - denimo profesura na fakultetah, zdravniški poklic ipd. Podobne pomisleke imata tudi prva dama Metlike Renata Brunskole, ki opozarja na nezdružljivost poslanske funkcije s funkcijo predsednika uprave ali direktorja državnega podjetja, in Matjaž Han, župan Radeč, ki meni še, da očitek županom, da imajo v DZ-ju prednost, ko gre za vpliv na korist svoje občine, ne drži: "Ta očitek seveda ne drži, saj tudi poslanci, ki prihajajo iz različnih okolij, prav tako izvajajo pritisk na zakonodajno telo za pridobitev ugodnosti za svoj okoliš. Menim, da ima poslanec, ki je hkrati župan, veliko prednost pri razumevanju konkretnih problemov iz lokalnih okolij in da ima pri sprejemanju zakonodaje boljši pregled, kako se bo ta implementirala."

Še najbolj optimističen in pozitivno naravnan do predloga je predsednik občine Nova Gorica Mirko Brulc, ki priznava, da je vodenje občine zahtevno delo in da so, če ga želi odgovorno in kakovostno opravljati, vse druge obveznosti ovira.

SDS: Politikantska tema, s katero ne bomo rešili krize
V SDS-u se je na naš poziv h komentarju na predlog, sicer namenjen županom poslancem, odzvalo kar predstavništvo poslanske skupine stranke, ki meni, da sta funkciji, vsaj v primeru vodenja večje občine, nezdružljivi. A obenem poslanci SDS-a opozarjajo, da zdaj ni čas za takšen predlog: "Nezdružljivost poslanske in županske funkcije ni rešitev, s katero bomo odpravljali gospodarsko in socialno krizo, v katero je letos po nemarnem zabredla Slovenija. V PS-ju SDS-a smo pričakovali in še pričakujemo povsem drugačne predloge ukrepov vlade in koalicije - take, ki bodo dali zagon gospodarski rasti, ustvarjali nova delovna mesta in potegnili državo iz nezavidljive situacije. Ker pa koalicija tega očitno ne zmore, so zelo priročne drobne politikantske teme, kot so omenjeni dvojni funkcionarji."

Zares, DeSUS, LDS podpirajo predlog
V Zaresu imajo dva poslanca, ki sta obenem tudi vodji občin. Za našo spletno stran je možne spremembe komentiral Damijan Perne, prvi mož Kranja, ki nezdružljivost dela v parlamentu in na čelu občine podpira. Prav tako predlog pozdravlja eden izmed treh DeSUS-ovih poslancev županov Franc Jurša (Ljutomer). Podobna stališča zasledimo še v LDS-u. "Ločitev teh dveh funkcij podpiram, čeprav sem tudi sam poslanec in hkrati župan. Dosedanja praksa je pokazala, da kljub vsej dobri volji, zavzetosti in trdemu delu dveh tako zahtevnih služb ni mogoče opravljati hkrati," je za MMC povedal Miran Jerič (Hrastnik). Borut Sajovic (Tržič) pa je celo predlagatelj novele zakona o poslancih, saj ugotavlja, da lahko lokalni interes in interes splošne javnosti včasih prideta navzkriž, "zato je združevanje teh dveh funkcij pravzaprav ustavno vprašljiva".

SLS: Biti župan in poslanec je dobro za Slovenijo
Povsem nasprotnega mnenja so v SLS-u, kjer so poslanci, ki sedijo tudi v poslanskih klopeh, prepričani, da je opravljanje obeh funkcij pozitivno. "Ker v Sloveniji še vedno manjka vmesna raven lokalne samouprave - torej pokrajine kot vez med državno in lokalno upravo -, so poslanci in župani gotovo ena izmed bolj učinkovitih vezi med tema ravnema /.../. Poslanci, ki so obenem tudi župani, so torej zaradi podrobnega poznavanja problematike na lokalni ravni nujni, imajo pa predlagatelji sprememb tega zakona moj glas dan po uvedbi pokrajin v Sloveniji," trdi Franc Bogovič, župan Krškega. S tem se strinja tudi Janez Ribič, ki vodi Duplek: "Poslanci, ki so obenem tudi župani, so odlična povezava med rešitvami v zakonodaji in udejanjanjem teh rešitev v praksi. Nudijo lahko povratne informacije s terena in so v tem smislu koristni tako za zakonodajalca kot za tiste, ki jih zakonodaja prizadeva."

Pukšič: Za predlogom stoji Janković
Župan Destrnika Franc Pukšič, ki deli mnenje svojih poslanskih in županskih kolegov, pa je za MMC pojasnil, da za predlogom stoji prvi mož Ljubljane Zoran Janković, ki po njegovih besedah teži k ohranitvi centralizirane Slovenije in ohranjanju denarja v Ljubljani. "Verjamem, da smo Jankoviću in podobnim v napoto župani poslanci, ki se vedno zavzemamo za enakomeren razvoj Slovenije, kar je nujno. O tem govori tudi podatek, da Prekmurje za osrednjo Slovenijo zaostaja že 20 let. S predlogom zakona bo koalicija poplačala dolgove botru Jankoviću. Zanimivo je, da se koalicija ne spomni, da so v naši državi potrebne regije in poštena delitev sredstev, da ne bi zunaj Ljubljane več živeli od drobtinic, ki jih 'velikodušno' podarijo v prestolnici. Res je poslanec zakonodajna oblast in župan izvršilna oblast, vsi pa so pozabili, da imamo tudi dve stopnji lokalne samouprave in pokrajine ali druga stopnja lokalne samouprave nam zagotovo manjka," je opozoril.

Odgovorov iz SNS-a, v katerem imajo poslanca, ki je hkrati župan Trbovelj, Bogdana Baroviča, nismo prejeli.

Funkcije župana ne opravljam zaradi denarja, tisočih evrov nagrade, ki jo dobivam kot župan, ampak ker mi Radlje in volivke in volivci preveč pomenijo in bodo ne nazadnje tudi oni odločali o mojem opravljenem delu. Če kdo od teh, ki skušajo župane poslance očrniti, morda misli, da delo opravljam zaradi nagrade, sem se ji navsezadnje pripravljen tudi odpovedati.

Alan Bukovnik, SD

Potrebna sta tehten premislek in osvetlitev problema iz vseh zornih kotov. Vsak posameznik se ima pravico odločiti, za katere funkcije bo kandidiral. Poleg nezdružljivosti županske in poslanske funkcije je vprašljiva tudi združljivost poslanske funkcije z opravljanjem zdravstvene dejavnosti, pa tudi združljivost županske funkcije in funkcije predsednika uprave ali direktorja, katerega izmed podjetij v državni lasti.

Renata Brunskole, SD

Nezdružljivost poslanske in županske funkcije ni rešitev, s katero bomo odpravljali gospodarsko in socialno krizo, v katero je letos po nemarnem zabredla Slovenija. V PS SDS smo pričakovali in še pričakujemo povsem drugačne predloge ukrepov vlade in koalicije - take, ki bodo dali zagon gospodarski rasti, ustvarjali nova delovna mesta in potegnili državo iz nezavidljive situacije. Ker pa koalicija tega očitno ne zmore, so zelo priročne drobne politikantske teme, kot so omenjeni dvojni funkcionarji.

PS SDS

Če si namreč predstavljamo situacijo, v kateri v Državnem zboru RS ne bi bilo nobenega župana, bi po našem trdnem prepričanju Državni zbor RS pri svojem delu zagotovo sprejel marsikatero odločitev, ki bi bila v nasprotju z interesi lokalnih skupnosti. Že sedanje izkušnje so pokazale, da so ravno tisti poslanci, ki so tudi župani, pogosto opozarjali na take rešitve v predlogih zakonov, ki pomenijo nevarnost za nazadovanje občin.

PS SLS

Da imamo župani pri volitvah za Državni zbor RS prednost, ne drži, saj se je kar nekaj županov poizkusilo na parlamentarnih volitvah in so dosegli zanemarljiv odstotek glasov. Res je, da moramo župani veliko več delati, soočamo se s problemi komunalne infrastrukture in na splošno s problemi malega človeka, ki nima več sredstev za človeka dostojno življenje. To so dejanski problemi Slovenije, ne pa zakon, ki bi omejeval uspešne župane pri zavzemanju za enakomeren razvoj Slovenije.

Franc Pukšič, SLS

Sem predlagatelj novele zakona o poslancih, s katero želimo ločiti župansko in poslansko funkcijo, ki jih opravljam tudi sam. Kot poslanec zastopam interese vseh državljanov, kot župan pa interese občanov svoje občine. Lokalni interes in interes splošne javnosti znata biti včasih navzkriž, zato je združevanje teh dveh funkcij pravzaprav ustavno vprašljiva.

Borut Sajovic, LDS