Povpraševanje po poslovnih letalih že nekoliko upada. Foto: MMC RTV SLO
Povpraševanje po poslovnih letalih že nekoliko upada. Foto: MMC RTV SLO
Direktorji podjetij General Motors, UAW, Chrysler in Ford
Direktorji največjih podjetij, ki so kongres prosili za pomoč, so bili tarča kritik. Foto: EPA
Proizvajalec zelo priljubljenih majhnih letal je odpustil kar 2.000 delavcev. Foto: EPA

Podjetja in prevozi s poslovnimi letali so na splošno zašli v hudo krizo. Gre za posledico gospodarske krize, pa tudi za sporen imidž, s katerim se otepajo poslovna letala.

Avtomobili namesto letal?
Ko so lanskega novembra menežerji treh največjih ameriških avtomobilskih koncernov prišli v Washington moledovat za državno pomoč, so njihove ločene prihode z razkošnimi poslovnimi reaktivci razglasili za javno sramoto. Ko so prišli v Washington drugič, so se raje pripeljali z avtomobili. Za nameček so svoja letala tudi odprodali.

Njihov zgled je zdaj prevladujoč vzorec v poslovnem svetu. Prizadeta letalska in prevozniška industrija pa se huduje, da okrcani poslovneži ne znajo verodostojno predstaviti prednosti poslovnih letal – posebno prihranek časa.

Ta panoga se je po petih debelih letih znašla v hudi krizi.

Upad naročil za nove in vse več rabljenih na trgu
Kanadski proizvajalec Bombardier, ki izdela največ poslovnih letal na svetu, je samo v zadnjem četrtletju lanskega leta prejel za polovico manj naročil. Ameriški proizvajalec Cessna je odpustil 2.000 zaposlenih. Poznavalci razmer napovedujejo, da se bo prodaja zasebnih in poslovnih letal v 2009 zmanjšala za 80 odstotkov.

K temu je treba prišteti, da se želijo podjetja po najkrajši poti znebiti svojih poslovnih letal. Prodajajo jih celo za simbolične vsote. Poleg ameriških avtomobilskih koncernov so to tudi velikani AT&T in Time Warner. Tudi banka Citigroup se je po kritiki predsednika Baracka Obame, ki je okrcal bonuse poslovnežev, odpovedala letalu, vrednem 50 milijonov dolarjev.

Že konec lanskega leta je bilo po podatkih švicarske banke UBC na prodaj 62 odstotkov rabljenih poslovnih letal več kot leto poprej. Takšno novo letalo stane med 10 in 50 milijoni dolarjev, rabljeno pa med 2,5 in 6 milijoni.

V škripcih so tudi podjetja, ki so servisirala poslovneže in oddajala letala za tovrstne namene. V ZDA je v stečaju pol ducata takšnih podjetij. V Evropski zvezi letalskih taksijev (European Air Taxi Association), ki je imela 14 ustanovitvenih članic, je ostalo le še 5 članov.

B. B.