Formula ena je v Južni Ameriki zelo priljubljena. Južnoameričanom jo je v 50. letih prejšnjega stoletja približal legendarni Argentinec Juan Manuel Fangio, svojo dediščino pa je nato predal v varne roke dirkaških legend, kot so Emerson Fittipaldi, Nelson Piquet, in ne nazadnje Ayrton Senna, ki je po mnenju številnih še vedno najboljši dirkač vseh časov.
Motošport ima v Braziliji dolgo zgodovino, dejansko pa je formula ena državo prvič obiskala, ko je v športu odlično nastopal Fittipaldi. Pisalo se je leto 1972, ko so v Interlagosu organizirali prvo dirko. Ta tedaj še ni štela za svetovno prvenstvo, a že leto pozneje je za pravo evforijo z zmago na VN Brazilije poskrbel prav domačin 'Emmo'.
Ko so se njegove predstave nekoliko ohladile, je na stezo prodrl Piquet, rojen v Riu de Janeiru, zato je bilo le še vprašanje časa, kdaj bo to brazilsko velemesto gostilo prvo dirko. Zgodilo se je leta 1978, nato pa so dirko za VN Brazilije v Jacarepagui organizirali med letoma 1981 in 1989. Piquet se je pod zmago na domačih tleh podpisal dvakrat.
Brazilija je v tem času dobila novega junaka – Senno, VN Brazilije pa se je leta 1990 spet vrnila v Sao Paulo, kjer dirkalniki formule ena vsako leto (izjema je lanska sezona zaradi pandemije novega koronavirusa) hrumijo še danes. Z nostalgijo se brazilski ljubitelji motošporta spominjajo dirk iz let 1991 in 1993, ko je Senna pokoril vse tekmece, v novem tisočletju je za dva brazilska vrhunca poskrbel še Felipe Massa.
Dirka za VN Brazilije (letos VN Sao Paula) skoraj nikoli ne razočara. Po navadi jo spremljajo spremenljive vremenske razmere, ki nemalokrat povzročijo kaos ter dirkaški konec tedna dodatno začinijo. Bo tudi tokrat tako?
Fittipaldi na krstni dirki poskrbel za evforijo
Krstno dirko za VN Brazilije, ki je štela za svetovno prvenstvo v formuli ena, so izpeljali 11. februarja 1973. Na tisoče brazilskih ljubiteljev motošporta se je zgrnilo v Interlagos, kjer so nestrpno pričakovali začetek nedeljske preizkušnje v upanju, da bo njihovemu junaku in aktualnemu svetovnemu prvaku Fittipaldiju uspelo zmagati, potem ko je v kvalifikacijah zaostal le za moštvenim kolegom v Lotusu Ronniejem Petersonom. 'Emmo' jih ni razočaral, uspel mu je odličen štart, prevzel je vodstvo in ga ohranil do konca 40 krogov dolge dirke, za nameček pa odpeljal še najhitrejši krog. To je bila zanj osma zmaga v karieri in druga zapored. Zanimivost: na uvodnih dirkah sezone – prvo so izpeljali v Argentini 14 dni predtem –, so imeli veliko prednost dirkači, ki so dirkali z gumami proizvajalca Good Year. V Buenos Airesu je dirko za VN Argentine na omenjenih gumah končalo prvih šest dirkačev, v Sao Paulu prvih pet.
Piquet omedlel na odru za zmagovalce
Fittipaldi je dvakrat dobil brazilsko dirko (1973, 1974), leta 1975 je na najvišjo stopničko stopil še Carlos Pace, nato pa so morali Brazilci na novo slavje počakati nekaj let. Dočakali so ga leta 1982, ko je njihova srca z izjemno predstavo osvojil Piquet. Zaradi kombinacije visokih temperatur in fizično zelo naporne dirke je Brazilec na najvišji stopnički ob Kekeju Rosbergu in Alainu Prostu od izmučenosti omedlel. Na veliko veselje navijačev je nato sede odprl šampanjec in proslavil krstno zmago na rodni grudi. A dirka je epilog dobila pozneje: zaradi neustrezne teže dirkalnika sta bila Piquet in Rosberg diskvalificirana, zmago – njegovo peto v karieri – pa so podelili Prostu. Vseeno je Piquet že naslednjo sezono slavil v domačem mestu, uspeh je ponovil še leta 1986.
Kriki Senne, ki so šli v motošportne anale
Tedaj je v kraljici motošporta vzšla nova zvezda: Ayrton Senna. Dirkaškemu virtuozu se je zmaga v Braziliji vseskozi izmikala. Do leta 1991 je na sedmih dirkah najboljšo uvrstitev dosegel leta 1986, ko je zaostal le za Piquetom. 24. marca 1991, ko se je karavana formule ena vrnila v Sao Paulo, je vendarle izživel sanje. Najprej je prepričljivo dobil kvalifikacije, nato se je z odličnim štartom odpeljal tekmecem, a za zmago se je moral pošteno potruditi. Številni dirkači so imeli težave z menjalnikom, tudi Senna. Najprej je izgubil četrto prestavo, v zaključku še tretjo in peto. Zadnje kroge je v velikih mukah odpeljal v šesti prestavi, nekajkrat se mu je pogonski sklop zaradi prenizkih obratov v počasnih zavojih skoraj ugasnil, a je nekako le zdržal in prvi prečkal ciljno črto. Radijska zveza z moštvom je nato v svet ponesla krike veselja in bolečin, ki so postali del folklore formule ena. Izmučenega so skoraj odnesli iz dirkalnika, tudi na odru za zmagovalce je le s težavo dvignil pokal.
Dve leti pozneje je še drugič in zadnjič dobil brazilsko dirko, le da je tokrat to dosegel z bistveno manj drame. V 42. krogu je švignil mimo vodilnega Damona Hilla ter vodstvo obdržal do konca za prvo zmago v sezoni in 37. v karieri.
Deževni kaos leta 2003
Če si boš ogledal dirko v Interlagosu, s seboj prinesi kremo za sončenje in pelerino, pravijo. Spremenljivo vreme je večkrat krojilo razplet brazilskih dirk, ena najprepoznavnejših se je odvila 6. aprila 2003. Deževalo je ves dan, dirkališče je bilo skoraj poplavljeno, za najbolj zahrbtnega se je izkazal tretji zavoj, v katerem je s steze v zaščitno ogrado zletelo kar šest dirkačev, med njimi tudi svetovni prvak Michael Schumacher. Drame ni zmanjkalo, v 45. krogu je Rubens Barrichello prevzel vodstvo in vse je bilo pripravljeno za veliko slavje, ko mu je že dva kroga pozneje zmanjkalo goriva. V 53. krogu je na čelo kolone zapeljal Kimi Räikkönen, ki pa je nato v enem izmed zavojev zapeljal preširoko in prvo mesto prepustil Giancarlu Fisischelli. Takoj zatem je Mark Webber doživel hudo nesrečo, za njim je zapeljal Fernando Alonso, ki je trčil v gumo in tudi sam grdo raztreščil svoj dirkalnik. Dirka je bila prekinjena v 54. od predvidenih 71 krogov. Uradno so priznali razvrstitev ob koncu 53. kroga, tako da je dirko dobil Räikkönen pred Fisichello in Alonsom. A po pritožbi moštva Jordan so zmago za zeleno mizo vendarle dodelili Italijanu, ki je od Finca pokal dobil naslednji dirkaški konec tedna v Imoli.
Räikkönenova pravljica leta 2007
Ker je bila brazilska dirka več let zadnja v sezoni, se je na njej velikokrat odločalo o naslovu svetovnega prvaka. Leta 2005 je, denimo, Fernando Alonso postal prvi svetovni prvak iz Španije, zagotovo pa je Interlagos za največ drame poskrbel v sezonah 2007 in 2008, ko je o večni slavi odločala pičla točka. Sklepno dirko leta 2007 je v najboljšem položaju začel Hamilton, najmanj možnosti je imel tretji v skupnem seštevku Räikkönen, a prav on je na koncu pobral vse. Hamilton je delal napake, za nameček je imel težave še z dirkalnikom, kar sta ferrarija Massa in Räikkönen pridno izkoristila. Finec je na čelo kolone zapeljal v 50. krogu, vmes je za krog prehitel še Hamiltona, ki je dirko sklenil na 7. mestu. Z razpletom brazilske dirke je Räikkönen prvenstvo osvojil s 110 točkami, mclarna Hamilton in Alonso sta sezono končala s 109 točkami. To je še vedno zadnji dirkaški naslov svetovnega prvaka za moštvo iz Maranella.
Hamilton v predzadnjem zavoju do naslova
Še bolj dramatičen je bil zaključek sezone v Interlagosu leta 2008, ko sta se za naslov prvaka merila Hamilton in Massa. Britanec je imel pred zadnjo dirko 7 točk naskoka, kar je pomenilo, da lahko Brazilec osvoji prvenstvo z zmago, če največji tekmec v mclarnu preizkušnjo hkrati sklene na 6. mestu ali slabše. Deja vu? Hamilton je še drugo leto zapored slabo začel dirko v Interlagosu, po prvem postanku v 11. krogu je zdrsnil na 7. mesto. Massa je bil suveren in odločen, da dobi domačo dirko. Zaključek le-te so nato popestrile padavine in postanki dirkačev, ki so se odločili za gume za rahel dež. Vsi najboljši so se odpravili po sveže komplete gum, nekateri pa so srečo vseeno poskusili z gumami za suho stezo. Tri kroge pred koncem je mimo Hamiltona švignil Sebastian Vettel in ga pahnil na 6. mesto. Katastrofa za Britanca, ki se je moral nato povsem osredotočiti na lov na Tima Glocka, ki je imel pred njim kar nekaj težav zaradi dirkanja z gumami za suho stezo.
Britanec je v zadnjih krogih topil zaostanek za Nemcem, Massa je že prečkal ciljno črto in skupaj s Ferrarijem začel slaviti, ko je v predzadnjem zavoju Hamilton le skočil na 5. mesto, osvojil potrebne 4 točke, s katerimi si je zagotovil krstni naslov svetovnega prvaka. Raj za Britanca, pekel za Masso, ki ni mogel skriti solz žalosti. V naslednjih letih sta naslov prvaka v Interlagosu sicer dvignila še Jenson Button (2009) in Vettel (2012).
Verstappnov ples v dežju
V zadnjem obdobju še najbolj izstopa deževna dirka leta 2016 in izjemna predstava Maxa Verstappna z red bullom. Ples v dežju, ki so ga številni označili za enega najboljših v zgodovini tega športa. Kot Senna je na razmočeni stezi našel oprijem tam, kjer ga tekmeci niso. Že takoj po (letečem) štartu je v uvodnem zavoju kroga švignil mimo 'spečega' Räikkönena in nakazal potek dirke. Z dirkači se je spuščal v brezkompromisne, a športne boje. Dobil je vse, vključno s krasnim prehitevalnim manevrom zoper Nica Rosberga v 31. krogu. Vseeno mu ni šlo vse po načrtu, v nadaljevanju je v štartno-ciljni ravnini izgubil nadzor nad zadkom svojega dirkalnika, z zadnjimi močmi je preprečil trk v zaščitno ogrado. 16 krogov pred koncem je moral na prisilni postanek, po katerem se je na stezo vrnil na 16. mesto. Sledil je neverjeten zaključek, v katerem je tekmece prehiteval kot za stavo, na koncu je ob dvojni Mercedesovi zmagi – Hamilton je prvič slavil v Interlagosu – na odru za zmagovalce zasedel najnižjo stopničko. Predstava za anale in še en dokaz, za kako kakovostnega dirkača gre – vse to pri rosnih 19 letih!
Verstappen je sicer dobil tudi zadnjo dirko formule ena v Braziliji 17. novembra 2019, ko je suvereno opravil s tekmeci in dosegel 8. zmago v karieri. Na odru za zmagovalce sta se mu pridružila Pierre Gasly in Hamilton, ki pa je bil pozneje zaradi trka z Alexandrom Albonom, ki so se mu nasmihale prve stopničke v karieri, kaznovan s pribitkom 5 sekund. Na tretje mesto je tako za prve stopničke v karieri ob Gaslyju napredoval Carlos Sainz ml..
Mehika dobra popotnica za Brazilijo
Verstappen je v nedeljo v Ciudad de Mexicu še enkrat dokazal, da je letos v zares odlični formi, in da dejansko utegne speljati naslov serijskemu prvaku Hamiltonu. Vse je naredil z odličnim štartom, z zelo poznim zaviranjem pred uvodnim zavojem mehiške dirke je veliko tvegal, a le-to se mu je izplačalo. V nadaljevanju je prednost pred največjim britanskim tekmecem le še večal, Hamilton si je zmago na dirki lahko obetal le v primeru velike Nizozemčeve napake oziroma odstopa. Da je prvi dirkač Red Bulla znova zdržal velik pritisk in je VN Mehike odpeljal tako rekoč brezhibno, samo dokazuje, da je v letošnji sezoni izjemno napredoval. V skupnem seštevku ima 19 točk naskoka, kar je veliko, a hkrati tudi malo. Le ena napaka in prvenstvo se utegne nagniti na stran Hamiltona.
Zadnja zmagovalca prav Verstappen in Hamilton
Zato pri Red Bullu, kjer si na zadnjih dirkah niso privoščili večjih (strateških) napak, upajo, da bo maksimalno osredotočenost sin Josa Verstappna obdržal tudi v Sao Paulu, kjer je v preteklosti nanizal že nekaj izjemnih predstav, vključno z eno najboljših deževnih predstav v zgodovini tega športa leta 2016. Največja tekmeca za letošnji naslov sta tudi dobila zadnji brazilski dirki – Max leta 2019, Lewis leto prej. Kako bo tokrat? Stavnice največ možnosti pripisujejo Nizozemcu, za uvrstitev na najvišjo stopničko so mu dodelili količnik 1,90, medtem ko ima Hamilton količnik 2,25. Sledijo Sergio Perez (14,00), Valtteri Bottas (18,00), Lando Norris, Charles Leclerc in Pierre Gasly (vsi po 50,00). Daniel Ricciardo in Carlos Sainz ml. imata količnik 65,00, ostali že 100 ali več.
Dirka v nedeljo ob 18.00
Brazilski dirkaški konec tedna se bo začel v petek ob 16.30 po našem času, ko je na sporedu prvi prosti trening. Ob 20. uri se bodo začele kvalifikacije za sobotno šprintersko preizkušnjo. Naslednji dan bodo dirkači ob 16. uri opravili še drugi prosti trening, šprinterska dirka, ki bo dala razvrstitev po štartnih mestih za dirko, se začne ob 20.30. VN Sao Paula se začne v nedeljo ob 18.00.
Zmagovalci vseh dirk za VN Brazilije:
Leto | Dirkač | Moštvo | Prizorišče |
2019 | Max Verstappen | Red Bull | Sao Paulo |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes | |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | |
2016 | Lewis Hamilton | Mercedes | |
2015 | Nico Rosberg | Mercedes | |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | |
2013 | Sebastian Vettel | Red Bull | |
2012 | Jenson Button | McLaren | |
2011 | Mark Webber | Red Bull | |
2010 | Sebastian Vettel | Red Bull | |
2009 | Mark Webber | Red Bull | |
2008 | Felipe Massa | Ferrari | |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | |
2006 | Felipe Massa | Ferrari | |
2005 | Juan Pablo Montoya | McLaren | |
2004 | Juan Pablo Montoya | Williams | |
2003 | Giancarlo Fisichella | Jordan | |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | |
2001 | David Coulthard | McLaren | |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | |
1999 | Mika Häkkinen | McLaren | |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | |
1997 | Jacques Villeneuve | Williams | |
1996 | Damon Hill | Williams | |
1995 | Michael Schumacher | Benetton | |
1994 | Michael Schumacher | Benetton | |
1993 | Ayrton Senna | McLaren | |
1992 | Nigel Mansell | Williams | |
1991 | Ayrton Senna | McLaren | |
1990 | Alain Prost | Ferrari | |
1989 | Nigel Mansell | Ferrari | Rio de Janeiro |
1988 | Alain Prost | McLaren | |
1987 | Alain Prost | McLaren | |
1986 | Nelson Piquet | Williams | |
1985 | Alain Prost | McLaren | |
1984 | Alain Prost | McLaren | |
1983 | Nelson Piquet | Brabham | |
1982 | Alain Prost | Renault | |
1981 | Carlos Reutemann | Williams | |
1980 | Rene Arnoux | Renault | Sao Paulo |
1979 | Jacques Laffite | Ligier | |
1978 | Carlos Reutemann | Ferrari | Rio de Janeiro |
1977 | Carlos Reutemann | Ferrari | Sao Paulo |
1976 | Niki Lauda | Ferrari | |
1975 | Carlos Pace | Brabham | |
1974 | Emerson Fittipaldi | McLaren | |
1973 | Emerson Fittipaldi | Lotus |
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje