
5. marec je datum, ki so si ga ljubitelji kraljice motošporta že davno označili na svojih koledarjih. Tedaj je namreč na sporedu uvodna dirka nove sezone formule ena, tokrat VN Bahrajna v Manami.
Nova sezona prinaša kar nekaj sprememb, tako tehničnih kot tudi v dirkaških zasedbah. Naslov svetovnega prvaka bo branil Max Verstappen, ki lovi že tretjo krono, za končni uspeh pa bo moral zbrati največ točk na letos rekordnih 23 dirkah.
Delfinčkanje bo postalo stvar preteklosti?
Pred nami je druga sezona nove generacije dirkalnikov, ki pa bodo v primerjavi z lanskimi malenkost drugačni na mikropodročjih, saj so izvedli različne spremembe tehničnih predpisov. Eden izmed največjih je preprečevanje t. i. delfinčkanja (angl. porpoising) oziroma pojava, ko dirkalnik pri veliki hitrosti na stezi silovito poskakuje. Razlog za to je kombinacija dveh dejavnikov: močnega podtlaka in izguba le-tega pri velikih hitrostih, ko se zaradi vzmetenja dirkalnik preveč približa tlom, s tem pa prekine dotok zraka na dnu. Ko se to začne dogajati ciklično, pride do delfinčkanja, ki ni zgolj zelo neprijetno za dirkača, temveč tudi nevarno.
Da bi ta pojav preprečila, je Mednarodna avtomobilistična zveza FIA uvedla spremembo višine dna dirkalnika, ki bo 15 milimetrov višji na stranskem robu, 10 milimetrov bo tudi višji utor difuzorja. To prinaša pozitivno in negativno lastnost. Pozitivna je zmanjšanje obsega delfinčkanja na stezi, negativna pa izdatno manjši podtlak oziroma aerodinamični oprijem v hitrih zavojih, zaradi česar trpi stabilnost.
Na voljo le trije pogonski sklopi
Prav zaradi zadnjega dejstva bodo letošnji dirkalniki, v primerjavi z lanskimi, nekoliko počasnejši. FIA je posebno pozornost namenila tudi dnu dirkalnika, saj se želi izogniti pretiranemu upogibanju. Bočni rob se lahko med dirkanjem po novem upogne za največ 5 milimetrov (3 milimetri manj od prejšnje sezone) pod obremenitvijo 250 newtonov oziroma 25,49 kg. Dirkalniki so med drugim težki 796 kilogramov. Pogonski sklopi so letos en kilogram težji od lanskega leta (151 kilogramov), med sezono jih bodo lahko dirkači uporabili zgolj tri, kar zaradi kar 23 dirkaških koncev tedna predstavlja velik izziv.
Sprostili so tudi nekaj predpisov glede ohlajevanja goriva, saj ga lahko med dirko ohladijo tudi do 10 °C, če je temperatura okolice nižja od 30 °C. V rezervoarju je med drugim nameščen tudi ventil, ki preprečuje, da bi notranji pritisk presegel vrednost enega bara.
FIA oklestila domišljijo inženirjev
Če so inženirji lani še lahko uporabljali svojo domišljijo pri oblikovanju krilc, je letos FIA njihovo delo omejila s tridimenzionalnimi modeli, ki morajo na koncu dobiti še njen blagoslov. Lani smo bili namreč priča spornim krilcem, ki sta jih predstavila Aston Martin in Mercedes (ta je zanimivo obliko t. i. endplatea na sprednjem krilu predstavil med dirkaškim koncem tedna v Miamiju), in s tem dvignila veliko prahu. Še zlasti Aston Martin, ki je oblikoval zadnje krilo za steze, kjer je potreben veliko večji podtlak kot sicer. Ti rešitvi je FIA za letošnjo sezono prepovedala. Inženirji poskušajo vselej izkoriščati luknje v predpisih, zagotovo bo tako tudi letos, zato smo lahko prepričani, da bomo med sezono priča številnim izumom, ki bodo dvigali prah.

Prvič po letu 1982 kar trikrat v ZDA
Sezona 2023 je sestavljena iz 23 dirk, rekordno število, rekordno pa je tudi število šprintov, ki jih je dvakrat več kot lani. Teh je zdaj šest, šprinterske dirke bodo dirkači odpeljali v Bakuju (VN Azerbajdžana), Spielbergu (VN Avstrije), Spa-Francorchampsu (VN Belgije), Lusailu (VN Katarja), Austinu (VN ZDA) in Sau Paulu (VN Saa Paula). Po letu dni premora zaradi svetovnega prvenstva v nogometu, se formula ena torej vrača v Katar, nova dirka pa je tudi VN Las Vegasa, ki je na sporedu novembra. Proga je speljana po ulicah priljubljenega zatočišča ljubiteljev iger na srečo, kar med drugim tudi pomeni, da bodo Združene države Amerike prvič po letu 1982 gostile kar tri dirke (ob VN Las Vegasa še VN ZDA in VN Miamija). VN Rusije so – pričakovano – črtali s koledarja zaradi ofenzive v Ukrajini, dirkalniki letos prav tako ne bodo hrumeli v Le Castelletu, ki zadnja leta gosti VN Francije. Še četrto leto zapored se na koledar ni uvrstila dirka za VN Kitajske, ki so jo nazadnje izpeljali leta 2019.
Koledar sezone 2023
DIRKA | DATUM | SPORED | |
![]() | VN BAHRAJNA Sahir | 5. marec 2023 | Prvi trening: 3. 3. ob 12.30 Drugi trening: 3. 3. ob 16.00 Tretji trening: 4. 3. ob 12.30 Kvalifikacije: 4. 3. ob 16.00 Dirka: 5. 3. ob 16.00 |
![]() | VN SAVDSKE ARABIJE Džeda | 19. marec 2023 | Prvi trening: 17. 3. ob 14.30 Drugi trening: 17. 3. ob 18.00 Tretji trening: 18. 3. ob 14.30 Kvalifikacije: 18. 3. ob 18.00 Dirka: 19. 3. ob 18.00 |
![]() | VN AVSTRALIJE Melbourne | 2. april 2023 | Prvi trening: 31. 3. ob 3.30 Drugi trening: 31. 3. ob 7.00 Tretji trening: 1. 4. ob 3.30 Kvalifikacije: 1. 4. ob 7.00 Dirka: 2. 4. ob 7.00 |
![]() | VN AZERBAJDŽANA Baku | 30. april 2023 | Prvi trening: 28. 4. ob 11.30 Kvalifikacije: 28. 4. ob 15.00 Drugi trening: 29. 4. ob 11.30 Šprint: 29. 4. ob 15.30 Dirka: 30. 4. ob 13.00 |
![]() | VN MIAMIJA Miami | 7. maj 2023 | Prvi trening: 5. 5. ob 20.30 Drugi trening: 6. 5. ob 00.00 Tretji trening: 6. 5. ob 18.30 Kvalifikacije: 6. 5. ob 22.00 Dirka: 7. 5. ob 21.30 |
![]() | VN EMILIJE-ROMANJE Imola | 21. maj 2023 | Prvi trening: 19. 5. ob 13.30 Drugi trening: 19. 5. ob 17.00 Tretji trening: 20. 5. ob 12.30 Kvalifikacije: 20. 5. ob 16.00 Dirka: 21. 5. ob 15.00 |
![]() | VN MONAKA Monte Carlo | 28. maj 2023 | Prvi trening: 26. 5. ob 13.30 Drugi trening: 26. 5. ob 17.00 Tretji trening: 27. 5. ob 12.30 Kvalifikacije: 27. 5. ob 16.00 Dirka: 28. 5. ob 15.00 |
![]() | VN ŠPANIJE Barcelona | 4. junij 2023 | Prvi trening: 2. 6. ob 13.30 Drugi trening: 2. 6. ob 17.00 Tretji trening: 3. 6. ob 12.30 Kvalifikacije: 3. 6. ob 16.00 Dirka: 4. 6. ob 15.00 |
![]() | VN KANADE Montreal | 18. junij 2023 | Prvi trening: 16. 6. ob 19.30 Drugi trening: 16. 6. ob 23.00 Tretji trening: 17. 6. ob 18.30 Kvalifikacije: 17. 6. ob 22.00 Dirka: 18. 6. ob 20.00 |
![]() | VN AVSTRIJE Spielberg | 2. julij 2023 | Prvi trening: 30. 6. ob 13.30 Kvalifikacije: 30. 6. ob 17.00 Drugi trening: 1. 7. ob 12.30 Šprint: 1. 7. ob 16.30 Dirka: 2. 7. ob 15.00 |
![]() | VN VELIKE BRITANIJE Silverstone | 9. julij 2023 | Prvi trening: 7. 7. ob 13.30 Drugi trening: 7. 7. ob 17.00 Tretji trening: 8. 7. ob 12.30 Kvalifikacije: 8. 7. ob 16.00 Dirka: 9. 7. ob 16.00 |
![]() | VN MADŽARSKE Budimpešta | 23. julij 2023 | Prvi trening: 21. 7. ob 13.30 Drugi trening: 21. 7. ob 17.00 Tretji trening: 22. 7. ob 12.30 Kvalifikacije: 22. 7. ob 16.00 Dirka: 23. 7. ob 15.00 |
![]() | VN BELGIJE Spa-Francorchamps | 30. julij 2023 | Prvi trening: 28. 7. ob 13.30 Kvalifikacije: 28. 7. ob 17.00 Drugi trening: 29. 7. ob 12.30 Šprint: 29. 7. ob 16.30 Dirka: 30. 7. ob 15.00 |
![]() | VN NIZOZEMSKE Zandvoort | 27. avgust 2023 | Prvi trening: 25. 8. ob 12.30 Drugi trening: 25. 8. ob 16.00 Tretji trening: 26. 8. ob 11.30 Kvalifikacije: 26. 8. ob 15.00 Dirka: 27. 8. ob 15.00 |
![]() | VN ITALIJE Monza | 3. september 2023 | Prvi trening: 1. 9. ob 13.30 Drugi trening: 1. 9. ob 17.00 Tretji trening: 2. 9. ob 12.30 Kvalifikacije: 2. 9. ob 16.00 Dirka: 3. 9. ob 15.00 |
![]() | VN SINGAPURJA Marina Bay | 17. september 2023 | Prvi trening: 15. 9. ob 11.30 Drugi trening: 15. 9. ob 15.00 Tretji trening: 16. 9. ob 11.30 Kvalifikacije: 16. 9. ob 15.00 Dirka: 17. 9. ob 14.00 |
![]() | VN JAPONSKE Suzuka | 24. september 2023 | Prvi trening: 22. 9. ob 4.30 Drugi trening: 22. 9. ob 8.00 Tretji trening: 23. 9. ob 4.30 Kvalifikacije: 23. 9. ob 8.00 Dirka: 24. 9. ob 7.00 |
![]() | VN KATARJA Lusail | 8. oktober 2023 | Prvi trening: 6. 10. ob 12.30 Kvalifikacije: 6. 10. ob 16.00 Drugi trening: 7. 10. ob 12.30 Šprint: 7. 10. ob 16.30 Dirka: 8. 10. ob 16.00 |
![]() | VN ZDA Austin | 22. oktober 2023 | Prvi trening: 20. 10. ob 19.30 Kvalifikacije: 20. 10. ob 23.00 Drugi trening: 21. 10. ob 20.00 Šprint: 22. 10. ob 00.00 Dirka: 22. 10. ob 21.00 |
![]() | VN CIUDADA DE MEXICA Ciudad de Mexico | 29. oktober 2023 | Prvi trening: 27. 10. ob 20.30 Drugi trening: 28. 10. ob 00.00 Tretji trening: 28. 10. ob 19.30 Kvalifikacije: 28. 10. ob 23.00 Dirka: 29. 10. ob 21.00 |
![]() | VN SAA PAULA Sao Paulo | 5. november 2023 | Prvi trening: 3. 11. ob 15.30 Kvalifikacije: 3. 11. ob 19.00 Drugi trening: 4. 11. ob 15.30 Šprint: 4. 11. ob 19.30 Dirka: 5. 11. ob 18.00 |
![]() | VN LAS VEGASA Las Vegas | 18. november 2023 | Prvi trening: 17. 11. ob 5.30 Drugi trening: 17. 11. ob 9.00 Tretji trening: 18. 11. ob 5.30 Kvalifikacije: 18. 11. ob 9.00 Dirka: 19. 11. ob 7.00 |
![]() | VN ABU DABIJA Jas Marina | 26. november 2023 | Prvi trening: 24. 11. ob 10.30 Drugi trening: 24. 11. ob 14.00 Tretji trening: 25. 11. ob 11.30 Kvalifikacije: 25. 11. ob 15.00 Dirka: 26. 11. ob 14.00 |
Opomba: Z zeleno barvo so obarvani dirkaški konci tedna, ko je namesto standardnih kvalifikacij na sporedu šprint oziroma šprinterska dirka.

Kar nekaj dirkaških sprememb za leto 2023
Po 16 letih se bo sezona elitnega motošportnega razreda začela brez nemškega dirkača in štirikratnega svetovnega prvaka Sebastiana Vettla, ki se je upokojil po koncu lanske sezone. Pri Aston Martinu ga je zamenjal Španec Fernando Alonso, ki je svoj sedež v Alpinu prepustil Pierru Gaslyju. Ta je po treh sezonah in pol zapustil AlphaTauri (predtem Toro Rosso), kjer se bo v novi sezoni preizkusil nekdanji prvak formule dve, Nizozemec Nyck de Vries. Brez sedeža je ostal Avstralec Daniel Ricciardo, ki je po dveh sezonah sporazumno prekinil sodelovanje z McLarnom. Britansko moštvo se je ob bok Landa Norrisa odločilo postaviti avstralskega asa Oscarja Piastrija. Po treh letih je Williams zapustil Kanadčan Nicholas Latifi, zamenjal ga je Američan Logan Sargeant, ki je tako postal prvi ameriški dirkač v formuli ena po Alexandru Rossiju iz leta 2015. Formuli ena je (začasno) v slovo pomahal tudi Nemec Mick Schumacher, pri Haasu ga je zamenjal rojak in povratnik med elito Nico Hülkenberg.
Moštva in dirkači za sezono 2023
Moštvo | Dirkalnik | Dirkača | |||
![]() | Alfa Romeo Alfa Romeo F1 Team Stake Hinwil, Švica | Alfa Romeo C43 | ![]() | 24 | Guanjü Džov 30. maj 1999 Šanghaj, Kitajska |
![]() | 77 | Valtteri Bottas 14. december 1993 28. avgust 1989 Nastola, Finska | |||
![]() | AlphaTauri Scuderia AlphaTauri Faenza, Italija | AlphaTauri AT04 | ![]() | 21 | Nyck de Vries 6. februar 1995 Uitwellingerga, Nizozemska |
![]() | 22 | Juki Cunoda 11. maj 2000 Sagamihara, Japonska | |||
![]() | Alpine BWT Alpine F1 Team Enstone, Velika Britanija Viry-Châtillon, Francija | Alpine A523 | ![]() | 10 | Pierre Gasly 7. februar 1996 Rouen, Francija |
![]() | 31 | Esteban Ocon 17. september 1996 Evreux, Francija | |||
![]() | Aston Martin Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team Silverstone, Velika Britanija | Aston Martin AMR23 | ![]() | 14 | Fernando Alonso 29. julij 1981 Oviedo, Španija |
![]() | 18 | Lance Stroll 29. oktober 1998 Montreal, Kanada | |||
![]() | Ferrari Scuderia Ferrari Mission Winnow Maranello, Italija | Ferrari SF-23 | ![]() | 16 | Charles Leclerc 16. oktober 1997 Monte Carlo, Monako |
![]() | 55 | Carlos Sainz ml. 1. september 1994 Madrid, Španija | |||
![]() | Haas | Haas VF-23 | ![]() | 20 | Kevin Magnussen 5. oktober, 1992 Roskilde, Danska |
![]() | 27 | Nico Hülkenberg 19. avgust 1987 Emmerich am Rhein, Nemčija | |||
![]() | McLaren McLaren F1 Team Woking, Velika Britanija | McLaren MCL60 | ![]() | 4 | Lando Norris 13. november 1999 Bristol, Velika Britanija |
![]() | 81 | Oscar Piastri 6. april 2001 Melbourne, Avstralija | |||
![]() | Mercedes Mercedes-AMG Petronas F1 Team Brackley, Velika Britanija Brixworth, Velika Britanija | Mercedes F1 W14 | ![]() | 44 | Lewis Hamilton 7. januar 1985 Stevenage, Velika Britanija |
![]() | 63 | George Russell 15. februar 1998 King's Lynn, Velika Britanija | |||
![]() | Red Bull Oracle Red Bull Racing Milton Keynes, Velika Britanija | Red Bull RB19 | ![]() | 1 | Max Verstappen |
![]() | 11 | Sergio Perez 26. januar 1990 Guadalajara, Mehika | |||
![]() | Williams Williams Racing Grove, Velika Britanija | Williams FW45 | ![]() | 2 | Logan Sargeant 31. december 2000 Fort Lauderdale, ZDA |
![]() | 23 | Alexander Albon 23. marec 1996 London, Velika Britanija |

Red Bull še vedno spredaj, kdo ga bo letos izzval?
Tako kot vselej so tudi pred letošnjo sezono moštva opravila zimska testiranja. Tokrat so dirkači svoje nove dirkalnike testirali v Manami, kjer je ta konec tedna na sporedu uvodni dirkaški teden sezone 2023. Testiranja nikoli ne prikažejo povsem natančnega razmerja moči, saj ni jasno, kaj točno moštva testirajo na stezi, kolikšna količina goriva je v dirkalnih ipd. A nekaj lahko skoraj zagotovo izluščimo iz prikazanega: tudi letos bo Red Bull z Maxom Verstappnom glavni kandidat za osvojitev naslova svetovnega prvaka. Lani je med testiranji največ pokazal Ferrari, letos je jasno, da (še) ni sestavil najboljšega paketa v karavani. Velik napredek so naredili tudi pri Mercedesu, ki je lani padel z motošportnega prestola. Pravzaprav je mogoče napredek zaznati pri vseh moštvih z eno izjemo: McLaren. Novi vodja moštva Andrea Stella je v Bahrajnu priznal, da so se v moštvu ušteli pri aerodinamiki, zaradi česar si – vsaj v uvodu sezone – ne obetajo vidnejših uvrstitev svojih dirkačev.
Dirka za VN Bahrajna v nedeljo ob 16. uri
Nova sezona formule ena se bo začela s prvim prostim treningom v petek ob 12.30. Ob 16. uri je na sporedu drugi prosti trening, v soboto ob 12.30 še tretji. Kvalifikacije se bodo začele ob 16. uri, dirka za VN Bahrajna pa je na sporedu dan zatem. Tudi lani se je sezona začela na dirkališču Sahir, kjer je Red Bull doživel pravi polom. Oba dirkača sta odstopila, popoln izkupiček točk pa je pobral Ferrari s prvim in drugim mestom – zmaga Charlesa Leclerca (dodatna točka za najhitrejši krog) pred Carlosom Sainzom ml.
Vsi svetovni prvaki v zgodovini formule ena
Sezona | Dirkaški prvak (moštvo) | Konstruktorski prvak |
1950 | Giuseppe 'Nino' Farina (Alfa Romeo) | / |
1951 | Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo) | / |
1952 | Alberto Ascari (Ferrari) | / |
1953 | Alberto Ascari (Ferrari) | / |
1954 | Juan Manuel Fangio (Maserati/Mercedes) | / |
1955 | Juan Manuel Fangio (Mercedes) | / |
1956 | Juan Manuel Fangio (Ferrari) | / |
1957 | Juan Manuel Fangio (Maserati) | / |
1958 | Mike Hawthorn (Ferrari) | Vanwall |
1959 | Jack Brabham (Cooper) | Cooper |
1960 | Jack Brabham (Cooper) | Cooper |
1961 | Phil Hill (Ferrari) | Ferrari |
1962 | Graham Hill (BRM) | BRM |
1963 | Jim Clark (Lotus) | Lotus |
1964 | John Surtees (Ferrari) | Ferrari |
1965 | Jim Clark (Lotus) | Lotus |
1966 | Jack Brabham (Brabham) | Brabham |
1967 | Denny Hulme (Brabham) | Brabham |
1968 | Graham Hill (Lotus) | Lotus |
1969 | Jackie Stewart (Matra) | Matra |
1970 | Jochen Rindt (Lotus) | Lotus |
1971 | Jackie Stewart (Tyrrell) | Tyrrell |
1972 | Emerson Fittipaldi (McLaren) | Lotus |
1973 | Jackie Stewart (Tyrrell) | Lotus |
1974 | Emerson Fittipaldi (McLaren) | McLaren |
1975 | Niki Lauda (Ferrari) | Ferrari |
1976 | James Hunt (McLaren) | Ferrari |
1977 | Niki Lauda (Ferrari) | Ferrari |
1978 | Mario Andretti (Lotus) | Lotus |
1979 | Jody Scheckter (Ferrari) | Ferrari |
1980 | Alan Jones (Williams) | Williams |
1981 | Nelson Piquet (Brabham) | Williams |
1982 | Keke Rosberg (Williams) | Ferrari |
1983 | Nelson Piquet (Brabham) | Ferrari |
1984 | Niki Lauda (McLaren) | McLaren |
1985 | Alain Prost (McLaren) | McLaren |
1986 | Alain Prost (McLaren) | Williams |
1987 | Nelson Piquet (Williams) | Williams |
1988 | Ayrton Senna (McLaren) | McLaren |
1989 | Alain Prost (McLaren) | McLaren |
1990 | Ayrton Senna (McLaren) | McLaren |
1991 | Ayrton Senna (McLaren) | McLaren |
1992 | Nigel Mansell (Williams) | Williams |
1993 | Alain Prost (Williams) | Williams |
1994 | Michael Schumacher (Benetton) | Williams |
1995 | Michael Schumacher (Benetton) | Benetton |
1996 | Damon Hill (Williams) | Williams |
1997 | Jacques Villeneuve (Williams) | Williams |
1998 | Mika Häkkinen (McLaren) | McLaren |
1999 | Mika Häkkinen (McLaren) | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher (Ferrari) | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher (Ferrari) | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher (Ferrari) | Ferrari |
2003 | Michael Schumacher (Ferrari) | Ferrari |
2004 | Michael Schumacher (Ferrari) | Ferrari |
2005 | Fernando Alonso (Renault) | Renault |
2006 | Fernando Alonso (Renault) | Renault |
2007 | Kimi Räikkönen (Ferrari) | Ferrari |
2008 | Lewis Hamilton (McLaren) | Ferrari |
2009 | Jenson Button (Brawn) | Brawn |
2010 | Sebastian Vettel (Red Bull) | Red Bull |
2011 | Sebastian Vettel (Red Bull) | Red Bull |
2012 | Sebastian Vettel (Red Bull) | Red Bull |
2013 | Sebastian Vettel (Red Bull) | Red Bull |
2014 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg (Mercedes) | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2018 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2019 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2020 | Lewis Hamilton (Mercedes) | Mercedes |
2021 | Max Verstappen (Red Bull) | Mercedes |
2022 | Max Verstappen (Red Bull) | Red Bull |
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje