Sebastian Vettel bo ta konec tedna dirkal z novo šasijo, potem ko so na njej prejšnji konec tedna odkrili manjšo napako. Foto: EPA
Sebastian Vettel bo ta konec tedna dirkal z novo šasijo, potem ko so na njej prejšnji konec tedna odkrili manjšo napako. Foto: EPA
Circuit de Barcelona-Catalunya je dirkališče s 4,655 km dolgo progo in 16 zavoji. Proga ima tako rekoč vse, od počasnih do srednje hitrih in hitrih zavojev, ima tudi dve daljši ravnini, zato je zelo primerna za zimska testiranja moštev pred začetkom sezone. Prav to je tudi eden izmed razlogov, da je po navadi španska dirka vse prej kot vznemirljiva: moštva progo poznajo zelo dobro, zaradi osmih dni testiranj so na VN Španije pripravljena bolj kot na katero koli drugo preizkušnjo. Problematična je tudi sama karakteristika proge, kjer prednjačijo srednje hitri in hitri zavoji, v katerih je bilo sledenje dirkalnikom zaradi turbulentnega zraka vselej tako rekoč nemogoče. Dirkači dirkalniku pred seboj stežka sledijo, zaradi turbulence izgubljajo podtlak oziroma aerodinamični oprijem, zaradi podkrmarjenja morajo upočasniti vožnjo, če želijo premagati centrifugalno silo in zavoj zvoziti brez izleta na izletno območje. Foto: Reuters
Circuit de Barcelona-Catalunya je dirkališče s 4,655 km dolgo progo in 16 zavoji. Proga ima tako rekoč vse, od počasnih do srednje hitrih in hitrih zavojev, ima tudi dve daljši ravnini, zato je zelo primerna za zimska testiranja moštev pred začetkom sezone. Prav to je tudi eden izmed razlogov, da je po navadi španska dirka vse prej kot vznemirljiva: moštva progo poznajo zelo dobro, zaradi osmih dni testiranj so na VN Španije pripravljena bolj kot na katero koli drugo preizkušnjo. Problematična je tudi sama karakteristika proge, kjer prednjačijo srednje hitri in hitri zavoji, v katerih je bilo sledenje dirkalnikom zaradi turbulentnega zraka vselej tako rekoč nemogoče. Dirkači dirkalniku pred seboj stežka sledijo, zaradi turbulence izgubljajo podtlak oziroma aerodinamični oprijem, zaradi podkrmarjenja morajo upočasniti vožnjo, če želijo premagati centrifugalno silo in zavoj zvoziti brez izleta na izletno območje. Foto: Reuters

Dirkališče v Montmelu pri Barceloni je prizorišče krstne zmage Maxa Verstappna v elitnem razredu motošporta. Zgodilo se je leta 2016, ko sta se že na uvodu dirke iz boja za zmago z medsebojnim trkom izločila Lewis Hamilton in Nico Rosberg.

Tudi na zadnji preizkušnji, dirki za VN ob 70. obletnici formule ena, je Verstappen stopil na najvišjo stopničko, le da sta tokrat mercedesa končala dirko: Hamilton je bil drugi, Valtteri Bottas tretji.

Red Bullov dirkalnik je bil v nedeljo preprosto boljši, inženirji so z nastavitvami zadeli v polno, RB16 se je na razbeljenem asfaltu obnesel bolje kot mercedesa, ki sta imela precej več težav z obrabljanjem gum.

Tudi ta konec tedna bo v Barceloni zelo vroče, živo srebro se bo povzpelo do 30 stopinj Celzija, asfalt bo razgret. Ali to predstavlja novo priložnost za Red Bull in Verstappna? Morda, a proga v Barceloni je znana predvsem po tem, da zaradi zaporedja različnih zavojev preprosto ni primernega mesta za prehitevanje. Tudi štartno-ciljna ravnina je velikokrat prekratka za napad.

Kljub težavam, ki sta jih imela Hamilton in Bottas v Silverstonu, sta mercedesa še vedno glavna favorita za zmago v Kataloniji. Na stavnicah, razumljivo, najvišje kotira Hamilton pred Bottasom, Verstappnom in Sergiem Perezom (Racing Point).

Pa Ferrari? Voz moštva iz Maranella naprej vleče predvsem Charles Leclerc, ki je nedeljsko dirko končal na četrtem mestu, medtem ko je Sebastian Vettel še drugič letos ostal brez točk. V Maranellu so sicer ugotovili, da je imel dirkalnik štirikratnega svetovnega prvaka v nedeljo na šasiji napako, ki so jo zdaj menda že odpravili za španski obračun.

Redke priložnosti za prehitevanje

Dirkališče v Montmelu v provinci Barcelona je bilo zgrajeno leta 1991, že istega leta so na njem izpeljali dirko za VN Španije. Leto pozneje so v sklopu olimpijskih iger po stezi zapeljali tudi kolesarji, ki so se pomerili v vožnji na čas. Dirkališče za priprave na sezono uporabljajo vsa moštva, zato stezo tudi zelo dobro poznajo. Vsebuje dolge ravnine in 16 zavojev, med katerimi je večina desnih, zaradi česar je sprednja leva guma zelo obremenjena. Priložnosti za prehitevanje tako rekoč ni, za to je morda še najprimernejši uvodni sklop zavojev. Proga je dolga 4,655 km, dirkači odpeljejo po 66 krogov na dirko. Rekord proge (1:21,670), ki ga je desetletje držal Kimi Räikkönen, je v sezoni 2018 podrl Daniel Ricciardo z red bullom (1:18,441).

Juan Manuel Fangio (levo) je lovoriko, ki jo je osvojil na krstni dirki F1 za VN Španije v Barceloni, takole 3. novembra 1951 v Milanu predal generalnemu direktorju Alfa Romea Antoniu Alessiu. Foto: AP
Juan Manuel Fangio (levo) je lovoriko, ki jo je osvojil na krstni dirki F1 za VN Španije v Barceloni, takole 3. novembra 1951 v Milanu predal generalnemu direktorju Alfa Romea Antoniu Alessiu. Foto: AP
Sorodna novica Bottas kar šest desetink hitrejši od Hamiltona

Fangio na prvi španski dirki do naslova prvaka
Prvo dirko, ki je štela za svetovno prvenstvo v kraljici motošporta, so nato organizirali 28. oktobra 1951. Bila je zadnja dirka sezone, za naslov svetovnega prvaka sta se potegovala Argentinec Juan Manuel Fangio (Alfa Romeo) in Italijan Alberto Ascari (Ferrari). Ta je imel za vodilnim dve točki zaostanka in si je v kvalifikacijah priboril najboljši štartni položaj, ki pa mu ga zaradi silnih težav s čezmernim obrabljanjem gum ni uspelo pretopiti v zmago. Na koncu je za zmagovalcem Fangiem zaostal kar za dva kroga in je osvojil šele četrto mesto. To je bil za Fangia prvi od petih naslovov svetovnega prvaka, preostale naslove je osvojil v letih 1954, 1955, 1956 in 1957.

Nigel Mansell je dobil prvo dirko za VN Španije, ki so jo organizirali na dirkališču v Montmelu. Družbo sta mu na odru za zmagovalce delala Alain Prost in Riccardo Patrese. Foto: AP
Nigel Mansell je dobil prvo dirko za VN Španije, ki so jo organizirali na dirkališču v Montmelu. Družbo sta mu na odru za zmagovalce delala Alain Prost in Riccardo Patrese. Foto: AP
Sorodna novica Popolna dirka Hamiltona v Barceloni

Mansell zmagovalec leta 1991
Omenjena dirka je sicer potekala v Barceloni, a na dirkališču Pedralbes. Na dirkališču v Montmelu pa so prvo dirko za VN Španije organizirali leta 1991. Šlo je za 14. dirko sezone, ki jo je s 'pola' začel Gerhard Berger pred Niglom Mansllom in Ayrtonom Senno. Šlo je za zelo razburljivo dirko, razplet je med drugim krojilo tudi spremenljivo vreme. Na koncu se je zmage veselil Mansell (Williams), ki je za dobrih 11 sekund prehitel Alaina Prosta v ferrariju, tretji je bil Mansllov moštveni kolega Riccardo Patrese. Do točk sta se dokopala še Senna (McLaren) in Michael Schumacher (Benetton), ki se je odlično kosal z veterani formule ena, a je nato storil napako in padel na šesto mesto. V skupnem seštevku za svetovno prvenstvo v formuli ena je še vedno prepričljivo vodil poznejši prvak Senna.

Hamilton zasijal, ko je bilo najpomembneje
Lansko dirko je dobil – Hamilton. Čeprav je ves konec tedna zaostajal za moštvenim kolegom Valtterijem Bottasom, je na dirki znova zasijal v polnem sijaju. Britanec si je pot do zmage tlakoval z izjemnim štartom, po katerem je v uvodni zavoj zapeljal kot prvi, vodstvo pa ohranil praktično do konca.

Bottas je sicer želel ogroziti zmago petkratnega svetovnega prvaka, a zaman. Za nameček je Hamilton pobral še dodatno točko za najhitreje odpeljani krog na dirki. Moštvo iz Brackleyja je tedaj postavilo nov mejnik v kraljici motošporta. Namreč, še nobenemu moštvu v zgodovini ni uspelo doseči štirih zaporednih dvojnih zmag, to je Mercedesu uspelo že na prejšnji dirki v Bakuju, v Barceloni so rekord popravili na pet zaporednih dirk (šesto zaporedno dvojno zmago je v Monte Carlu preprečil Vettel).

Na najnižjo stopničko na odru za zmagovalce je stopil Verstappen, ki je izkoristil Vettlovo napako v uvodnem zavoju dirke. Nizozemca ferrarija nista uspela resneje ogroziti, na koncu sta se morala zadovoljiti s 4. oziroma 5. mestom. Najboljšo deseterico so dopolnili Pierre Gasly (Red Bull), Kevin Magnussen (Haas), Carlos Sainz (McLaren), Daniil Kvjat (Toro Rosso) in Romain Grosjean (Haas).

"Glede na vse dogodke smo iz te dirke iztržili največ, kar smo lahko. Imeli smo možnost za stopničke, ki pa je izpuhtela po prvem zavoju, ko mu je zablokiralo sprednje desno kolo," je po dirki sedmi sili dejal Vettel, ki je v zadnjih letih storil odločno preveč napak, da bi se lahko s Hamiltonom za silo enakovredno kosal za naslov prvaka.

To je bila za Hamiltona 76. zmaga v karieri, z njo se je tudi zavihtel na vrh seštevka za svetovno prvenstvo v formuli ena. S polnim izkupičkom točk (44) je Mercedes najbližjemu zasledovalcu, Ferrariju, v konstruktorskem seštevku zbežal že na 96 točk razlike.

Statistični sladkorčki pred VN Španije

- Do danes so na dirkališču v Barceloni izpeljali 29 dirk za VN Španije;

- Na tem dirkališču je zmago slavilo 16, na oder za zmagovalce pa se je povzpelo 30 različnih dirkačev;

- Če se Lewis Hamilton v nedeljo uvrsti na stopničke, bo podrl rekord po uvrstitvah na oder za zmagovalce (156 uvrstitev). Trenutno si deli rekord z Michaelom Schumacherjem (155);

- Najhitrejši iz kvalifikacij je v Kataloniji zmagal 23-krat;

- Dirkač Mercedesa je dobil kvalifikacije v zadnjih sedmih sezonah;

- Najnižji štartni položaj, s katerim se je dirkač na dirki uvrstil na oder za zmagovalce, je 12. Leta 1997 je Olivier Panis dirko začel z 12. mesta, končal pa jo je tik pod vrhom. Enak podvig je leta 2001 uspel Juanu Pablu Montoji;

- Najnižji štartni položaj, s katerega je dirkač dobil dirko za VN Španije, je 5. Leta 2013 je Fernando Alonso špansko dirko začel s 5. mesta, končal pa kot zmagovalec. To je za dvakratnega svetovnega prvaka tudi zadnja zmaga v formuli ena;

- Največ zmag na dirkah za VN Španije ima Michael Schumacher, ki je v Barceloni slavil šestkrat, med konstruktorji je najuspešnejši Ferrari (osem zmag);

- V Barceloni je le štirim dirkačem uspelo dobiti dve španski preizkušnji zapored. To so Nigel Mansell, Michael Schumacher, Mika Häkkinen in Lewis Hamilton;

- Vsaka dirka za VN Španije med letoma 2007 in 2016 je imela različnega zmagovalca (Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Jenson Button, Mark Webber, Sebastian Vettel, Pastor Maldonado, Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Nico Rosberg in Max Verstappen).

- Zadnje tri dirke za VN Španije je dobil Lewis Hamilton;

- Najmanjša razlika, s katero je zmagal dirkač, je 0,616 sekunde. S takšno prednostjo je ciljno črto pred Räikkönenom leta 2016 prečkal Max Verstappen;

- Od trenutne dirkaške zasedbe so le štirje dirkači zmagali na dirki za VN Španije, to so: Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel in Max Verstappen.

- Na dirkališču v Barceloni so na dirkah za VN Španije od leta 1991 do leta 2019 odpeljali natančno 1899 krogov. To pomeni, da bo uvodni krog to nedeljo 1900. krog na dirkališču.

- Od leta 1991 do danes se je 17-krat zgodilo, da je zmagovalec dirke za VN Španije ob koncu sezone tudi dvignil lovoriko za naslov svetovnega prvaka;

- Na zgolj treh dirkah za VN Španije v Barceloni je deževalo, nazadnje leta 1996.

Začetek dirke v nedeljo ob 15.10
Dirkaški konec tedna v Kataloniji se bo začel s prvim prostim treningom v petek ob 11. uri. Štiri ure pozneje se bo začel še drugi prosti trening, tretji opoldne v soboto, ko bodo ob 15. uri na sporedu tudi kvalifikacije. Dirka za VN Španije se bo začela v nedeljo ob 15.10.

Vsi zmagovalci dirk za VN Španije:

LetoDirkačMoštvoPrizorišče
2019Lewis HamiltonMercedesBarcelona
2018Lewis HamiltonMercedes
2017Lewis HamiltonMercedes
2016Max VerstappenRed Bull
2015Nico RosbergMercedes
2014Lewis HamiltonMercedes
2013Fernando AlonsoFerrari
2012Pastor MaldonadoWilliams
2011Sebastian VettelRed Bull
2010Mark WebberRed Bull
2009Jenson ButtonBrawn
2008Kimi RäikkönenFerrari
2007Felipe MassaFerrari
2006Fernando AlonsoRenault
2005Kimi RäikkönenMcLaren
2004Michael SchumacherFerrari
2003Michael SchumacherFerrari
2002Michael SchumacherFerrari
2001Michael SchumacherFerrari
2000Mika HäkkinenMcLaren
1999Mika HäkkinenMcLaren
1998Mika HäkkinenMcLaren
1997Jacques VilleneuveWilliams
1996Michael SchumacherFerrari
1995Michael SchumacherBenetton
1994Damon HillWilliams
1993Alain ProstWilliams
1992Nigel MansellWilliams
1991Nigel MansellWilliams
1990Alain ProstFerrariJerez
1989Ayrton SennaMcLaren
1988Alain ProstMcLaren
1987Nigel MansellWilliams
1986Ayrton SennaLotus
1981Gilles VilleneuveFerrariJarama
1979Patrick DepaillerLigier
1978Mario AndrettiLotus
1977Mario AndrettiLotus
1976James HuntMcLaren
1975Jochen MassMcLarenMontjuic
1974Niki LaudaFerrariJarama
1973Emerson FittipaldiLotusMontjuic
1972Emerson FittipladiLotusJarama
1971Jackie StewartTyrellMontjuic
1970Jackie StewartMarchJarama
1969Jackie StewartMatraMontjuic
1968Graham HillLotusJarama
1954Mike HawthornFerrariPedralbes
1951Juan Manuel FangioAlfa Romeo