E-skiroji so priročno prevozno sredstvo, a so lahko zaradi svoje hitrosti in tihega delovanja nevarni tako za uporabnika kot za druge udeležence v prometu. Foto: EPA
E-skiroji so priročno prevozno sredstvo, a so lahko zaradi svoje hitrosti in tihega delovanja nevarni tako za uporabnika kot za druge udeležence v prometu. Foto: EPA

S 1. oktobrom bo družbam Lime, Dott in Tier Mobility potekla licenca za izposojo električnih skirojev v španski prestolnici, mestne oblasti pa so sklenile, da jim jih ne bodo podaljšale. Kot je na družbenem omrežju X pojasnil župan Jose Luis Martinez-Almeida, družbe "niso ravnale skladno s pogoji, ki so jih postavili, da bi zagotovili varnost pešcev, sploh starejših".

Zato so se odločili, da bodo umaknili soglasje družbam, ki na mestnih ulicah izposojajo te skiroje, saj je, kot je poudaril, "varnost Madridčanov na prvem mestu".

Licence za izposojo e-skirojev v Madridu je mesto maja lani izdalo trem družbam – ameriški Lime, nemški Tier Mobility in domači Dott. Pri tem je navedlo natančne pogoje, pod katerimi lahko priljubljeno prevozno sredstvo izposojajo. Vsaka družba je lahko na ulicah ponujala največ 2000 e-skiorjev, pri tem pa je morala zagotoviti, da se z njimi ne bo mogoče voziti v bližini zgodovinsko pomembnih delov mesta ali v območjih za pešce.

Ob tem so morali zagotoviti tudi točno določena mesta, na katerih je e-skiroje mogoče parkirati, pristojnim pa omogočiti vpogled in s tem preverjanje vseh omenjenih podatkov. Kot poroča nemški Deutsche Welle, je domačine daleč najbolj motilo to, da so bila vozila parkirana vsepovprek.

Vse tri družbe po navedbah župana Martinez-Almeide niso izpolnile zahtev, zato so zavrnili njihovo prošnjo po podaljšanju licence. Družbe imajo zdaj 20 dni časa, da se na odločitev pritožijo.

Pariz izposojo prepovedal že lani

V več evropskih mestih v zadnjem obdobju razmišljajo o prepovedi oz. omejitvi uporabe električnih skirojev, predvsem zaradi nevarnosti, ki jo predstavljajo za pešce. Izposojo e-skirojev so popolnoma prepovedali tudi v Parizu, in sicer že pred kakšnim letom. Aprila lani so namreč izvedli referendum, na katerem je 89 odstotkov glasujočih izrazilo nasprotovanje izposoji teh prevoznih sredstev. Čeprav je bila udeležba na referendumu zgolj sedemodstotna, je bil izid za mestne oblasti obvezujoč.

Za podoben ukrep so se odločili tudi v Mariboru. V štajerski prestolnici je sistem izposoje deloval lani, a le nekaj mesecev, nato pa se na MOM-u za podaljšanje niso odločili. Zakaj so se tako odločili, sicer niso izrecno pojasnili, je pa župan Saša Arsenovič že pred tem večkrat izrazil nenaklonjenost e-skirojem.

Samo v UKC-ju Ljubljana do 700 poškodovanih na leto

Na nevarnosti uporabe e-skorjev tudi pri nas pogosto opozarjajo tako policisti kot zdravstveni delavci. Na nedavni novinarski konferenci je vodja urgentnega kirurškega bloka UKC-ja Ljubljana Uroš Tominc opozoril, da samo pri njih na leto obravnavajo med 650 in 700 poškodovanih zaradi e-skirojev. Čeprav gre v večini primerov za manjše poškodbe, med 5 in 10 odstotkov poškodovanih ostane v bolnišnici, nekateri se zaradi hudih poškodb glave bojujejo za življenje, nekaj na leto jih celo umre.