Darsu bodo dražje vinjete prinesle dodatnih 60 milijonov evrov letno. Foto: BoBo
Darsu bodo dražje vinjete prinesle dodatnih 60 milijonov evrov letno. Foto: BoBo
Vinjete
Najnovejše podražitve, ki začnejo veljati leta 2014. Foto: MMC RTV SLO
Matej Tonin
Naj plačajo tisti, ki ceste najbolj uničujejo, je prepričan Tonin. Foto: MMC RTV SLO
Černač obžaluje, da je vlada spet obremenila male podjetnike. Foto: BoBo
Nove vinjete za kombije

Iz Darsa so sporočili, da ima podražitev tri cilje: stabilizirati poslovanje družbe (ta ima za skoraj 2,8 milijarde evrov dolgov, za katere jamči proračun), vzpostavitev pravičnega sistema cestninjenja glede na uporabo ter nižanje emisij na cestah. Nove cene vinjet bodo po napovedih Darsa prinesle dodatnih 60 milijonov evrov letno.

"S spremenjeno cenovno politiko bodo tako še naprej uporabo avtocest plačevali njihovi uporabniki, tudi tuji, ne pa vsi državljani. To bi se namreč lahko zgodilo, če Dars v prihodnje ne bi bil sposoben odplačevati najetih posojil in bi hipotetično bremena odplačila dolga padla na ramena vseh slovenskih davkoplačevalcev, kar bi bila posledica unovčitve državnih poroštev," tolažijo uporabnike.
Ob tem so še poudarili, da so v primerjavi s podobnimi evropskimi operaterji imeli tudi za dvakrat manjše prihodke iz cestnin, kljub nadpovprečnemu številu dnevnega tranzita (po večini tujih) tovornjakov. Dodali so še, da so izjemno stroškovno učinkoviti, saj imajo v primerjavi s sosednjimi tovrstnimi družbami tudi za trikrat manj stroškov storitev, materiala in dela na kilometer avtoceste.

Vlada uvedla novo vinjeto
Vlada je sicer na redni tedenski seji sprejela novo politiko cestninjenja, kar najprej pomeni zvišanje cene letne vinjete za avtomobile s 95 na 110 evrov. Mesečne in tedenske bodo ceno ohranile, poroča TV Slovenija.
Dražje bodo tudi vinjete za motorje. Letna bo po novem stala 55 evrov (zdaj 47,5 evra), polletna po novem 30 evrov (zdaj 25 evrov), le cena za tedensko ostaja enaka.
Uvedene bodo nove vinjete za kombinirana vozila (tudi zaradi njih avtoprevozniki grozijo s protesti). Letna bo stala 220 evrov, mesečna 80 evrov, tedenska 40 evrov.
Po kilometru se bodo zvišale cestnine za avtoprevoznike. V sistemu cestninjenja bodo bolj obremenili ekološko spornejša vozila, večjih popustov bodo deležna ekološko sprejemljivejša (z motorji euro 5 in euro 6). Zanje bodo iz podnebnega sklada zagotovili štiri milijone evrov subvencij, ki se nanašajo na letošnje leto in pretekla leta.
Nova ureditev začne veljati januarja 2014. O podražitvah je vlada sicer razpravljala že pred poletjem, a je nato zaradi potrebe po dodatnih analizah odločitev preložila na čas po počitnicah.

Tonin bi privil tujce
V NSi-ju ocenjujejo, da se je vlada stabiliziranja financ Darsa lotila z napačne strani. Kot meni Matej Tonin, bi za avtoceste v največji meri morali plačati tisti, ki jih najbolj uničujejo, se pravi tuji tovorni promet. Po njegovih besedah "je slovensko avtocestno ožilje eno najbolj prometno obremenjenih koridorjev v Evropi".

Slovenske avtoceste dnevno prečka 6.000 tovornjakov, v Avstriji 4.000, na Hrvaškem 1.400, v Franciji 4.000, v Nemčiji pa 5.700, je navedel vodja poslancev NSi-ja in dodal, da 73 odstotkov celotnega tovornega prometa predstavljajo tujci.

Čeprav zaradi zakonodaje EU-ja cestnine za domače in tuje tovornjake ne smejo biti različne, bi lahko od tujih avtoprevoznikov po njegovem mnenju potegnili več denarja. Cestnino za tovorni promet bi sicer zvišali, a bi na drugi strani domačim prevoznikom dali več subvencij za nakup novih in čistejših vozil, subvencije za nakup goriva ..., je naštel Tonin.

Rešitev: elektronsko cestninjenje
Tudi poslanec SDS-a in nekdanji minister za promet Zvonko Černač je obžaloval odločitev vlade, saj bo najbolj po žepu udarila domače državljane. Kritičen je bil do nove vinjete za lahka gospodarska vozila, ki bo spet dodatno obremenilo male podjetnike in obrtnike.

Napačen je po njegovih besedah tudi pristop, s katerim cene tedenskih in mesečnih vinjet, po katerih največ posegajo tranzitni potniki, ostajajo nespremenjene. V SDS-u hkrati opozarjajo, da so slovenske letne vinjete postale najdražje v EU-ju, nove cene pa ne bodo pripomogle k finančni stabilnosti Darsa.

Rešitev vidi v več pobranih cestninah od tovornega prometa, osnovni predpogoj za to pa je po Černačevih besedah uvedba cestninjenja v prostem toku. Ocenil je, da bi bil finančni učinek od elektronskega cestninjenja vsaj petkrat večji od učinka podražitve letne vinjete.

Nove vinjete za kombije