Več deset lažnih uporabniških računov je na omenjenih družbenih omrežjih v obdobju zadnjih desetih let uporabljalo "zavajajoče taktike" za oblikovanje javnega mnenja v srednji Aziji in na Bližnjem vzhodu, so raziskovalci zapisali v sredo objavljenemu poročilu.
Raziskovalci iz organizacij Graphika Inc in Stanford Internet Observatory (SIO) so analizirali podatke, ki sta jih z njimi delili podjetji Meta in Twitter, poroča Al Džazira.
Ciljno občinstvo rusko govoreči prebivalci Srednje Azije
Ugotovili so, da je bila kampanja zavajanja usmerjena predvsem na rusko govoreče uporabnike v srednji Aziji. Velik del dejavnosti zavajajoče kampanje se je osredotočal na kritiziranje Rusije zaradi smrti civilistov in drugih grozodejstev med invazijo v Ukrajino, kažejo izsledki študije.
"Objave so se osredotočale na podporo ZDA srednjeazijskim državam, pri čemer so Washington predstavljale kot zanesljivega gospodarskega partnerja, ki bi lahko zmanjšal odvisnost regije od Rusije," pišejo raziskovalci.
Kampanja skušala vplivati tudi na Bližnji vzhod
Srednjeazijska kampanja je širila tudi negativna sporočila o ravnanju Kitajske z Ujguri v pokrajini Sinkiang, kjer je bilo po besedah aktivistov za človekove pravice brez sojenja pridržanih več kot milijon muslimanov etničnih manjšin, ki so jih kitajske oblasti zaprle v "prevzgojne centre".
Druge mreže lažnih profilov so si medtem prizadevale za vpliv v Iranu, Afganistanu, Libanonu, Jemnu, Siriji in Iraku.
Deljenje prozahodnih novic in ustvarjanje lažnih medijev
Raziskovalci so v najobsežnejši, srednjeazijski kampanji vpliva zaznali 12 računov na Twitterju, 25 profilov in strani na Facebooku ter 10 računov na Instagramu. Ti uporabniški računi so delili novice medijskih hiš, ki jih financira Washington, vključno z Voice of America in Radio Svobodna Evropa, ter povezave do spletnih strani ameriške vojske.
Za enega izmed lažnih računov na Facebooku so ugotovili, da je za svojo profilno fotografijo uporabljal grafično obdelano podobo portoriške igralke Valerie Menendez. Nekateri drugi uporabniški računi so se pretvarjali, da so spletne strani medijev, vključno z izmišljeno revijo Vostočnaja Pravda, ki je navajala "absolutna dejstva" o srednji Aziji.
Meta in Twitter odstranila več uporabniških računov
Graphica in SIO operacij nista pripisala določeni skupini ali organizaciji. Podjetje Meta, ki je lastnik Facebooka in Instagrama, ter Twitter pa sta sporočila, da sta domnevni državi izvora teh dejavnosti Združeno kraljestvo in ZDA.
Meta in Twitter sta podatke z raziskovalci delila po tem, ko sta s svojih družbenih omrežij odstranila številne račune zaradi "manipulacij s platformami" in "nepristnega vedenja".
Omejen vpliv
Raziskovalci sicer menijo, da je imela kampanja vplivanja na javno mnenje zgolj omejen doseg, zato je njen "uspeh" vprašljiv. Med drugim so analizirali 146 uporabniških računov in skoraj 300.000 tvitov. "Velika večina objav in tvitov, ki smo jih pregledali, ni prejela več kot le nekaj všečkov in retvitov. Le 19 odstotkov sredstev, ki smo jih identificirali, je imelo več kot 1000 sledilcev," piše v poročilu.
Prva identificirana prozahodna kampanja zavajanja javnega mnenja
Kljub domnevnemu neuspehu kampanje je odkritje prelomno, saj gre za prvi primer prikrite prozahodne kampanje vplivanja na javno mnenje, ki sta ga prepoznala Twitter in Meta. Podjetji sta sicer že dalj časa pozorni na prorusko propagando, Meta je februarja začasno ukinila okoli 40 lažnih računov, ki so širili proruski diskurz o vojni v Ukrajini.
Taktika kampanje, opisane v tokratnem poročilu, je sicer zelo podobna tistim, s katerimi Rusija in Kitajska po navedbah ameriških uradnikov skušata sejati razdor po ZDA, še poroča Al Džazira.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje