V Los Angelesu smo se pogovarjali z vodjo evropske Mazde Jeffreyjem H. Guytonom. Foto: Miha Merljak, MMC RTVSLO
V Los Angelesu smo se pogovarjali z vodjo evropske Mazde Jeffreyjem H. Guytonom. Foto: Miha Merljak, MMC RTVSLO
Mazda Skyactiv
Kompaktno športno terensko vozilo CX-5 je bil prvi Mazdin model z novimi sklopi tehnologije "skyactive", ki zadevajo karoserijo, podvozje, bencinske in dizelske motorje ter ročne in samodejne menjalnike. Foto: Mazda
Mazda Skyactiv
Največja posebnost Mazdinih bencinskih agregatov z neposrednim vbrizgom je kompresijsko razmerje 14:1, kar je največ med serijskimi bencinskimi motorji. Foto: Mazda
false
Posledice uvedbe strožjih evropskih predpisov o izpustih po Volkswagnovem škandalu bodo večje, kot bi pričakovali. Vrnili se bodo večji motorji, ki so jih proizvajalci v zadnjih letih z valom tako imenovanega downsizinga poslali v pokoj. Foto: Proizvajalec

Mazda se je v primerjavi z večino proizvajalcev vozil uprla zmanjševanju motorjev, ki mu popularno pravimo "downsizing". Namesto tega so predstavili tehnologijo skyactiv za višjo učinkovitost bencinskih motorjev, s čimer so porabo goriva znižali za 15 odstotkov. Prednost je stvarnejše razmerje med tovarniško porabo goriva in dejansko porabo goriva. A so bili zaradi tega ponekod kaznovani.

Vodja sedeža podjetja Mazde Motor Europe Jeffrey H. Guyton je v pogovoru za oddajo Avtomobilnost na avtomobilskem salonu v Los Angelesu poudaril, da imajo motorji z notranjim zgorevanjem še vedno svetlo prihodnost. Enako velja za dizelske motorje.

Dizelski motorji del Mazdine prihodnosti
"Še naprej verjamemo, da so dizelski motorji dobri in so lahko v prihodnosti še čistejši, kot so danes. To velja tudi za bencinske motorje. Lahko jih naredimo še bolj termodinamično učinkovite, kot so danes," je razložil Mazdin vodja. Strategija Japoncev je, da dosežejo povprečni izpust 95 gramov CO2 na kilometer poti brez večjih posegov na področje električnih vozil in elektrike. "Menimo, da lahko te številke dosežemo z motorji na notranje zgorevanje. Na dizelske motorje gledamo kot na ključno zahtevo potrošnikov. To je velik izziv za nas, saj vemo, da bomo lahko kupcem ponudili dobro vozno izkušnjo. Kar zadeva nas, so dizelski motorji del naše prihodnosti."

Pogledali so iz okvirov
Mazdina zgodba je nekoliko posebna. Potem ko jih je leta 2009 zapustil strateški partner Ford, so ostali na razpotju. Bili so obubožani, brez novih modelov in z omejenimi financami. Po Japonski je pustošil cunami, ki je močno vplival na proizvodnjo vozil in dobavne roke. Za nameček jih je potolklo neugodno menjalno razmerje japonskega jena v primerjavi z dolarjem in evrom, zaradi česar njihovi modeli cenovno niso bili konkurenčni.

Pri Mazdi so se odločili zapeljati na povsem drugačno pot kot konkurenca. Sami pravijo, da so pogledali iz okvirov. Medtem ko so vsi zmanjševali motorje, predstavljali turbotrivaljnike tudi z manj kot litrom prostornine, nekateri celo turbodvovaljne motorje, so pri Mazdi predstavili tehnologijo skyactiv - gre za skupek tehnologij, vključno z motorji, bencinskimi in dizelskimi, s katerimi so z novimi, inovativnimi rešitvami zmanjšali porabo goriva in izpuste ogljikovega dioksida.

Najvišje kompresijsko razmerje
Posebnost njihovih bencinskih motorjev z neposrednim vbrizgom je visoko kompresijsko razmerje 14:1, kar je največ med serijskimi bencinskimi motorji. Ob povečanju navora, ki je razporejen po širokem območju vrtljajev, so porabo goriva zmanjšali za 15 odstotkov. Pri Mazdi so leta 2011, ko so predstavili novo tehnologijo, še posebej izpostavili porabo goriva, ki je na cesti podobna tisti, ki jo navajajo v tehničnih podatkih.

Turbomotorji učinkoviti v laboratorijih, manj na cesti
Mali turbomotorji po drugi strani ponujajo veliko moči v nizkih vrtljajih, hkrati pa tudi "na papirju obljubljajo ekstremno nizko porabo goriva, ki pa je na cesti precej drugačna, konkretno višja. Nekatere neodvisne organizacije so opozorile, da lahko poraba odstopa tudi 40 odstotkov in več. A zakonodaja, torej cikel merjenja porabe, je bila na strani tistih, ki proizvajajo majhne turbomotorje, to pa danes počne že večina avtomobilistov. Kako so se zaradi tega počutili pri Mazdi?

"Naša filozofija je, da oblikujemo in izdelujemo avtomobile, ki morajo odražati resnično stanje. Zmanjšani turbomotor je ekonomičen v testnih ciklih, ki jih opravljajo tovarne v laboratorijih, rezultati v resnični vožnji pa so drugačni," pravi Guydon in dodaja, da so s porabo goriva povezani številni stroški potrošnika. "Ni nam bilo težko zagovarjati naše tehnologije in tega, da nismo zmanjševali motorjev. Več težav smo imeli tam, kjer so obdavčitve vozil povezane z izpusti CO2. Mi imamo večje motorje in smo bili zaradi tega prikrajšani. Čeprav je homologirana poraba goriva naših vozil bližja navedbam," zatrjuje Guydon.

Sledi 180-stopinjski zasuk
Na koncu bo verjetno Mazda potegnila daljši konec, saj bo, kot so se oktobra razpisali vsi največji mediji, sledil 180-stopinjski preobrat. Posledice uvedbe strožjih evropskih predpisov glede izpustov po Volkswagnovem škandalu bodo prinesle tudi nove teste merjenja porabe goriva.

Proizvajalci vozil, ki so zadnje desetletje neprestano zmanjševali prostornino motorjev in ob laboratorijskih trikih lovili stroge cilje skupnih izpustov ogljikovega dioksida, takih rezultatov z malimi motorji ne bodo mogli ponoviti na cestnih testih. Težava malih motorjev je, da pri večjih obremenitvah, na primer avtocestnih hitrostih ali vožnji v klanec, ki jih trenutni testi ne predvidevajo, dodatno obremenjene turbine. Rezultat vsega je višji izpust zdravju škodljivih dušikovih oksidov (NOx), ki dovoljeno mejo presegajo za več kot desetkrat.

Volkswagen bo tako v prihodnosti 1,4-litrski trivaljni turbodizel zamenjal z večjim 1,6-litrskim štirivaljnikom, Renault bo za desetino povečal prostornino 1,6-litrskega turbodizla, še težavnejši je 0,9-litrski bencinski trivaljnik, ki proti pregrevanju vbrizgava odvečno gorivo.

Mazda, ki se je domislila svoje konkurenčne besede "downsizing" - tehnologiji skyactiv pravijo "rightsizing" -, je že napovedala drugo generacijo tehnologije skyactiv. Inženirji pospešeno razvijajo in testirajo, uradno pa bo tehnologija za vgradnjo v vozila na voljo leta 2019. Največja novost, poleg nove platforme, lahkih materialov in boljšega upravljanja vozil, naj bi bil nov bencinski motor. Ta naj bi v primerjavi z aktualnimi skyactivskimi motorji porabil za 30 odstotkov manj goriva. To bo omogočilo novo rekordno kompresijsko razmerje, kar 18:1.

Ne želijo delati korakov nazaj
Kaj pa električna vozila, hibridi, vse druge možnosti pogona, s katerimi se povezuje prihodnost avtomobilske industrije? Kdaj jih ponuditi kupcem? Mazda je bila glede tega vedno preračunljiva.

Guydon odgovarja: "Hibride bi zaradi višje cene in teže vozila opisal tako, kot da bi naredil dva koraka nazaj, da bi naredil tri korake naprej. Mi želimo narediti en korak naprej. Električne naprave so vsak dan boljše, hitrejše in cenejše. Vsak dan hitro napredujejo. Zato dlje, ko se upiramo uporabi teh naprav, da bi zadostili zakonom, boljše avtomobile bomo lahko ponudili našim kupcem."

Ekipa oddaje Avtomobilnost se je mudila na avtomobilskem salonu v Los Angelesu. Če ste zamudili oddajo, si jo lahko pogledate tukaj.