Plastenka kokakole ob obalah Mjanmara. Foto: EPA
Plastenka kokakole ob obalah Mjanmara. Foto: EPA

Poročilo, ki ga je v sredo objavila neprofitna organizacija Oceana, je še povečalo zaskrbljenost glede tveganja za zdravje ljudi, ki ga predstavlja širjenje mikroplastike, saj jo znanstveniki vedno bolj povezujejo z rakom, neplodnostjo, srčnimi boleznimi in podobnim.

"Coca-Cola je daleč največja proizvajalka in prodajalka pijač na svetu," je dejal Matt Littlejohn iz organizacije Oceana. Zaradi tega je podjetje resnično pomembno, ko gre za vpliv vsega tega na oceane, je dodal.

Glede na študijo iz leta 2024, objavljeno v znanstveni reviji Science Advances, je Coca-Cola največji svetovni onesnaževalec s plastiko med blagovnimi znamkami. Sledijo ji PepsiCo, Nestle, Danone in Altria.

Ocena organizacije Oceana temelji na javno objavljenih podatkih Coca-Cole o uporabi embalaže za obdobje od leta 2018 do leta 2023 skupaj z napovedmi rasti prodaje. Izračunali so, da bo uporaba plastike v podjetju do leta 2030 presegla 4,13 milijona ton letno.

Da bi predvideli, koliko te plastike bo doseglo vodne ekosisteme, so pri Oceani uporabili strokovno preverjeno metodo, ki jo je razvila mednarodna skupina znanstvenikov in je bila leta 2020 objavljena v akademski reviji Science. Prišli so do številke 602.000 ton, kar je enakovredno skoraj 220 milijardam pollitrskih plastenk.

Onesnaženo morje v zalivu ob glavnem mestu Filipinov, Manili. Foto: EPA
Onesnaženo morje v zalivu ob glavnem mestu Filipinov, Manili. Foto: EPA

Pozivi k uporabi embalaže za večkratno uporabo

V Oceani kot najbolj primerno rešitev za zmanjšanje te ogromne številke vidijo ponovno uvedbo embalaže za večkratno uporabo.

V Coca-Coli so leta 2022 sami priznali, da je embalaža za večkratno uporabo "med najučinkovitejšimi načini zmanjševanja odpadkov". Ob tem so se zavezali k cilju, da do leta 2030 dosežejo 25-odstotni delež embalaže za večkratno uporabo.

Toda to obljubo so po tihem opustili v najnovejšem trajnostnem načrtu, objavljenem decembra lani. Posodobljeni cilji podjetja se namesto tega osredinjajo na povečanje deleža reciklirane embalaže in povečanje stopnje zbiranja embalaže, hkrati pa poudarjajo velike izzive pri recikliranju plastenk in spreminjanje navad potrošnikov.

Proizvodnja plastike je odvisna od nafte, zaradi česar je uporaba plastike v podjetjih neposredno gonilo podnebnih sprememb.

Tiskovni predstavnik Coca-Cole je v odzivu na poročilo Oceane dejal, da medtem ko so prizadevanja podjetja trenutno osredinjena na uporabo več recikliranih materialov in izboljšanje sistema zbiranja embalaže, "ostajajo zavezani razširitvi možnosti uporabe embalaže za ponovno polnjenje".