Nad dirkaškim koncem tedna ob koncu aprila in v začetku maja 1994 je sedel hudič. Zaradi številnih nesreč med prostimi treningi – najhuje se je poškodoval Rubens Barrichello, ki jo je po večkratnem prevračanju svojega jordana odnesel z zlomljenim nosom in roko – in tragične smrti Avstrijca Rolanda Ratzenbergerja na uradnem treningu se je tretja dirka sezone 1994, VN San Marina v Imoli, začela v morečem vzdušju. Tudi začetek dirke je dal slutiti, da neprijetnosti še ni konec ...
Po dveh dirkah dva odstopa
Senna, karizmatični trikratni svetovni prvak iz Brazilije, ki je imel po svetu trume fanatičnih oboževalcev, se je pred sezono iz moštva McLaren preselil k Williamsu. Sezon ni začel najbolje, po dveh dirkah ni imel niti točke, z nadarjenim Michaelom Schumacherjem pa se je napovedovala menjava generacij. A 34-letni Brazilec še ni rekel zadnje besede v formuli ena. Še vedno je imel dovolj zagona, želje po dokazovanju in zmagovanju ...
"Ne morem nehati"
Številne nesreče in smrt Ratzenbergerja so Senni prišle do živega. Profesor Sid Watkins, tedanji vodja zdravniškega moštva v formuli ena, se je spominjal, kako se je na novico o smrti Avstrijca odzval Senna: "Ayrton se je zlomil in jokal na moji rami." Watkins je Brazilca skušal prepričati, naj naslednji dan ne dirka. "Kaj sploh še moraš narediti? Svetovno prvenstvo si osvojil trikrat, očitno si najhitrejši dirkač. Pusti to in greva ribarit," ga je prepričeval, a Senna je vztrajal: "Sid, obstajajo nekatere stvari, ki jih ne moremo nadzirati. Ne morem odnehati. Moram nadaljevati." In je nadaljeval ...
Dirko prekinila nesreča na štartu
Senna je dirko začel s prvega štartnega mesta pred Schumacherjem. Na štartu je Pedro Lamy trčil v J. J. Lehta, ki je s svojim benettonom obstal na mestu. Na stezo je zapeljal varnostni avto. Po petih krogih se je umaknil, dirka se je nadaljevala z letečim štartom. Senna je ohranil vodstvo pred Schumacherjem, vodilnim v skupnem seštevku prvenstva. Dva kroga po ponovnem začetku dirke je williams FW16 v ovinku Tamburello zletel s steze. Potem ko se je njegova hitrost s 306 km/h zmanjšala na 211 km/h, je treščil v nezaščiten zid, ki je stezo ločeval od majhnega potočka.
Nekaj je bilo hudo narobe
Ob 14.17 po tamkajšnjem času je rdeča zastava nakazala, da je dirka prekinjena, na prizorišče nesreče pa je prišel Watkins s svojim zdravniškim moštvom. Televizijske kamere so v svet ponesle sliko negibnega dirkaškega zvezdnika. Nesreča ni bila videti tako huda kot, npr., nesreča Barrichella nekaj dni prej. Kmalu pa je tudi številnim ljubiteljem formule ena, ki so dirko spremljali prek televizijskih sprejemnikov, postalo jasno, da je nekaj hudo narobe ...
"Duša je zapustila telo"
Prek televizijske kamere, nameščene na helikopter, ki je brnel nad Autodromo Enzo e Dino Ferrari, v kokpitu raztreščenega dirkalnika ni bilo videti nobenega premikanja, ki bi vlival žarek upanja. "Deloval je miren. Dvignil sem njegove veke in iz njegovih zenic je bilo jasno, da ima težko poškodbo glave. Dvignili smo ga iz kokpita in ga položili na zemljo. Ko smo to storili, je zavzdihnil in, čeprav sem agnostik, sem čutil, kako je v tistem trenutku duša zapustila njegovo telo," je kasneje zadnje trenutke Senne opisal Watkins. Brazilec se je premaknil (trznil), ko pa so mu sneli čelado, se je izpod nje ulila kri. Senno so s helikopterjem odpeljali proti bolnišnici v Bologni.
Ob 14:55, 37 minut po nesreči, se je dirka ponovno začela. Slavil je Michael Schumacher pred Nicolo Larinijem in Miko Häkkinenom.
Obesa predrla čelado
Ob 18.40, dve uri in 20 minut zatem, ko je Schumacher prečkal štartno-ciljno črto, je dr. Maria Teresa Fiandri oznanila, da je 'nesmrtni' Ayrton Senna da Silva umrl. Uradni čas njegove smrti je sicer 14:17, kar pomeni, da je umrl takoj ob udarcu v zid. Obdukcija je pokazala, da je bil zanj usodene del obese, ki se je odtrgala z dirkalnika, predrl njegovo znamenito rumeno čelado in lobanjo. Po nesreči so v kokpitu Sennovega dirkalnika našli zloženo avstrijsko zastavo. Najverjetneje je Senna nameraval svojo morebitno 42. zmago posvetiti Rolandu Ratzenbergerju.
Državniški pogreb za nacionalnega junaka
Za številne Brazilce je smrt njihovega dirkaškega ljubljenca pomenila pravo nacionalno tragedijo. Vlada je razglasila tri dni žalovanja, Senna pa je bil 5. maja deležen državnega pogreba. Ob cesti v Sao Paulu, po kateri je potovala njegova truga, se je zbralo okoli pol milijona ljudi, ki so se poslovili od svojega junaka. Na pogrebu je bila zbrana tako rekoč celotna karavana formule ena. Manjkala sta predsednik Fie Max Mosley, ki se je udeležil pogreba Ratzenberga v Salzburgu 7. maja, in šef formule ena Bernie Ecclestone, ki mu Sennova družina ni dovolila, da bi se udeležil pogreba. Manjkal pa ni veliki tekmec Senne, Francoz Alain Prost. 'Profesor' je ob neki priliki, po enem od številnih dvobojev, o temperametnem tekmecu povedal: "Sennova težava je v tem, da ne more sprejeti poraza. Ne more živeti s tem, da je nekdo preprečil njegovo prehitevanje. Senna tvega tako veliko, ker ves čas misli, da je nepremagljiv, nesmrten."
Šesterica oproščena krivde
Vzrok nesreče še do danes ni znan. Pojavljajo se številne razlage, da se je na dirkalniku zlomila obesa, da je dirkalnik na neravnem dirkališču izgubil stik s podlago do te, da je Senna preprosto naredil napako. Italijansko tožilstvo je v zvezi z njegovo smrtjo obtožilo šest ljudi, med njimi Franka Williamsa, Patricka Heada in Adriana Neweyja iz moštva Williams. Sojenje se je zaradi pritožbe na oprostilno sodbo zavleklo za 11 let, končalo pa z oprostitvijo vsakršne krivde vseh šestih.
Po smrti Ratzenberga in Senne je sledila prava revolucija kar se tiče varnostnih pravil; številne steze so preuredili, da so bolj ustrezale varnostnim standardom, moštva so morala prilagoditi dirkalnike, po 12 letih pa je ponovno zaživela zveza voznikov formule ena (GPDA). BBC-jev televizijski komentator, legendarni Murray Walker je 1. maj 1994 opisal kot "najbolj črn dan za formulo ena kar ga pomnim".
Legenda živi naprej ...
S svojo brezkompromisno vožno, predanostjo dirkanju in osebno karizmo je Senna pustil globok pečat. Tudi 15 let po smrti je izredno priljubljen med ljubitelji formule ena, številni ga cenijo kot najboljšega dirkača, ki je kadarkoli vozil v najelitnejšem bencinskem športu.
Tina Vovk
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje