Znak 'Hollywood' je simbol mesta Los Angeles. Foto: Reuters
Znak 'Hollywood' je simbol mesta Los Angeles. Foto: Reuters
Začelo se je leta 1923 - kot Hollywoodland.
Danes je fotografiranje pred napisom obvezna točka na seznamu povprečnega turista. Foto: Reuters
Gneča na ulicah sicer mirne hollywoodske soseske. Foto: Reuters

Za piko na i je na oglaševano sosesko na gričih postavil orjaški napis Hollywood. Napis je ostal in je danes najslavnejša turistična zanimivost Los Angelesa.
A, ironično, soseska, pred skoraj 100 leti oglaševana kot še zadnji mirni kotiček "mesta angelov", danes spominja na prometno špico sredi New Yorka. "Tudi 40 minut potrebujem, da speljem s svojega dovoza. Kaj če bi mi otrok hudo zbolel in bi moral nujno ven?" se huduje scenograf Robert deVico, ki je svojo hišo kupil pred 12 leti. "Počutim se, kot da bi bil na Times Squaru."

"Turisti, pojdite stran"
Ta mirna soseska vijugastih cest, skritih domov, panoramskih razgledov in najbližjega pogleda na ikonični znak je vedno privabljala turiste, ki hočejo spominski posnetek znaka ali celo splezati na katero izmed črk. A resne težave so se pojavile šele pred dvema letoma, ko so GPS-navigacijski sistemi in spletni zemljevidi začeli dajati napotke do znaka, turisti pa tako lahko zlahka pridejo skozi labirint ozkih ulic, vratolomnih ovinkov in slepih uličic.
Danes se nad sosesko vsakodnevno zgrinja množica turistov v najetih avtomobilih in turističnih kombijih, ob tem pa ogrožajo varnost na cesti in glavobole prebivalcem, ki jim zaparkirajo hidrante, obtolčejo odbijače in zaprejo dovoze, da o hrupu, smeteh in izpušnih plinih na štirih glavnih razglednih točkah sploh ne govorijo.

Kratko in jedrnato sporočilo, nedavno zapisano na tla, "Tourists go away" ("Turisti, pojdite stran"), povzema občutke številnih prebivalcev. "Ta soseska preprosto ni bila zgrajena za to," pravi Sarajane Schwartz, predsednica Združenja lastnikov domov Hollywoodland. "Na koncu z živci smo."
Simbol ameriških sanj
Avtorji znaka iz leta 1923, sestavljenega iz razmetanih kovinskih črk velikosti 13,5 metra krat 11 metrov, si najbrž niso mogli predstavljati, kako bo znak desetletja pozneje simboliziral ne le mesto, ampak tudi gonjo za "ameriškimi" sanjami slave in bogastva. Znak je postavila Hollywoodland Real Estate Group (Nepremičninska družba Hollywoodland) za svoj razkošni nepremičninski projekt - znak je sprva sestavljal celotno ime. Leta 1949 je hollywoodska gospodarska zbornica rjaveči spomenik obnovila, a izpustila zadnji zlog.
Napis, ki se je pojavil v neštetih TV-serijah in filmih, vabi obiskovalce od Iowe do Islandije. Številni so razočarani, ker se ne morejo sprehoditi do črk, ki so s 24-urno zaščito in varnostnimi kamerami obvarovane pred vandali. Če se kdo skuša povzpeti na grič, nanj po megafonu zavpije varnostnik, kar tamkajšnjim prebivalcem predstavlja še dodatno nadlogo.

"Do zdaj bi se lahko že navadili"
Neki vodič po mestnih znamenitostih, ki s svojim turističnim kombijem pelje do zgornje ceste, pravi, da ga domačini pogosto nadlegujejo, a izpostavlja, da je DeRonda Drive javna ulica: "To je nacionalni spomenik. Na to bi morali misliti, preden so kupili svoje hiše. Moja služba je turistom ponuditi najboljši zori kot, to je tukaj."
Turisti ostajajo po večini gluhi za težavo, češ da so menili, da so se prebivalci do zdaj že navadili in da bi radi le slikali znak, nočejo pa nobenega motiti. Akila Berjaoui, avstralska fotografinja, s skomigovanjem odgovarja, da turizem pride v kompletu z domovanjem blizu znamenitosti.

Notranji razkol
Težave se še zaostrujejo, ker se prebivalci ne morejo strinjati, kako se spopadati z dotokom turistov. V zadnjih mesecih je konflikt med stanovanjskimi skupnostmi pripeljal do groženj s tožbami, vdorov v spletne strani, peticij, prevzemov odborov stanovanjskih skupščin in izginotij cestnih znakov o razgledni točki.
En tabor si želi, da bi mestne oblasti in spletni kartografi usmerjali ljudi popolnoma iz soseske do bližnjega Griffith Parka, ki ima razgledne točke s parkirišči. Spet drugi pravijo, da bi jih morali, ker je nemogoče preprečiti turistom, da bi prihajali v njihovo skupnost, usmeriti na najmanj neprimerno razgledno točko nad jezerom Hollywood. Prepir med obema oziroma še več kot le dvema stranema se je razrasel v nepričakovane razsežnosti in meji na pravo vojno sosesk.

Edina stvar, o kateri se nasprotujoče si skupine strinjajo, je, da je situacija tragedija, ki kar čaka, da se zgodi. Turistični promet maši ceste, vozniki si niso domači s tukajšnjimi nevarnimi ovinki, nekatere ceste pa so tako ozke, da se dva avtomobila sploh ne moreta srečati. Oblasti se zaradi cigaretnih ogorkov, ki jih za seboj pustijo turisti, bojijo tudi požara na suhih, grmičastih gričih. "Kako bi gasilci sploh prišli sem?" se sprašuje direktor sklada Hollywoodski znak, neprofitne organizacije, ki od leta 1973 naprej vzdržuje znak.

Mestni svetnik Tom LaBonge pravi, da je najti kompromis izjemno težko: "Delamo po najboljših močeh, s kar največjim občutkom do soseske, a to je naš Eifflov stolp."