Po zadnjih podatkih statističnega urada, tj. za maj, je povprečna mesečna neto plača znašala 1486,88 evra. Če v grobem izračunamo ceno vozniškega izpita in pri tem upoštevamo, da kandidat opravi tudi tečaj iz prve pomoči, ki sicer ni obvezen, a ga večina opravi, za zdravniški pregled odšteje 50 evrov, za tečaj iz cestnoprometnih predpisov in evidenčni karton vožnje odšteje 120 evrov, ura vožnje stane 40 evrov, na varni vožnji pa vozi svoj avtomobil, dobimo zaokrožen znesek v višini 1325 evrov. To je zaokroženo 162 evrov manj od slovenske povprečne mesečne neto plače. A toliko manj bo za vozniški izpit odštel tisti kandidat, ki vse korake do izpita opravi v prvem poskusu, izpitno vožnjo pa uspešno odpelje na podlagi 20 ur voženj. Lani je bila uspešnost kandidatov na prvi izpitni vožnji 50,44-odstotna.
Če k izračunu denimo prištejemo še dodatnih 15 ur voženj – povprečni kandidat jih namreč opravi 35 – pa izpit kandidata zaokroženo stane 1925 evrov. To je dobrih 438 evrov več od povprečne mesečne neto plače v Sloveniji.
Ker največji strošek predstavljajo ure vožnje, je sicer končni znesek vozniškega izpita v določeni meri odvisen tudi od kandidata. Ni pa od njega odvisno, kako hitro bo od prijave na upravni enoti na voljo prvi prosti termin za opravljanje izpita iz teorije ali izpitno vožnjo, ki sta v pristojnosti Javne agencije za varnost v prometu. Ta mora skladno s pravilnikom o vozniškem izpitu kandidatom za voznike motornih vozil zagotavljati proste termine v 30 dneh od prijave na upravni enoti.
A po trenutno razpoložljivih informativnih podatkih je prvi prosti termin za izpitno vožnjo v B-kategoriji v Ljubljani na začetku oktobra, v vmesnem času so v glavnem mestu prosti termini prej izjema kot pravilo. "Iz ekipe desetih ljudi so trije odšli, kar je trenutno približno tretjina izpada dela," za ljubljansko območje pojasnjujejo na agenciji za varnost v prometu in dodajajo, da je sicer v Ljubljani čakalna doba za izpitno vožnjo precej dolga že od konca epidemije.
Med glavnimi vzroki, da so jim "roki ponekod ušli", med drugim navajajo, da se je po epidemiji zaradi velikega števila kandidatov povečalo število inštruktorjev vožnje, število ocenjevalcev, ki morajo biti najprej inštruktorji, pa ne. Učitelji vožnje tako kandidate hitreje usposabljajo, kot jih lahko ocenjevalci ocenjujejo. "Razmere so se v šolah vožnje relativno umirile, tudi cena ure vožnje je 40 evrov in več. Učitelji vožnje so v dobrem položaju, so tudi relativno dobro plačani, agencija pa kljub razpisom nekako ne dobi novih ocenjevalcev," pojasnjujejo.
Da mladi na izpitno vožnjo čakajo dlje od z zakonsko predpisanega roka, pot do statusa voznika začetnika podaljšuje. Pri tem je treba upoštevati še, da mladi kandidati nekatere korake, denimo izpit iz prve pomoči ali tečaj iz cestnoprometnih predpisov opravljajo med šolskim letom. V urnik jih razporedijo skladno s šolskimi obveznostmi, kar dodatno onemogoča strnjeno opravljanje vozniškega izpita.
Kako sploh poteka proces pridobivanja vozniškega izpita?
Za pridobitev vozniškega dovoljenja mora kandidat uspešno opraviti teoretični in praktični del izpita. Preden kandidat za voznika začetnika prvič pelje avtomobil, mora opraviti zdravniški pregled, izpit iz prve pomoči, tečaj iz cestnoprometnih predpisov (CPP) in izpit iz CPP-ja.
Izpit iz prve pomoči je mogoče brez opravljanja predhodnega tečaja prve pomoči opraviti na eni od enot Rdečega križa Slovenije. Tečaj sicer obsega deset ur predavanj in stane 33,63 evra. Cena izpita znaša 65,83 evra. Tako tečaj kot izpit iz prve pomoči imata neomejeno veljavnost. Znanje prve pomoči na kraju nesreče omogoča, da udeleženci v prometu še pred prihodom reševalcev izvedejo nekatere ključne ukrepe, ki ponesrečencu lahko rešijo življenje ali omilijo njegove poškodbe.
Zdravniški pregled lahko kandidat opravi pri izvajalcih, ki jih določi ministrstvo za zdravje. Če izvajalec potrdi kandidatovo telesno in duševno pripravljenost za vožnjo motornega vozila, izda zdravniško potrdilo, ki velja tri leta. V tem času mora torej kandidat pridobiti vozniško dovoljenje. Cene zdravniških pregledov se med izvajalci gibljejo med 40 in 80 evri, pri čemer so pregledi po navadi najcenejši v zdravstvenih domovih, kjer ponekod nudijo popust za dijake in študente.
Tečaj iz cestnoprometnih predpisov organizira vsaka šola vožnje posebej. Traja najmanj 24 šolskih ur, cene pa se gibljejo med 100 in 150 evri. A v to ceno nekatere avtošole ne vključujejo izdaje evidenčnega kartona vožnje, ki jo je posledično treba doplačati, po navadi nekaj deset evrov. Skladno s 40. členom zakona o voznikih mora biti kandidat za vozniški izpit B-kategorije ob začetku usposabljanja, tj. ob začetku tečaja iz CPP-ja, star najmanj 17,5 leta.
Kandidat se nato z zdravniškim potrdilom, potrdilom o opravljenem izpitu iz prve pomoči in tečaju CPP-ja na izbrani upravni enoti prijavi na teoretični del vozniškega izpita oziroma izpit z CPP-ja. Ta skupaj z dodano upravno takso ob prvi prijavi stane 42,10 evra, pri vsaki naslednji pa 28,50 evra. Veljavnost tako tečaja kot izpita iz CPP-ja nima omejitve.
Za uspešno opravljen teoretični del izpita mora kandidat doseči najmanj 88 odstotkov vseh možnih točk. Ne glede na dosežen delež točk kandidat izpita ne opravi, če ne reši pravilno najmanj dveh testnih nalog, ovrednotenih s petimi točkami. Lani je bila pri prvi prijavi uspešnost kandidatov 53,56-odstotna. Vprašanj je sicer 40, odgovarja se prek sistema na računalniku. Na izpit se lahko kandidati pripravljajo tudi elektronsko.
Vožnja s spremljevalcem ne nadomešča usposabljanja v šoli vožnje
Tisti kandidat, ki bo vozil s spremljevalcem, lahko usposabljanje začne pri 16 letih. O vožnji s spremljevalcem govorimo, kadar kandidat še ne sme voziti samostojno, temveč mora biti v vozilu, označenim z L-tablico, vedno še izbrani spremljevalec. Tako kandidat kot spremljevalec morata izpolnjevati določene pogoje.
Kandidat mora med drugim opraviti teoretični in praktični del usposabljanja – vožnja s spremljevalcem namreč le dopolnjuje celotno kandidatovo usposabljanje. Spremljevalec – kandidat si jih lahko izbere največ šest – pa mora biti med drugim star najmanj 27 let, vozniško dovoljenje za vožnjo motornih vozil B-kategorije pa mora imeti najmanj pet let.
Spremljevalec mora biti, ko so izpolnjeni vsi pogoji, vpisan v evidenco o vozniških dovoljenjih in v evidenčni karton vožnje. Vpis se opravi na upravni enoti in stane 22,6 evra, največ dve leti od tega vpisa pa kandidat lahko vozi s spremljevalcem. Agencija za varnost v prometu sicer priporoča, da kandidat s spremljevalcem vozi vsaj eno leto in prevozi vsaj 3000 kilometrov. Spremljevalec je odgovoren za varnost vožnje in za prekršek, ki bi ga lahko storil kandidat, razen če tega ni mogel preprečiti.
Praktično usposabljanje v povprečju obsega 35 ur voženj
Po opravljenem teoretičnem delu izpita kandidat začne voziti. Na vsako uro vožnje mora s seboj prinesti evidenčni karton vožnje. Če bo praktično delo kandidat nadaljeval v drugi šoli vožnje, kjer je opravil tečaj CPP-ja, mora zamenjati evidenčni karton vožnje, kar lahko v novi avtošoli dodatno zaračunajo. Tudi pri urah vožnje, ki večinoma trajajo 45 minut, avtošole same določajo cene. Po podatkih agencije za varnost v prometu se te gibljejo med 35 in 45 evri na uro, a so po navadi nekoliko nižje, če jih kandidati vnaprej zakupijo v paketih.
Z izbranim učiteljem vožnje kandidat prvo uro opravi na poligonu, nadaljnje ure, skupaj najmanj 20, pa opravi v prometu – med drugim mora opraviti tudi relacijsko vožnjo, pri kateri mora prevoziti razdaljo najmanj 40 kilometrov do oddaljenega kraja in nazaj. Kandidat ure vožnje razporeja v dogovoru s svojim inštruktorjem vožnje. Po pojasnilih agencije za varnost prometa je povprečno število ur, ki jih opravijo kandidati, da so nato uspešni na izpitni vožnji, 35. Tistih, ki izpit opravijo z 21. uro vožnje, je zelo malo.
Kandidat se na praktični del izpita z vsemi dokumenti prijavi na upravni enoti, kjer si tudi
izbere kraj opravljanja izpitne vožnje. Pri motornih vozilih B-kategorije lahko izbira med večjimi slovenskimi kraji, med drugim denimo Ljubljano, Mariborom, Postojno, Tolminom, Jesenicami, Novim mestom, Slovenj Gradcem in Celjem. Vsi kraji, kjer lahko kandidati opravljajo teoretični ali praktični del izpita, so po kategorijah zapisani v pravilniku o vozniškem izpitu.
Ceno praktičnega izpita določa javna agencija za varnost prometa. Ta za B-kategorijo skupaj z
upravno takso znaša 37,5 evra. Izpitno vožnjo je mogoče opravljati največ štirikrat, pred vsakim novim poskusom pa mora kandidat pri avtošoli odpeljati dodatne ure vožnje. Če je kandidat neuspešen tudi v četrtem poskusu, mora še enkrat opravljati izpit iz CPP-ja, pri tem pa mora biti pozoren, da zdravniško potrdilo še vedno velja. Uspešnost kandidatov na prvi izpitni vožnji je bila lani sicer 50,44-odstotna.
Do statusa polnopravnega voznika še dva koraka
Po uspešno opravljeni izpitni vožnji si lahko kandidat za voznika motornega vozila na upravni enoti uredi vozniško dovoljenje s statusom voznika začetnika. Ta stane 25,85 evra in velja dve leti, če kandidat vozniški izpit opravi z 18. letom starosti, pa do dopolnjenega 21. leta.
Voznik začetnik mora pred iztekom omenjenega statusa opraviti še program dodatnega usposabljanja voznikov začetnikov oziroma varno vožnjo. Ta vključuje sedem ur teoretičnega in praktičnega izobraževanja in stane 150 evrov, pri čemer najem avtomobila center varne vožnje dodatno zaračuna.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje