Sezone 1994 se velika večina ljubiteljev kraljice motošporta spominja po tragičnih dogodkih, dirkaškem koncu tedna v Imoli in smrti enega največjih dirkačev vseh časov Ayrtona Senne in Rolanda Ratzenbergerja.
A znana je tudi po napetem boju za naslov svetovnega prvaka in zelo sporni sklepni dirki v Adelajdi, kjer sta se za večno slavo pomerila največja tekmeca Michael Schumacher z Benettonom in Damon Hill z Williamsom.
Anglež je po Sennovi smrti nepričakovano postal vodja oziroma prvi dirkač kultnega Williamsa, od katerega so pred sezono pravzaprav vsi pričakovali naslov prvaka – tako konstruktorskega kot tudi dirkaškega.
A klobčič se je razpletel drugače od pričakovanj. Benetton je z mladim Schumacherjem vrgel rokavico, v prvi polovici sezone je bil tako rekoč neustavljiv. Na uvodnih sedmih dirkah je Nemec slavil kar šestkrat, le v Barceloni je dirko končal za Hillom.
Ta je nato v drugi polovici sezone vrnil udarec, po treh zaporednih zmagah v Spa-Francorchampsu, Monzi in Estorilu ter drugem mestu v Jerezu je na sijajen način dobil deževno predzadnjo dirko sezone v Suzuki in zaostanek za Schumacherjem v skupnem seštevku stopil na vsega točko.
Treba pa je poudariti, da je bil Schumacher med sezono dvakrat diskvalificiran. Prvič v Silverstonu zaradi ignoriranja črne zastave, zaradi česar ga je pozneje doletela tudi prepoved nastopa na dveh dirkah (VN Italije in VN Portugalske), drugič v Spa-Francorchampsu, kjer je celo slavil, a so mu zmago vzeli za zeleno mizo, ko so odkrili nepravilnosti na dnu njegovega benettona.
Vse je bilo torej pripravljeno za veliki obračun v Adelajdi, kjer se je zbrala nepregledna množica ljubiteljev elitnega razreda motošporta.
"Vsi so govorili samo o najinem boju za naslov prvaka. V garaži me je z resnobnim obrazom pozdravil Patrick Head (soustanovitelj moštva Williams in dizajner, op. a.). To je naložilo še več stresa tisti konec tedna, ki ga vsekakor nisem potreboval," je letos za spletno stran Motošportnega festivala Adelajde dejal Hill.
Vseeno je imel močno zaledje prijateljev, ki jim ga je uspelo zamotiti, mu misli odvrniti od kvalifikacij in dirke ter ga sprostiti. Tu je v polnem sijaju zablestel tudi njegov začasni moštveni kolega Nigel Mansell.
Hill dirko začel za Schumacherjem
Pritiska ni čutil le Britanec, živci so počasi izdajali tudi Schumacherja, ki je v petek razbil svoj dirkalnik v šikani Senna. "Tedaj so kvalifikacije potekale dva dni. Nigel je postavil najhitrejši čas, končal je pred Michaelom in mano. V soboto so se nad dirkališčem raztrgali oblaki, v dežju nismo mogli popraviti svojih časov, kar je pomenilo, da sem nedeljsko dirko začel za Michaelom," je nadaljeval Hill. "Ko sem na dan dirke sedel v dirkalniku, sem v hrbet pred seboj gledal Nigla, a vso svojo pozornost sem namenjal Michaelu. Če mi ga uspe premagati, bom postal prvak."
Mansell namerno startal slabše
Rdeče luči so ugasnile in dirka se je začela. Mansllu so se gume zavrtele v prazno, slabo je začel avstralsko preizkušnjo, kot blisk sta mimo njega zapeljala oba protagonista za naslov. Pozneje je Mansell priznal, da je dirko načrtno začel slabše. "Na predvečer dirke so mi nekateri vplivni ljudje govorili najrazličnejše stvari. 'Ne boš del te dirke, ne startaj dobro, ne zapletaj se z dirkačema za seboj.' Zato sem namerno slabo startal in samo opazoval. Bilo je zanimivo in hkrati frustrirajoče spremljati akcijo pred seboj. V čelado sem Damonu zavpil, naj se ne da, naj se ne pusti prelisičiti. Imel je zelo hiter dirkalnik in vedel sem, da sem hitrejši, a sem ostal za njim," je po dirki dejal karizmatični Britanec z najprepoznavnejšimi brki v zgodovini tega športa.
Schumi in Hill hitro razred zase
A tudi sicer bi verjetno na startu zaostal za Schumacherjem in Hillom. Oba sta se namreč odločila za taktiko treh postankov, medtem ko so drugi dirkali s taktiko postanka manj. Z lažjima dirkalnikoma sta tudi bolje začela dirko in že hitro je postalo jasno, da bomo priča odličnemu boju. Do 6. kroga je Hillu uspelo stopiti zaostanek in Schumacherja držati na časovni razdalji približno sekunde in pol. Še več, v naslednjih krogih je zaostanek zmanjšal še za sekundo, manjšo napako si je nato privoščil v 23. krogu, ko je v sklepni zavoj zapeljal preširoko, prav tako mu je ob koncu ciljne-ravnine, ko je želel nadomestiti nekaj izgubljenih desetink, zablokiralo kolesa. Kljub temu se Schumacherju ni uspelo odlepiti. Skupaj sta spretno in brez večjih težav prehitevala za krog zaostale dirkače.
Trk, ki je odmeval po vsem svetu
No, malce več težav je imel z omenjenimi dirkači Hill. Na trenutke so ga zadržali za seboj, zaradi česar je Schumacher lahko pobegnil za dobri dve sekundi. Sledil je (nesrečni) vrhunec boja za naslov prvaka. V 35. krogu je Nemec storil veliko napako. Zapeljal je čez robnik, odneslo ga je s proge, z dirkalnikom je pobožal zid, a je vožnjo lahko nadaljeval. Zaradi napake je prigarana prednost splavala po vodi, Hill ga je ujel in ga že v naslednjem zavoju napadel za vodstvo. Po notranji strani 6. desnega ovinka je zapeljal ob dirkalnik vodilnega v skupnem seštevku, ki je nato silovito obrnil volan in zapeljal vanj. Schumacherjev benetton B194 je za trenutek poletel v zrak in končal v zaščitni ogradi. Hill je dirko lahko nadaljeval, zaradi predrte sprednje leve gume je zavil v bokse. Zdelo se je, da drži usodo v svojih rokah in da bo lahko ponovil uspeh rojaka izpred dveh let Manslla, a zaman.
Je Michael vedel, da je Damon ob njem?
Njegove sanje so se hitro razblinile, saj je bilo vzmetenje na njegovem williamsu preveč poškodovano za nadaljevanje avstralske preizkušnje. "Ko je Patrick Head skušal poravnati zvite obese na sprednji levi strani, mi je postalo jasno, da je moje dirke konec," se je 30 let pozneje razpleta v Adelajdi spomnil Hill. Nazadnje je vendarle moral sklonjene glave izstopiti iz kokpita in oditi v garažo. "Tedaj so me preželi različni občutki. Bil sem obupan, hkrati ponosen. Prav tako mi je odleglo, da je te čudne sezone konec. A nisem bil jezen. Tedaj za svoj odstop nisem krivil Michaela. Za rokav me je nato pocukal Barry Sheene (britanski motociklist, televizijski voditelj in dober Hillov prijatelj, op. a.) in mi naročil, naj si pogledam posnetek nesreče. Nisem mogel verjeti, ko sem Michaela videl v zidu. Nisem vedel, da si je poškodoval dirkalnik. Barry je nato opozoril na Michaelovo gibanje glave v trenutku trka. Zdelo se je, da je točno vedel, kje sem, ko je trčil vame," je pojasnil Hill.
Schumacher: Dirkalnik se je vedel čudno
Schumacher je ob dirkališču spremljal razplet dirke, bal se je, da bo Hill lahko nadaljeval. Ko pa je postalo jasno, da je Britanec odstopil, si je vidno oddahnil. "Zapeljal sem na robnik in izgubil nadzor nad dirkalnikom, ki je zapeljal vstran. Rahlo sem trčil v zid. Nenadoma se je začel dirkalnik vesti zelo čudno. Naslednja stvar, ki se je spomnim, je, da sem pogledal v vzvratno ogledalo, kje je Damon, in že isti hip me je katapultiralo v zrak. Nisem vedel, ali me bo prevrnilo ali ne. Končal sem v ogradi, prav tako nisem vedel, kaj se dogaja z Damonom," je povedal po dirki. "Bilo je zelo čudno. Prvenstvo bi raje osvojil z zmago na dirki, ne pa na takšen način. Nimamo kaj, to je dirkanje."
Mnenja o razpletu dirke deljena
Nemcu so se uresničile dolgoletne sanje, postal je svetovni prvak v elitnem motošportnem razredu. Mnenja o razpletu dirke, predvsem pa o trku, leta pozneje še vedno ostajajo deljena. Veliko je takih, ki razplet dirke pripisujejo dirkaški nesreči, med njimi je tudi pokojna legenda britanskega (moto)športnega komentiranja Murray Walker, številni pa so prepričani, da je Schumi namerno trčil v svojega največjega tekmeca in ga na ta način izločil iz boja za naslov prvaka. Naj bo to res ali ne, dejstvo je, da mu je poteza prinesla (slab) ugled v kraljici motošporta: za številne je postal umazan dirkač. Najbrž nikoli ne bomo zares vedeli, kaj se je v Adelajdi pred 30 leti zares zgodilo, a Schumacher je v deželi tam spodaj dobil prepotreben zagon, s katerim si je v naslednjih letih utrdil pot do dodatnih šestih naslovov prvaka.
Ko blagovna znamka majic pomete z vsemi
Flaviu Briatoreju, vodji moštva Benetton, je po kaotični sezoni pošteno odleglo, ko je njegov dirkač postal svetovni prvak. Leta 2020 se je tiste sezone dotaknil v podkastu Beyond the Grid. "Benetton je bil blagovna znamka majic, ki je prišla v formulo ena pet let pred krstnim naslovom leta 1994. Tistega leta smo se borili za naslov in ga v velikih mukah tudi osvojili. Ustavili so nas za štiri dirke, da bi prvenstvo naredili zanimivo. To je bilo zame, za ekipo in za Michaela prava katastrofa," je dejal Italijan. In v svojem slogu dodal: "Za Bernieja (Ecclestona) in Maxa (Mosleyja) je bilo zmagovanje Benettona pošastno. Videti Benetton pred Ferrarijem, McLarnom in drugimi – to ni normalno. To je kot tista sezona Premier lige, ki jo je Leicester City osvojil pred Manchester Unitedom in Chelseajem."
Hill: Formula ena nikoli ni tako preprosta
Damonu Hillu, sinu legendarnega Grahama Hilla, ki je dvakrat postal prvak formule ena (1962 in 1968), ni preostalo drugega, kot da grenko izkušnjo izgubljenega naslova preprosto sprejme in se z njo sprijazni. "Velik del mene je bil prepričan, da je bila ta sezona s smrtjo Ayrtona že tako omadeževana. Vsi smo občutili to velikansko izgubo, tudi Michael. Vseeno pa sem bil lahko zadovoljen, saj sem dal vse od sebe za Williams in za Ayrtona. Do tiste sezone se še nikoli nisem boril za naslov prvaka. Priznati moram, da mi je vse skupaj povzročalo ogromno stresa, zlasti zaradi vseh dogodkov v Imoli. Seveda je bilo tudi nekaj lepih trenutkov, kot je denimo zmaga na dirki za VN Velike Britanije. Zdelo se mi je, da sem se dvignil na višjo raven in da mi bo uspelo v naslednji sezoni. A formula ena nikoli ni tako preprosta," je še povedal Hill.
Na njegovo veliko olajšanje je svetovni prvak vendarle postal leta 1996 – tudi tedaj je o naslovu odločala sklepna dirka (v Suzuki), a takrat je imel po odstopu glavnega tekmeca, moštvenega kolega Jacquesa Villeneuva, precej lažje delo.
Dirka za VN Avstralije 1994, Adelajda
# | Dirkač | Moštvo | Čas |
1 | Nigel Mansell | Williams | 1:47:51,480 |
2 | Gerhard Berger | Ferrari | +2,511 |
3 | Martin Brundle | McLaren | 52,487 |
4 | Rubens Barrichello | Jordan | 1:10,530 |
5 | Olivier Panis | Ligier | 1 krog |
6 | Jean Alesi | Ferrari | 1 krog |
7 | Heinz-Harald Frentzen | Sauber | 1 krog |
8 | Christian Fittipaldi | Footwork | 1 krog |
9 | Pierluigi Martini | Minardi | 2 kroga |
10 | JJ Lehto | Sauber | 2 kroga |
11 | Franck Lagorce | Ligier | 2 kroga |
12 | Mika Häkkinen | McLaren | 3 krogi |
Odstop: Johnny Herbert (Benetton), Eddie Irvine (Jordan), Gianni Morbidelli (Footwork), Hideki Noda (Larrousse), Ukjo Katajama (Tyrrell), Domenico Schiattarella (Simtek), Michael Schumacher (Benetton), Damon Hill (Williams), Alessandro Zanardi (Lotus), David Brabham (Simtek), Mika Salo (Lotus), Jean-Denis Deletraz (Larousse), Mark Blundell (Tyrrell), Michele Alboreto (Minardi). | |||
Najhitrejši krog: Michael Schumacher (1:17,140) |
Skupni vrstni red 1994, dirkači:
# | Dirkač | Moštvo | Točke |
1 | Michael Schumacher | Benetton | 92 |
2 | Damon Hill | Williams | 91 |
3 | Gerhard Berger | Ferrari | 41 |
4 | Mika Häkkinen | McLaren | 26 |
5 | Jean Alesi | Ferrari | 24 |
6 | Rubens Barrichello | Jordan | 19 |
7 | Martin Brundle | McLaren | 16 |
8 | David Coulthard | Williams | 14 |
9 | Nigel Mansell | Williams | 13 |
10 | Jos Verstappen | Benetton | 10 |
11 | Olivier Panis | Ligier | 9 |
12 | Mark Blundell | Tyrrell | 8 |
13 | Heinz-Harald Frentzen | Sauber | 7 |
14 | Nicola Larini | Ferrari | 6 |
15 | Christian Fittipaldi | Footwork | 6 |
16 | Eddie Irvine | Jordan | 6 |
17 | Ukjo Katajama | Tyrrell | 5 |
18 | Eric Bernard | Lotus | 4 |
19 | Karl Wendlinger | Sauber | 4 |
20 | Andrea De Cesaris | Jordan | 4 |
21 | Pierluigi Martini | Minardi | 4 |
22 | Gianni Morbidelli | Footwork | 3 |
23 | Erik Comas | Larrousse | 2 |
24 | JJ Lehto | Benetton | 1 |
25 | Michele Alboreto | Minardi | 1 |
Skupni vrstni red 1994, konstruktorji:
# | Moštvo | Dirkaška zasedba | Točke |
1 | Williams | Hill, Coulthard, Mansell, Senna | 118 |
2 | Benetton | Schumacher, Verstappen, Lehto, Herbert | 103 |
3 | Ferrari | Berger, Alesi, Larini | 71 |
4 | McLaren | Häkkinen, Brundle, Alliot | 42 |
5 | Jordan | Barrichello, Irvine, De Cesaris, Suzuki | 28 |
6 | Ligier | Panis, Bernard, Herbert, Lagorce | 13 |
7 | Tyrrell | Katajama, Blundell | 13 |
8 | Sauber | Wendlinger, Frentzen, De Cesaris, Lehto | 12 |
9 | Footwork | Fittipaldi, Morbidelli | 9 |
10 | Minardi | Alboreto, Martini | 5 |
11 | Larrousse | Comas, Beretta, Alliot, Dalmas, Noda, Deletraz | 2 |
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje