DZ je po večurni razpravi o plinskih terminalih sprejel sklep, v katerem med drugim poziva vlado, da v 30. dneh predstavi načrt aktivnosti in ukrepov, ki jih bo sprožila pri Evropski komisiji.
Sklep so poslanci sprejeli z 42 glasovi za in 10 glasovi proti. V sklep so vključili tudi enega od treh predlaganih amandmajev SDS-a, in sicer že prej omenjenega o pozivu vladi.
Večino časa se je razprava o amandmajih vrtela okrog evropskega komisarja za okolje Janeza Potočnika, ki bi ga bilo po mnenju opozicije aktivneje vključiti v postopek reševanja nastale situacije.
Poslanec SDS-a Jože Tanko je na začetku razprave predlagal, naj se izredna seja DZ-ja o gradnji plinskih terminalov prekine, dokler ne pride premier Borut Pahor in pojasni, kaj se je o tej temi pogovarjal s kolegom Berlusconijem.
Gantar: Razlogov za prekinitev ni
Predsednik DZ-ja Pavel Gantar pa je prepričan, da razlogov za prekinitev seje ni. Tudi podpredsednik DZ-ja France Cukjati (SDS) na ponoven poziv Tanka, po petih urah seje, te ni prekinil, je pa dal njegov predlog o prekinitvi na glasovanje. Od 51 navzočih poslancev jih je 30 glasovalo proti prekinitvi, 21 pa zanjo. Izredna seja DZ-ja se tako nadaljuje.
Premier Borut Pahor pa se je po seji vlade že odzval na dogajanje v DZ-ju. Povedal je, da z italijanskim premierjem iščeta rešitve zapleta okoli gradnje plinskih terminalov. Pojasnil je, da terminal na morju za Slovenijo ni sprejemljiv, v Žavljah pa mora izpolnjevati okoljske kriterije. Italija po drugi strani nasprotuje drugemu bloku Nuklearne elektrarne Krško in gradnji tretjega pomola Luke Koper. Zato mora biti rešitev znotraj pravnih norm in v korist obeh držav, je prepričan Pahor. Glede očitkov, da Roko Žarnič o vsej zadevi ni bil obveščen, pa je dejal, da bo o zadevi obvestil pristojne, ko in če bo rešitev pripravljena.
Nekaj opozicijskih poslancev je med razpravo dejalo, da sočustvujejo z ministrom, ker ga predsednik vlade ni obvestil o vsebini pogovorov z Berlusconijem. Minister pa jim je odvrnil: "Ni kaj sočustvovati. Iskreno mislim, da se Pahor in Berlusconi nista prav veliko pogovarjala. Mislim, da je prišlo do dveh, treh vljudnih besed, da se bodo pogovori morali začeti."
"Žarnič bi moral biti odločnejši"
Poslanec SDS-a Danijel Krivec, ki je spregovoril v imenu predlagateljev izredne seje, je prepričan, da bi se moral minister za okolje Roko Žarnič v zvezi s plinskimi terminali odzivati bolj odločno, saj gre za slovenske interese. "Predlagatelji se sprašujemo tudi, v čigavem interesu deluje evropski komisar za okolje Janez Potočnik. Katere interese zagovarja naš dobro plačani komisar? Ni izrazil stališča, čeprav vprašanje sodi v njegov resor," opozarjajo predlagatelji.
"V primeru plinskih terminalov se je že izkazalo, da čezmejni učinki bodo," je poudaril Krivec in spomnil, da je Italija v primeru okoljskih vplivov podatke priredila, njegov kolega Jerovšek pa je ob koncu razprave opozoril, da je "država, v kateri premier ne obvešča svojih ministrov in parlamenta, lahek plen drugih držav".
"DZ o problematiki razpravlja že več kot štiri leta"
V imenu vlade je spregovoril minister za okolje Roko Žarnič, ki je opozoril: "Problematika je vsebinsko in politično zahtevna," in dodal, da se o plinskih terminalih v Tržaškem zalivu DZ razpravlja že več kot štiri leta.
Anton Anderlič je v imenu poslanske skupine LDS dejal, da sta tako DZ kot vlada posvečala dovolj pozornosti tej problematiki, saj sta obe vladi, prejšnja in sedanja, tekoče spremljali dogajanje in opozarjali Italijo.
Petan: Nočemo, da je naš lavor morja okužen z živim srebrom
"V SDS želimo odgovor na vprašanja, ki se pojavljajo. Prav je, da nam poveste, kaj ste naredili. To je vprašanje za ministra in očitno tudi za predsednika vlade," pa je v imenu poslanske skupine SDS med drugim dejal Rudolf Petan, ki je prepričan, da so roki, ki jih je postavila vlada, prepozni. "Nočemo, da je naš lavor morja okužen z živim srebrom," je navedel enega izmed razlogov za sklic seje.
Tudi on je opozoril na "nedelo" evropskega komisarja Potočnika. "Da lahko komisar zastopa interese svoje države, je dokazal italijanski komisar Tajani. Zgledujte se po njem," je Petan pozval komisarja za okolje Potočnika.
Poslanec Zvonko Černač (SDS) je med drugim dejal: "Zdaj smo, če primerjamo zadevo z arbitražnim sporazumom, že nekje na Trakoščanu, ni daleč čas, ko bo ta odločitev o terminalih tudi formalno legitimno zacementirana."
Tudi Zares zanima, kaj sta se pogovarjala Pahor in Berlusconi
"Veseli nas, da se je tudi ta stranka (SDS, op. a.) končno poenotila in se pridružila nasprotovanjem lokacijam plinskih terminalov, a imamo občutek, da je seja bolj namenjena ceneni demagogiji, ocenam arbitražnega sporazuma s Hrvaško, kritikam slovenskega komisarja ali dokazovanju domnevno pomanjkljivega ravnanja vlade pri vprašanju, ki se vleče od februarja 2006," je dejal Franco Juri (Zares) in zagotovil: "V koaliciji bomo tisti, ki smo dosledno nasprotovali takim lokacijam terminalov, pazili, da bo to, kar je povedal Žarnič, vlada tudi dosledno uresničila v prihodnosti."
Dodal je še, da bi tudi stranko Zares zanimalo, kaj sta se o terminalih pogovarjala slovenski in italijanski premier v Tripoliju.
"Pričakuje se tudi večja prisotnost italijanske vojske"
Poslanes SLS-a Jakob Presečnik pa je opozoril: "Podatki o emisijah na območju Tržaškega zaliva so naravnost katastrofalni."
"Resno smo zaskrbljeni zaradi plinovoda, za katerega ni jasno, kako bo potekal. Možnost dvigovanja z živim srebrom bogatih usedlin, ki bodo prešle v ribe in so nevarne za zarodek, je resna. Poleg povečanja prometa v zalivu se pričakuje tudi večja prisotnost italijanske vojske. Govorimo o čezmejnih vplivih, ki jih ne moremo izključiti, zato pričakujemo več kot le tiho diplomacijo," je zatrdil Presečnik.
Žerjav: Ne znamo se postaviti zase
"Vlada si bo vzela tri mesece za odgovor, potem bo to tri mesece pregledovala neka odvetniška pisarna - to je že pol leta. Prepozno. Terminali bodo takrat lahko že zgrajeni. Ne znamo se postaviti zase v evropskem duhu. Tako, kot se obnašajo vse ostale evropske države, bi se morali obnašati tudi mi," pa je pozval Radovan Žerjav (SLS).
"Očitno barko zapuščajo vplivni in odgovorni"
"Vlada naj se na tožbo dobro pripravi," je v imenu poslanske skupine DeSUS svetoval Franci Jurša, ki pravi, da njegova stranka ni prepričani v uspeh diplomacije. "Očitno si lahko Italija privošči, da enostransko zaključi razpravo o vplivih na okolje, ko sama presodi, da je čas za to," je še povedal Jurša.
Silven Majhenič iz SNS-a pa se sprašuje: "Zakaj se Potočnik do tega vprašanja še ni opredelil? Očitno barko zapuščajo vplivni in odgovorni." Navaja še, da je iz gradiva za sejo razvidno, da Žarnič ni zastopal interesov sklepov slovenske vlade. Njegov strankarski kolega Miran Györek pe meni: "Interes kapitala je dosegel tisto mejo uničujoče blaznosti, za katero nihče ne vejame, da je sploh možna."
Poslanec SD-ja Luka Juri pa je prepričan, da ukinitev diplomatskih odnosov ni nikoli dobra rešitev. Njegov poslanski kolega Janko Veber pa pravi: "Truditi se je treba v smer, da bo odločitev, ali gremo v tožbo ali ne, res dobro podprta s strani strokovnjakov."
Žarnič je odgovoril na očitke nekaterih poslancev, da se je na izjavo italijanske ministrice Prestigiacomove odzval premalo odločno: "Menil sem, da na tako "novo" izjavo ni potrebno posebno ostro reagirati." "Očitno, da priprava dokumentov potrebuje določen čas. Pogovori morajo potekati v skladu z dobro diplomatsko prakso. Pogajalcem je potrebno zaupati - kar velja tudi za predsednika vlade in evropskega komisarja za okolje," je še dodal.
"Za Italijo so pogovori s Slovenijo končani"
Jerovšek je v ob koncu premierja Pahorja obtožil, da "zaničuje državni zbor. da je ponižal in diskreditiral svojo državo, ker ni obvestil svojih ministrov in DZ-ja, čeprav mu to sklepi DZ-ja nalagajo." "Dovolil si je nekaj, česar si ne bi smel. Včeraj smo gledali, kako resorni minister nima pojma. Ne more nam biti vseeno, da nas diskreditira pred mednarodno javnostjo. Mora se priti opravičit," je izjavil.
Pred tedni je v Trstu italijanska ministrica za okolje Stefania Prestigiacomo dejala, da so za Italijo pogovori s Slovenijo o plinskem terminalu v Žavljah končani. Naši sosedi bi namreč novi plinski terminali na kopnem in na morju zagotovili različne vire plina in s tem večjo neodvisnost od posameznih dobaviteljev, zato so v presojo slovenski strani znova ponudili projekt plinskega terminala na morju.
Slovenija še presoja vplive
Vlada je pretekli četrtek naložila ministrstvu za okolje in medresorski komisiji za plinske terminale, da nadaljujeta tehnične sestanke za čezmejno presojo vplivov na okolje za načrtovane plinske terminale v Tržaškem zalivu. Minister za okolje Roko Žarnić naj bi do 30. septembra pripravil tudi izhodišča za pogovore in pogajanja med Italijo in Slovenijo.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje