Vinko Logaj je svojo vizijo vodenja vzgojno-izobraževalnega resorja pred parlamentarnim odborom za izobraževanje, znanost in mladino predstavljal več kot 40 minut. Foto: BoBo
Vinko Logaj je svojo vizijo vodenja vzgojno-izobraževalnega resorja pred parlamentarnim odborom za izobraževanje, znanost in mladino predstavljal več kot 40 minut. Foto: BoBo

Odbor DZ-ja za izobraževanje, znanost in mladino je predstavitev kandidata za ministra za vzgojo in izobraževanje Vinka Logaja z osmimi glasovi za in petimi glasovi proti ocenil kot ustrezno. DZ bo o kandidatu dokončno odločil na ponedeljkovi seji. Če bo potrjen, bo na mestu ministra za izobraževanje nasledil Darja Feldo, ki je z ministrske funkcije odstopil.

V vprašanjih, ki so sledila predstavitvi kandidata, so tako koalicijski kot opozicijski poslanci izpostavili kadrovsko problematiko v šolstvu. Na vprašanje, kaj bo naredil, da bodo učitelji radi prihajali v šolo, je Logaj odgovoril, da je treba okrepiti podporo ob vstopu v poklic, denimo mentorstvo učiteljem začetnikom. Rešitev vidi tudi v štipendijski politiki in urejanju plačnega sistema, pa tudi v krepitvi avtonomije učitelja.

"Slovenska šola je v splošnem dobra, imamo dobre vrtce in šole, dobre podporne službe na ravni države, v mislih imam javne zavode, imamo tudi dober uradniški del in vzpostavljeno mrežo sodelovanja z univerzitetnim prostorom," je v uvodu svoje izčrpne predstavitve kandidature za ministra dejal Logaj. "Hitre spremembe v družbi, drugačen način življenja, drugačne vrednote pa hkrati prinašajo cel kup izzivov na področju vzgoje in izobraževanja." Poiskati bo treba rešitve, da bo slovenski vzgojno-izobraževalni prostor zagotavljal tako kakovost kot dobre odnose, ki so po Logajevem mnenju ključni. "Ključen pa je učitelj, ki je vsak dan v svojem delovnem času v razredu."

Skupaj z otroki, mladostniki, starši in starimi starši je po Logajevih ugotovitvah s šolami in vrtci posredno ali neposredno vsak dan povezanih več kot milijon ljudi. "To pomeni, da imajo (šole in vrtci, op. a.) vpliv ali stik s tako rekoč polovico slovenskega prebivalstva na dnevni ravni. To je eden pomembnih kazalcev, da sta ugled šole in zaupanje v šolo tako velikega pomena." Ob tem je napovedal, da bo zagotavljanje in povečanje ugleda učiteljev in šolskega prostora eno prioritetnih področij.

Šola je po Logajevih besedah v zadnjih letih prevzela tudi pomembno socialno vlogo. Dejal je, da mora ta predstavljati korektiv na socialnem področju, in poudaril pomen "vključenosti vseh otrok, učencev in dijakov v vrtce in šole v nacionalnem programu vzgoje in izobraževanja".

Logaj napovedal sodelovanje z vsemi deležniki

"Zavedam se tudi, da je v družbi individualizma, v kateri smo, v šolskem prostoru v ospredju pogosto pritisk na ocene in uspeh in da je cilj številnih posameznikov doseči čim višjo izobrazbo. Hkrati pa pogosto pozabimo, da je v digitalni dobi šola tako rekoč edina institucija pri mladini, ki tudi vzgaja za življenje v skupnosti in za sobivanje." Da bi skupaj okrepili slovenski šolski prostor, namerava sodelovati z vsemi deležniki, s sindikati, ravnatelji, učitelji in z zvezo staršev ter lokalnimi skupnostmi. "V javnosti je pogosto slišati, kot da je država oziroma ministrstvo nasprotnik teh javnosti, sam vidim reševanje izzivov in konfliktov, ki nastanejo, v konstruktivnem sodelovanju."

Izzivi s tujejezičnimi učenci

Med izzivi, s katerimi se trenutno srečuje slovensko šolstvo, je najprej izpostavil povečano število otrok priseljencev. Predvsem jezikovne in tudi kulturne bariere po njegovih besedah povzročajo stiske tako učiteljem kot učencem. Stanje po državi pa je precej različno, v nekaj manj kot 40 šolah nimajo tujejezičnih učencev. V nekaterih šolah pa ti predstavljajo tudi do 38 odstotkov vseh učencev, v nekaterih oddelkih celo več kot polovico razreda, kar otežuje vzgojno-izobraževalni proces.

Po Logajevem mnenju bi morali, da bi zagotovili postopno vključevanje učencev priseljencev v šole, zagotoviti dodaten kader, ki bi jim pomagal pri premoščanju kulturnih in jezikovnih barier, pri čemer ni nujno, da gre za učitelje, "ker učiteljev v slovenskem šolskem prostoru trenutno nimamo". Finančno podporo za te načrte pa naj bi zagotovila kohezijska sredstva.

Omenil je tudi težavo neobiskovanja šole otrok iz dela romske skupnosti, ki povzroči nenapredovanje v višje razrede, nesprejemanje romskih učencev in posledično še vzgojne težave. Logaj rešitev vidi v večjem številu romskih pomočnikov, ki so se izkazali za primer dobre prakse. V zvezi z zabojniki, v katerih v nekaterih romskih naseljih izvajajo vzgojno-izobraževalne programe, je dejal, da je treba vsem otrokom zagotoviti enak standard infrastrukture.

Za delo z nadarjenimi učenci bo po mnenju Logaja deloma uspešno poskrbel razširjeni program, ki v času po rednem pouku ponuja različne dejavnosti. V razširjenem programu naj bi bila zagotovljena tudi dodatna pomoč učencem, ki jo potrebujejo. "Dodal bi, da nam je iz šolskega sistema izpadla medvrstniška pomoč, ki smo jo poznali v preteklosti in ima svoje vzgojne učinke. Prepričan sem, da je nujno spodbuditi šole, da znova zaživi."

Na sistemski ravni je po mnenju Logaja potrebna sprememba zakona o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami. Izpostavil je dolge čakalne vrste, več kot leto dni, v svetovalnih centrih za otroke in mladino. O pomanjkanju kadra za dodatno strokovno pomoč Logaj meni, da bi lahko vrzeli odpravili z usposabljanjem oziroma z mikrofvalifikacijami učiteljev. "Menim, da se učitelj zelo težko odpravi na usposabljanje v programe, ki so zdaj predvideni v obsegu 60 kreditnih točk," je dejal in ob tem dodal, da se zaveda, da razprava o tem v univerzitetnem prostoru ne bo preprosta.

Napovedal je tudi spremembe pravilnika o preverjanju in ocenjevanju znanja. "Mislim, da bo treba spremeniti že strukturo tega dokumenta in določiti, kaj so pravice in obveznosti učencev oziroma dijakov, kaj so pravice in obveznosti učiteljev ter pravice in obveznosti staršev, ki pogosto tudi neupravičeno pritiskajo na rešitve pri pouku in na ta način tudi krnijo avtonomijo profesionalnega dela učiteljev," je dejal Logaj.

Logaj podpira idejo o zapisu najnižjega deleža BDP-ja za izobraževanje

V odgovorih na vprašanja poslancev je Logaj napovedal nadaljnje investicije v vrtce in šole. Odgovarjal je tudi na vprašanja o svojem dosedanjem delu na čelu zavoda za šolstvo, pri čemer je zavrnil več očitkov opozicije o nepravilnostih.

Logaj je med drugim podprl idejo glede zapisa najnižjega deleža sredstev BDP-ja za področje vzgoje in izobraževanja v novelo zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Kot je napovedal, se bo angažiral, da bodo uskladili metodologijo, kaj vse bo v tem deležu vključeno.

Kandidat za šolskega ministra odgovarjal na očitke

Ne podpira šolanja na daljavo in združevanja vrtcev

Združevanja vrtcev z vidika zmanjševanja pedagoškega delovanja v vrtčevskem prostoru pa ne podpira, saj meni, da mora "pedagoško vodenje ostati tam, kjer se izvaja vzgojno-izobraževalni proces". Odprto pa je po njegovem mnenju vprašanje organizacije skupnih služb, ki pokrivajo poslovanje.

Prav tako ne podpira šolanja na daljavo, če lahko pouk poteka v šoli, ker gre pri tem tudi za vzgojni proces. Po njegovem mnenju je novela zakona o osnovni šoli področje šolanja na domu uredila na ustrezen način.

Člani odbora so opozorili tudi na slabšanje rezultatov na mednarodnih preverjanjih, s čimer se po Logajevih navedbah že ukvarjajo. Kot temeljno predpostavko je izpostavil izhodišče, da za bralno pismenost v šolskem prostoru ne skrbi le učitelj slovenščine, ampak so za to dolžni skrbeti vsi učitelji.

Na vprašanje, ali bi podprl prepoved osebnih elektronskih naprav v šoli, pa je odgovoril, da tega v današnji dobi ni mogoče narediti, da pa je te naprave treba smiselno in koristno uporabiti v šolskem prostoru in da je odprto vprašanje regulacije.

Več opozicijskih poslancev mu je zastavilo vprašanja o njegovem dosedanjem delu. Logaj je poudaril, da sta bili na Zavodu RS za šolstvo v času njegovega mandata dve reviziji Računskega sodišča in več inšpekcijskih pregledov, a nezakonitosti niso ugotovili. Zatrdil je, da so bila vsa investicijska dela na zavodu opravljena v skladu z zakonom o javnih naročilih, in zanikal, da je na zavodu zaposlena sorodnica lastnika podjetja, ki je izvajalo dela na zavodu. Prav tako je zavrnil očitke o mobingu in o vpletanju v postopek izbire novega direktorja zavoda.

Logaj je v predstavitvi poudaril, da je na področju vzgoje in izobraževanja deloval vso svojo kariero. Sprva je poučeval fiziko na OŠ Dol pri Ljubljani, nato še na OŠ Litija, kjer je bil tudi pomočnik ravnatelja, nato ravnatelj na OŠ Gradec in pozneje še ravnatelj na Gimnaziji Litija. Po skupno 26 letih poučevanja fizike in vodenja šol se je zaposlil na Šoli za ravnatelje. Na ministrstvu je nekaj let vodil direktorat za srednje in višje šole ter izobraževanje odraslih. Dve leti je bil direktor Centra za izobraževanje, rehabilitacijo in usposabljanje Kamnik, več kot deset let pa direktor Zavoda za šolstvo.

Logaj se bo, če bo potrjen za ministra, moral spopasti s pomanjkanjem kadra in nizkimi plačami, ki mlade odvračajo od učiteljskega poklica, zato se jih vedno manj odloča zanj. Kot novi minister se bo moral ukvarjati tudi z vprašanjem medvrstniškega nasilja, poteka pa tudi prenova učnih načrtov v osnovni šoli in gimnaziji.