Unicef Slovenija. Foto: BoBo
Unicef Slovenija. Foto: BoBo

Ko se na naslovnicah časopisov pojavljajo vesti o streljanju na šoli, lahko to v otroku ne glede na kraj bivanja povzroči strah, žalost, jezo in tesnobo, so navedli. Najprej je treba po njihovem nasvetu ugotoviti, kaj otroci že vedo in kako se počutijo, potem pa izbrati čas in kraj, ko bo o tem mogoče govoriti v miru. Odsvetujejo, da bi se starši ali skrbniki o tem z otroki pogovarjali tik pred spanjem.

Nekaterim otrokom se bodo porodila zapletena vprašanja, drugi bodo morda trpeli v tišini. Mlajšim otrokom pa je denimo z risanjem in zgodbami mogoče pomagati, da začnejo pogovor. Če povedo, kaj so o dogodku že slišali, jih je treba pomiriti in popraviti morebitne netočne informacije, na katere so naleteli.

Opazovati je treba njihove odzive in biti pozoren na to, koliko so zaradi dogodka zaskrbljeni. Pomembno je, da starši in učitelji njihovih skrbi ne zmanjšujejo ali zavračajo. Če bodo razumeli, od kod izvirajo otrokove skrbi, jih bodo verjetno lahko pomirili. Otrokom naj priznajo njihove občutke in jim zagotovijo, da je vse, kar čutijo, naravno. Pokažejo naj, da jih poslušajo, tako da jim namenijo vso pozornost. Hkrati naj jih spomnijo, da se lahko z njimi ali drugo odraslo osebo, vredno zaupanja, pogovorijo kadar koli.

Sorodna novica Zaradi groženj zavarovali dve šoli v Trbovljah, v okolici šol začasno večja navzočnost policije

Otrok ima pravico vedeti, kaj se dogaja

Otroci imajo pravico vedeti, kaj se dogaja v svetu, vendar so odrasli odgovorni tudi za to, da jih varujejo pred stisko. Normalno je, če so tudi sami žalostni ali zaskrbljeni zaradi dogodka, a ne smejo pozabiti, da otroci sprejemajo čustvene signale od odraslih. Glede na to naj se izogibajo temu, da z otrokom delijo veliko svojih strahov. Govorijo naj mirno in naj bodo hkrati pozorni na govorico telesa, denimo na obrazno mimiko. Otrokom naj zagotovijo, da si veliko ljudi prizadeva za varnost otrok povsod, predvsem v šolah.

Nič hudega ni, če nimajo odgovora na vsako vprašanje. Lahko rečejo, da ga morajo še poiskati, ali pa ga skušajo poiskati skupaj s starejšimi otroki. Uporabijo lahko spletne strani uglednih novinarskih organizacij. Pri tem naj pojasnijo, da nekatere informacije na spletu niso točne, in spomnijo, da je pomembno poiskati zanesljive vire.

Po navedbah Unicefa Slovenija je pomembno, da otroci vedo, da si ljudje med seboj pomagamo s pogumnimi in prijaznimi dejanji. Starši in učitelji naj poiščejo dobre zglede, kot so denimo prvi posredovalci v nesrečah ali stiskah in mladi, ki se zavzemajo za pravico vsakega otroka, da se uči in raste v varnem okolju.

Pesem, plakat o varnih šolah

Če bi otrok želel sodelovati pri sprejemanju pozitivnih ukrepov, lahko nariše plakat ali napiše pesem o varnih šolah, morda pa bi lahko sodelovali tudi pri lokalni zbiralni akciji ali podpisali kakšno peticijo. Občutek, da nekaj naredimo, lahko pogosto prinese veliko tolažbe. Otroku naj dajo vedeti, da je njihov glas pomemben.

Po pogovoru pa naj se starši prepričajo, da otroka ne bodo pustili v stiski. Stres mu lahko ne nazadnje pomagajo zmanjšati tako, da skupaj izvajajo denimo trebušno dihanje. Če pa odzivi na stres trajajo dlje časa, bo morda potreboval strokovno pomoč, so še navedli na Unicefu Slovenija.