Letališče Milano Linate je maja postalo prvo letališče v Italiji, ki potnikom omogoča potovanje s pomočjo biometrične tehnologije za prepoznavo obraza. Foto: EPA
Letališče Milano Linate je maja postalo prvo letališče v Italiji, ki potnikom omogoča potovanje s pomočjo biometrične tehnologije za prepoznavo obraza. Foto: EPA

Na mednarodnem letališču Zajed v Abu Dabiju trenutno pridno delajo projekt pametnega potovanja, ki vključuje tudi biometrično vkrcanje. Do leta 2025 naj bi tako postalo prvo letališče na svetu, ki bo vključevalo biometrične senzorje na vsaki letališki identifikacijski nadzorni točki.

Program mednarodnega letališča Zajed temelji na partnerstvu z vlado. Zvezni organ Združenih arabskih emiratov za identiteto, državljanstvo, carino in pristaniško varnost zbira biometrične podatke vseh popotnikov, ki prvič prispejo v ZAE. Letališče nato uporabi to zbirko podatkov za preverjanje potnikov, ki gredo mimo nadzornih točk.

Said Saif Al Kaili, generalni direktor pri Zvezni upravi ZAE-ja za identiteto, državljanstvo, carino in varnost v pristaniščih, je v nedavnem sporočilu za javnost dejal, da je cilj projekta Biometric Smart Travel "izboljšati potovalno izkušnjo na mednarodnem letališču Zajed od pločnika do vrat, kar zagotavlja visoko raven varnosti in zaščite", poroča CNBC.

"Prepoznavanje obrazov je prihodnost"

Strokovnjaki za letališko varnost in potovanja so to potezo na splošno pozdravili. "Prepoznavanje obrazov je prihodnost," je dejal Sheldon Jacobson, profesor inženiringa in računalništva na Univerzi v Illinoisu, ki letališko varnost proučuje že od 90. let prejšnjega stoletja, in pohvalil pogumno prizadevanje pri sprejemanju prepoznave obraza kot sredstva, s katerim potnikom omogočijo dostop do sistema.

Poudaril je, da bo letališka varnost začela postajati inteligentnejša in se bo osredinila na potnika, ne pa na predmete, ki jih prinese. "S tem ustvarite drugačno paradigmo. Kar počnejo v Abu Dabiju, je šele začetek, a nekje se mora začeti," je dejal Jacobson, ki je ameriški Upravi za varnost v prometu (Transportation Security Administration) pomagal razviti program predhodnih pregledov, ki nekaterim potnikom v ZDA omogoča, da preskočijo nadzorne točke. Obenem naj bi prepoznava obrazov zagotovila večjo varnost in zmanjšala tveganje v primeru prepoznave zločincev.

Musk si enako želi za ZDA

Nad potezo in inovacijo Zajeda je sicer navdušen tudi milijarder Elon Musk, ki je na družbenem omrežju X zapisal, da morajo ZDA ta sistem dohiteti. "Muskove pripombe so skoraj pobožne želje," je dejala Irina Cukerman, odvetnica za nacionalno varnost in sodelavka na Inštitutu Arabskega polotoka.

"V Abu Dabiju je to delovalo, ker so ZAE majhna, bogata monarhija z visoko stopnjo zaupanja prebivalstva v vlado in z zadostnimi sredstvi, ki jih je treba nameniti tehničnim inovacijam," je poudarila Cukerman in pristavila, da v ZDA razmere niso enake, tako pa bo tam morebitni prehod na popolno avtomatizacijo "dolgotrajen, naporen, drag in naletel bo na odpor sindikatov letaliških delavcev".

Po besedah Jacobsona, ki meni, da ne gre za to, da bi zaostajali, kot je dejal Musk, ampak za postopen razvoj, se tudi TSA v ZDA nagiba k tovrstnim spremembam, a počasneje. Politični sistem ZAE-ja naj bi namreč omogočal hitrejše izvajanje takšnih programov, zato ta vseobsegajoča zbirka biometričnih podatkov verjetno ne bo še prišla v ZDA – kadar koli uvedejo nove biometrične programe, pride do "ogromnega pritiska".

Jacobson, ki je dejal, da je razvoj postopen, je poudaril, da je bil PreCheck uveden leta 2011, od predloga do izvedbe pa je trajalo osem let. "Ljudem je neprijetno zaradi sprememb, kadar koli se izvajajo spremembe, se mora to storiti učinkoviteje, varneje in manj vsiljivo," je poudaril.

Določeni biometrični podatki že v uporabi

Medtem ko nobeno ameriško letališče ni blizu cilja Abu Dabija glede popolnoma biometričnega letališča, veliko letališč v ZDA že uporablja vsaj nekaj biometričnih podatkov. Po podatkih TSA-ja je možnost PreCheck trenutno na voljo na več kot 200 letališčih z več kot 90 sodelujočimi letalskimi družbami po vsej državi in ​​ima prostovoljno komponento prepoznavanja obraza. Za odobritev PreChecka udeleženci izpolnijo spletni obrazec, plačajo pristojbino, opravijo preverjanje preteklosti, osebni razgovor in se lahko prijavijo na skeniranje prepoznavanja obraza.

Leta 2018 je LAX postalo eno prvih ameriških letališč, ki je pilotno uvedlo biometrično vkrcanje, danes pa se uporablja kot možnost za kvalificirane potnike – za podporo letalskim partnerjem in zveznim oblastem pri pospeševanju postopka vkrcanja na mednarodne odhodne polete. Po besedah Iana Lawa, glavnega uradnika za digitalno preobrazbo pri Los Angeles World Airports, ki vključuje tudi LAX, so na vsakem mednarodnem izhodu za odhod do štiri biometrične steze, tehnologija za prepoznavanje obraza pa se lahko uporablja za preverjanje potnikov brez dotika in brez papirja.

Clear, javno trgovsko podjetje, je prav tako prodrlo na več kot 55 ameriških letališč, kar omogoča tistim, ki plačajo pristojbino in opravijo predhodni pregled, da preskočijo vrste in se vkrcajo biometrično. Storitev je povzročila, da so nekateri zakonodajalci zavrnili ustvarjanje stopenjskega sistema potnikov, v Kaliforniji pa je skupina zakonodajalcev poskušala – vendar ni uspelo – v začetku tega leta omejiti Clear.

Nekatere skrbijo posledice izpada sistema in uporaba podatkov

Po podatkih podjetja za analizo podatkov J. D. Power sicer 53 odstotkov vprašanih na večjem letališču v ZDA pravi, da je biometrija na letališčih dobra ideja ali da so pripravljeni uporabiti biometrični varnostni pregled. Dodatnih 12 odstotkov pravi, da so dobra ideja, vendar imajo pomisleke glede zasebnosti.

Med izraženimi pomisleki je, kakšno vrsto podatkov bi moral nekdo posredovati med postopkom biometričnega vpisa, ali se bodo biometrični varnostni postopki uporabljali za sledenje gibanja po celotnem letališču in ali bodo biometrični podatki uporabljeni zunaj letališča. Cukerman je opozorila, da bi prav pomisleki glede zasebnosti in stroški verjetno preprečili uvedbo celotne biometrične letališke izkušnje v ZDA.

Popolnoma brezpapirna pot od parkirne hiše do sedeža na letalu sicer vznemirja tudi tiste, ki se sprašujejo, ali bi morebitni izpad lahko uničil popolnoma elektronske sisteme za vkrcanje in tako ustavil potovanje. Jacobson je tovrstne pomisleke ovrgel s poudarkom, da so to zelo redki dogodki, in tudi če se sistem popolnoma zaustavi zaradi izpada, bodo čiste koristi biometrične potovalne izkušnje čez čas odtehtale slabe strani.

"Avtomatizacija rutinskih procesov bo okrepila bolj človeško izkušnjo"

"Da bi bila tehnologija bolj razširjena in omogočila letališčem in potnikom, da jo izkoristijo, bi morala letališča vzpostaviti jasne smernice in postopke ter potnike seznaniti s potencialno uporabo," pravi Mike Taylor, višji generalni direktor za potovanja, gostinstvo in prodajo na drobno pri J. D. Powerju, in dodal, da je pomembno prepričati prav popotnike.

"Medtem ko smo bili priča vse večji uporabi biometričnih senzorjev za poenostavitev potovanj, je vizija popolnoma brezpapirne izkušnje do naslednjega leta neverjetno ambiciozna," pa meni Shawn DuBravac, futurist in avtor knjige Digital Destiny: How the New Age of Data Will Transform the Way We Work, Live, and Communicate, ki sicer verjame, da bo biometrija spremenila potovanja.

Po njegovem mnenju bo tako osebje namesto vsakdanjih nalog, kot je preverjanje dokumentov, lahko zagotovilo višjo raven storitev za stranke, pomagalo potnikom s posebnimi potrebami in zagotovilo, da je celotna potniška izkušnja učinkovita in prijetna. "Avtomatizacija rutinskih procesov bo okrepila bolj človeško izkušnjo," je poudaril. "Letalski prevozniki lahko znatno skrajšajo čas, potreben za vkrcanje na polet, s čimer skrajšajo čas, ko potniki stojijo v vrsti," je še dejal Law.

Ponekod vseeno nameravajo ohraniti papirne dokumente

Ponudnik potovalne tehnologije Amadeus ni vključen v biometrični program letališča v Abu Dabiju, ima pa jih na drugih letališčih, kot so Dubaj, Vancouver, Perth in londonsko letališče Heathrow. Chris Keller, podpredsednik letaliških in letalskih operacij pri Amadeusu, pravi, da bodo letališča v bližnji prihodnosti lahko izdajala papirne varnostne kopije, če se bodo pojavile tehnološke težave.

"Pričakujemo, da bo vse več potnikov uporabljalo biometrične podatke, vendar bo vedno obstajala skupina, morda tisti, ki potrebujejo posebno pomoč, ali potniki višjega razreda, ki bodo izbrali izkušnjo s pomočjo agenta in raje papirni dokument," je dejal.