Kolosej je ena najbolj obljudenih atrakcij v Rimu in Italiji. Foto: EPA
Kolosej je ena najbolj obljudenih atrakcij v Rimu in Italiji. Foto: EPA

Organizaciji sta ob promociji filma Gladiator II v režiji Ridleyja Scotta podpisali 1,5 milijona evrov vreden dogovor, s katerim mamita turiste, da "sprostijo gladiatorja v sebi".

"Začutili boste adrenalin, pesek med prsti in težo oklepa. V katakombah Koloseja boste slišali odmeve gladiatorske preteklosti in nezmotljiv žvenket jekla v areni. Videli boste odsev lune z lehnjaka na potu, ki vam bo kapljal z obraza. Postali boste gladiator," obljublja oglas Airbnbja, ki se je za potrebe promocije povezal z Arheloškim parkom Kolosej, ki upravlja to starodavno konstrukcijo.

Promocijski akciji pa močno nasprotuje rimski svetnik za kulturo Massimiliano Smeriglio, ki je spletno platformo pozval, naj ponudbo umakne, a pusti mestu denar, češ da je akcija žalitev za zgodovinski pomen Koloseja. "Problem ni odnos med javnim in zasebnim ali želja velikih znamk, da podprejo zaščito spomenikov, ampak ogniti se poniževalni uporabi naše zgodovinsko-umetniške dediščine, še posebej, ko gre za spomenik, ki je tako edinstven, kot je Kolosej," je povedal Smeriglio.

V sklopu Airbnbjeve promocije se lahko nadobudni gladiatorji prijavijo do 27. novembra, izbrana šestnajsterica pa se bo nato maja 2025 "spopadla" med seboj v popolni gladiatorski opremi. Izkušnja je brezplačna, bodo pa morali zmagovalci organizirati svoj prevoz in nastanitev v večnem mestu, poroča CNN.

V novem Gladiatorju v glavni vlogi nastopa Paul Mescal. Foto: Youtube
V novem Gladiatorju v glavni vlogi nastopa Paul Mescal. Foto: Youtube

Smeriglio pa ni edini, ki akciji nasprotuje. Predsednica rimske kulturne komisije Erica Battaglia opozarja, da se pod Unescom zaščiteni spomenik pač ne more spremeniti v zabaviščni park. "Kolosej sodi pod svetovno dediščino, zato ga je treba na vsak način zaščititi, mora pa biti tudi vsem dostopen in ne sme postati prostor, kjer izbrani posamezniki izvajajo potegavščine," je povedala v izjavi.

Rim ima velike težave najti ravnotežje med upravljanjem svojih kulturnih znamenitosti, množičnim turizmom in potrebami domačinov, ki se jim zdi, da je njihovo mesto postalo turistični peskovnik. Fontana di Trevi, na kateri trenutno izvajajo obsežna obnovitvena dela, bo tako kmalu začela omejevati število turistov in pobirati vstopnino.

Enzo Foschi, politik levosredinske Demokratske stranke, ki ima trenutno večino v Rimu, je ostro kritiziral Arheološki park Kolosej, ki deluje v sklopu ministrstva za kulturo, da je sklenil dogovor z Airbnbjem v času, ko se številna italijanska mesta spopadajo s čezmernim turizmom. "Reklamni trik Airbnbja, ki se, potem ko je zasedel zgodovinsko središče, ga povsem izrodil in ga spremenil v en veliki turistični park, zdaj želi delati norca iz Koloseja. Nismo Disneyland, smo Rim. In vsake toliko časa se najdejo osebe, ki to pozabijo," je bil oster.

A Arheološki park Kolosej svojo odločitev zagovarja, ob tem pa poudarja, da se bo dogodek odvijal zunaj uradnih ur in ne bo oviral dostopa do prizorišča. Kot so še poudarili, je cilj načrta "dejansko okrepiti zgodovinsko in kulturno dediščino amfiteatra prek imerzivnih dejavnosti, za katere so bile opravljene stroge zgodovinske raziskave in bodo potekale ob doslednem spoštovanju spomenika". Kot so še dodali, bodo 1,5 milijona evrov namenili zaščiti in obnovi Koloseja.

Kontroverzno sodelovanje podpira tudi stranka italijanske premierke Giorgie Meloni Bratje Italije, v kateri "inovativno idejo" pozdravljajo.