V Aziji posel nizkocenovnim letalskim prevoznikom cveti. Strokovnjaki opozarjajo, da bi rast utegnile zajeziti vlade, a vodje nizkocenovnih prevoznikov ostajajo optimistični. Foto: EPA
V Aziji posel nizkocenovnim letalskim prevoznikom cveti. Strokovnjaki opozarjajo, da bi rast utegnile zajeziti vlade, a vodje nizkocenovnih prevoznikov ostajajo optimistični. Foto: EPA

Nizkocenovni prevozniki izkoriščajo padanje stroškov za gorivo in povečano povpraševanje po cenovno ugodnih poletih, medtem ko se velike letalske družbe spopadajo s popolnim upadom povpraševanja. Kot je za AP povedal Bruce Buchanan, izvršni direktor v Melbournu lociranega prevoznika Jetstar: "Opažamo močan porast povpraševanja. Pred šestimi meseci je bil trg še veliko bolj zasičen."

Vladni protekcionizem ustavi rast panoge?
Strokovnjaki opozarjajo, da bi razvoj te dokaj mlade panoge utegnile ogroziti vladne prepreke. Poceni letalske družbe so v zadnjem desetletju v Aziji vzcvetele, a vlade bi lahko zajezile to rast s protekcionistično politiko, da bi ohranili zaposlitve v nacionalnih prevoznikih, mnogi so namreč v lasti države, opozarja Peter Harbison, svetovalec v sydneyjskem Centru za azijsko-pacifiško letalstvo. Vodja letalske družbe Tiger, Tony David, pa se strinja, da je največje tveganje za panogo nizkocenovnikov protekcionizem, a so vlade hkrati pod pritiskom ohraniti pritok turistov v države in s tem dobiček od turizma, zato se protekcionizma niti ne boji in pravi, da opaža napredek.

Nizkocenovne letalske družbe naj bi letos prihranile milijone pri stroških za gorivo, potem ko so cene nafte v zadnjega pol leta drastično padle. Družba Tiger, na primer, je v zadnjem četrtletju prevozila kar 50 odstotkov potnikov več od istega obdobja lani.

Velikim letalskim družbam pa ne kaže tako dobro. Pri Singapore Airlines, na primer, so v zadnjem četrtletju leta 2008 ugotovili 43-odstotni padec v primerjavi z istim obdobjem leto prej. Zmanjšati nameravajo obseg poletov v ZDA, Evropo in po Aziji, saj je povpraševanje borno. In če bo še padalo, bodo letalske družbe v velikih težavah, opozarjajo poznavalci.

A. K.