Andrej Bajuk je dejal, da mora finančno ministrstvo zagotoviti takšen sistem, ki bo kril finančne potrebe za avtocestni program. Foto: www.eu2008.si
Andrej Bajuk je dejal, da mora finančno ministrstvo zagotoviti takšen sistem, ki bo kril finančne potrebe za avtocestni program. Foto: www.eu2008.si
Ministrstvo za promet naj bi višino cene vinjete sporočilo v 14 dneh, do tedaj so vsa ugibanja o ceni zgolj špekulacije, so povedali na ministrstvu za promet. Foto: RTV SLO
V poslanski skupini SNS menijo, da bi bila uvedba vinjet smiselna le, če bi ukinili obvezno plačilo nadomestila za uporabo cest v državi, in samo v primeru, da letna vinjeta ne bo presegala cene letne vinjete v Avstriji. Foto: RTV SLO
Sašo Peče
Odprta ostajajo številna vprašanja: Kaj bo s cestninskimi postajami, kako bo potekal nazdor, kdo bo tiskal vinjete - morebiti gre spet za kakšen pridobiten posel podjetnikov, ki so blizu vladnim krogom -, ali bodo vinjete obvezne tudi za uporabnike obvoznic ..., se sprašuejo v Lipi. Foto: MMC RTV SLO
V Zaresu opozarjajo, da je vlada sprejela socialno izjemno nepravično odločitev, saj bodo na boljšem tisti, ki več uporabljajo avtoceste in bolj obremenjujejo okolje, po žepu pa bo vlada s takšno odločitvijo udarila preostale. Foto: RTV SLO
Odzivi na napovedano uporabo vinjet

Andrej Bajuk je dejal, da ni v pristojnosti finančnega ministrstva, kakšen sistem bo uvedla država, vendar pa mora ministrstvo zagotoviti takšen sistem, ki bo kril finančne potrebe, ki so jih ustvarili v zadnjih 15 letih, ko je začel delovati avtocestni program. Bajuk pa je še poudaril, da dokončnih izračunov še nima na razpolago.

Cena vinjet bo znana čez štirinajst dni
Ministrstvo za promet MMC-ju ni potrdilo neuradne informacije, da naj bi letna vinjeta stala 213 evrov, dnevna pa 11 evrov. Na ministrstvu pravijo, da je minister za promet Radovan Žerjav jasno povedal, da bo cena vinjet znana po seji vlade čez štirinajst dni.

Na Družbi za avtoceste Republike Slovenije (Dars) so povedali, da so presenečeni nad novico o uvedbi vinjet v Sloveniji in da je oblikovanje njihovih cen izključno v domeni ministrstva za promet. Kar zadeva cestnine v Sloveniji, je do danes veljalo, da je Dars določal cenike na podlagi soglasja vlade Republike Slovenije.

Nas čakajo kmalu "cestne nevšečnosti"?
Prevozniki so ogorčeni nad napovedano uvedbo vinjet le za osebna vozila, medtem ko bo za tovorni promet cestninjenje ostalo nespremenjeno. Kot so sporočili iz sekcije za promet pri Obrtno-podjetniški zbornici Slovenije, prevozniki pričakujejo izpolnitev januarskega dogovora, sicer bi lahko obudili napovedane "cestne nevšečnosti".

SDS: Uvedba vinjet je začasen in smiselen ukrep
Uvedbo vinjet razumemo kot začasen in smiselen ukrep za vzpostavitev vožnje brez ovir zaradi cestninjenja in vzpostavitev plačevanja uporabe cest glede na prevoženo razdaljo. Časovno omejena uvedba vinjet, za eno leto za tovorna vozila oz. za dve leti za osebna vozila, naj bi tako zelo olajšala prehod v elektronski-satelitski sistem cestninjenja, ki bo sorazmeren glede na prevoženo razdaljo.

SNS proti uvedbi vinjet
Na napoved ministra Radovana Žerjava se je prvi odzval SNS. V poslanski skupini SNS uvedbi vinjet ostro nasprotujejo, saj so prepričani, da gre za slabo in politično naravnano odločitev. Na podlagi do zdaj prikazanega načina uvedbe in cene vinjet ugotavljajo, da ne gre za nič drugega kot za prilizovanje tistim državljanom, ki so največji uporabniki avtocest. Glede na to, da vlada namerava uvesti - po do zdaj znanih informacijah - desetdnevne, dvomesečne in letne vinjete, lahko s tega mesta ocenimo, da bodo najbolj oškodovani občasni uporabniki avtocest, pravijo v SNS-u. Obstoječi sistem cestninjenja je bistveno bolj pravičen, saj višino cestnine določa glede na prevožene kilometre. Po novem bodo zopet na boljšem tisti, ki najbolj uničujejo ceste in okolje, so prepirčani v SNS-u.

Tudi v DeSUSU skeptični do ministrovega predloga
Ob napovedi ukrepa uvedbe vinjet ni bilo utemeljitve, iz katere bi bilo moč oceniti smiselnost, utemeljenost in objektivnost ukrepa, so povedali v DeSUS-u. Ob tem imajo opozorila in negativne odzive, da pavšalne obremenitve ne gredo v pravo smer. Prizadele naj bi socialno šibke, ki sorazmerno manj uporabljajo avtocestni sistem. Še posebej velja to tudi za tiste, ki živijo na območjih, ki so oddaljena od avtocestnega križa in podobno.

SD: Spremembe cestninjenja niso optimalna rešitev
Po proučitvi argumentov za in proti uvedbi vinjet Socialni demokrati menijo, da na kratki rok, pred uvedbo satelitskega cestninjenja, spreminjanje sistema cestninjenja ni optimalna rešitev. "Pričakujemo, da bo ta sprememba cestninjenja zadostila vsem načelom (načelo čim večje pretočnosti, načelo 'uporabnik plača' in načelo vzdržnost NPIA - Nacionalni program izgradnje avtocest). V nasprotnem primeru bo prišlo do prenašanja bremena plačevanja cestnin od tistih, ki več uporabljajo avtoceste, na tiste, ki jih manj, in do težav pri vzdržnosti NPIA (dokončanju avtocestnega križa in izgradnji tretje in četrte razvojne osi)."

Lipa: Pripravljajo se zmeda in dodatni stroški
Pri uvedbi vinjetnega sistema gre po našem mnenju za neracionalni prehod oziroma uvedbo nekega začasnega sistema, če vemo, da se z letom 2010 v celotnem EU-ju pričakuje prehod na satelitski sistem financiranja, torej tudi v naši državi, menijo v Lipi. "Takšna dvakratna menjava sistema pa bo povzročila zmede in dodatnih stroškov. Po naši oceni gre za preuranjeno in populistično potezo Vlade RS, ki bo imela za posledico kreditno nesposobnost za odplačevanje avtocestnih kreditov," še menijo v poslanski skupini nepovezanih poslancev z imenom Lipa.

Zares: Vinjete so predvolilno darilo
V poslanski skupini Zares se jim ob vladni odločitvi o uvedbi vinjet za osebna motorna vozila zastavlja vprašanje, o čem je vlada na svoji zadnji seji pravzaprav odločala, saj iz izjav ministra za promet Radovana Žerjava izhaja, da bo ministrstvo program uvedbe vinjet izdelalo šele v prihodnjih dveh tednih. Nenazadnje celo na Darsu, ki bo moral skrbeti za izvajanje sistema vinjet, o uvedbi vinjet do včerajšnje novinarske konference po seji vlade niso nič vedeli. Predvolilno darilo v obliki vinjet odpira vprašanje tudi o tem, ali ne bomo Darsovih obveznosti (zaradi odplačevanja posojil oziroma poroštev) odplačevali vsi davkoplačevalci in ne le uporabniki avtocest, so sporočili iz Zares-a.

LDS: Vse študije kažejo, da je uvedba vinjet nesmiselna
Uvedba vinjet v Sloveniji nas ne preseneča, menijo v LDS-u. Ta vlada ima v tem mandatu tako malo dobrih rezultatov, da mora zdaj z nedodelanimi rešitvami volivcem pokazati nekaj sprememb. Vse študije, tudi tiste, ki jih je naročila vlada, jasno pokažejo, da je uvedba vinjet nesmiselna in predraga. Tudi Evropska unija ima izrazito negativno stališče do uvedbe vinjet in jih le izjemoma dopušča. Zaradi tega nas v Liberalni demokraciji Slovenije zanima, na podlagi katerih analiz in argumentov je zdaj vlada sprejela to odločitev, so povedali v LDS-u.

Mnenja preostalih strank še pričakujemo.

R. B.

Odzivi na napovedano uporabo vinjet