Foto: EPA
Foto: EPA

Do polemične razprave prihaja po tem, ko je v zadnjih letih vse več letalskih družb zaračunavalo oddano prtljago, kar je, vsaj v ZDA, postala uveljavljena praksa.

Med prvimi letalskimi družbami, ki so poskusno uvedle "davek na debelost", je bila že leta 2013 Samoa Air, a pobuda ni zaživela.

Pri finski letalski družbi Finnair so nedavno izvajali trimesečno prostovoljno zbiranje podatkov, pri čemer so beležili težo potnikov z njihovo ročno prtljago. Anonimne podatke, ki vključujejo starost, spol in potovalni razred, bodo uporabili za novo preračunavanje tovora v obdobju 2025–2030.

Ločena raziskava v ZDA pa je preučila odziv javnosti na tri modele zaračunavanja cen: trenutni sistem (standardna cena z omejitvijo prtljage), model "meje po teži" (doplačilo za potnike, težje od 72 kilogramov) in model "telesne mase" (cena glede na težo).

Ni presenetljivo, da je bil vitkejšim potnikom najbolj všeč model glede na težo, medtem ko je težjim potnikom bolj ustrezal obstoječi sistem, čeprav jih je bila skoraj polovica odprta za spremembe. Več podpore ima model po teži med mlajšimi potniki, rednimi potniki in premožnejšimi.

Brezplačen dodatni sedež za obilnejše?

Medtem pa zagovornica pravic obilnejših oseb Jaelynn Chaney meni, da bi se morale letalske družbe bolj prilagajati potnikom s čezmerno težo, in predlaga celo brezplačni dodatni sedež zanje, poroča Daily Mail. Novembra, pred dopustniško potovalno sezono, je tako ameriške letalske družbe ponovno pozvala, naj nehajo zaračunavati krepkejšim potnikom za dodatni sedež.

Ob tem je poudarila, da so sedeži na letalih vse manjši in bolj utesnjeni, kar močno otežuje potovanja in da bi morale ZDA uvesti kanadsko politiko, ki letalskim družbam nalaga, da potnikom s "posebnimi potrebami" zagotovijo dodaten sedež brezplačno.

Air Canada tako denimo omogoča potnikom, da zaprosijo za dodaten sedež na podlagi čezmerne teže, pri čemer morajo predložiti svoje mere, višino, težo in indeks telesne mase. ZDA take politike nimajo. Kot so sporočili z ministrstva za promet: "Letalske družbe niso obvezane, da zagotovijo več kot en sedež na kupljeno vozovnico."

Chaney že dolgo kritizira letalske družbe, ker da se finančno okoriščajo z neudobjem krepkejših potnikov. Leta 2023 je tako sprožila peticijo, ki jo je podpisalo okoli 40.000 ljudi, v kateri je pozvala ameriške letalske družbe, naj zagotovijo brezplačne dodatne sedeže za potnike s čezmerno težo in ponudijo vračilo tistim, ki so že doplačali za dodatni sedež.

A Chaney ne motijo samo sedeži na letalih, ampak navaja tudi druge ovire, s katerimi se spopadajo obilnejši potniki na letališčih. Tako se je denimo na letališču v Chicagu zataknila v vrtljivih vratih, na letališču v Seattlu pa naj bi jo uslužbenka šikanirala zaradi njene teže.