Pred dnevi so predstavili tretjo etapo poti, in sicer v okolici železniške postaje. Foto: BoBo/Srdjan Živulović
Pred dnevi so predstavili tretjo etapo poti, in sicer v okolici železniške postaje. Foto: BoBo/Srdjan Živulović

Kot je pojasnil Ambrož Černe iz Razvojne agencije Zgornje Gorenjske, so se na začetku projekta v letu 2020 v sodelovanju z Gornjesavskim muzejem posvetili najstarejšemu delu Jesenic in tako na Murovi postavili sedem informacijskih tabel o zgodovini tega območja. Lani so se preselili ulico južneje, to je v nekdanjo Gosposvetsko ulico med Kosovo graščino in hotel Korotan. V parku v Centru II so postavili galerijo s šestimi panoji, poroča STA.

Tudi za tretjo fazo projekta so izdelali promocijske zloženke in informacijske table opremili s QR-kodami, ki obiskovalce popeljejo na spletno stran Turizma Jesenice, na kateri si lahko preberejo več o zgodovini starih Jesenic. V načrtu pa je še četrta faza, in sicer želijo tematsko pot naslednje leto skleniti na Stari Savi. S tem bi povezali glavna tri nasilja, ki so se leta 1929 združila v mesto Jesenice.

Ne le za domačine, tudi za obiskovalce

Kot je o projektu dejal jeseniški župan Blaž Račič, se mu zdi pomembno, da kot skupnost vemo, od kod prihajamo.

"Na ta način bolje poznamo sebe, prepoznavamo lastne interese in tlakujemo pot v prihodnost," je dejal in dodal, da informacijske table niso namenjene le domačinom, da bolje spoznajo svoj kraj, temveč tudi obiskovalcem, ki lahko na njih preberejo marsikatero zanimivost, poroča STA.

Prvi železniški tiri so bili kot del železnice Ljubljana–Trbiž skozi Jesenice speljani leta 1870. Postajno poslopje je prvotno stalo na dveh drugih lokacijah (južno od proge), po izgradnji bohinjske železnice pa so na lokaciji današnje železniške postaje zgradili večje postajno poslopje, ki je bilo odprto leta 1905.

Med zavezniškim bombardiranjem leta 1945 je bila stavba kolodvora močno poškodovana, zato so leta 1955 zgradili današnjo po načrtih arhitekta Stanislava Rohrmana.

Od Paarovega hotela do Kogojeve vile

Ko se je z izgradnjo železnice povečalo število obiskovalcev, se je okoli postaje odprlo veliko restavracij, hotelov in tudi vil, ki so jih gradili premožnejši meščani. Nastal je tudi prestižen hotel Paar. Ta se je imenoval po poslovnežu Franzu Paaru, ki je pustil velik pečat pri nastanku podjetja Droga Portorož.

Tudi omenjeni hotel je bil porušen med bombardiranjem, še vedno pa stoji Tancarjeva hiša, v kateri danes domuje restavracija. Zgrajena je bila leta 1906 in je bila že takrat gostilna s prenočišči. Poleg nje je stala Kogojeva vila z značilnim piramidastim stolpičem, vendar je bila podrta med gradnjo podvoza proti Podmežakli leta 1968, poroča STA.

Zapuščina velikega arhitekta

Velik pečat je na Jesenicah pustil arhitekt Albert Henrik Valli, ki je zasnoval več vil, Koželjeva vila, v kateri danes domuje razstavni salon, še stoji. Sodeloval je tudi pri gradnji nove osnovne šole, v kateri je danes gimnazija. Na prehodu v 20. stoletje so namreč obrati nove železarne na Jesenice privabili številne priseljence, s tem pa se je povečalo tudi število šoloobveznih otrok.

Informacijska tabla predstavlja tudi zgodovino nekdanjega Krekovega doma, v katerem je danes Gledališče Toneta Čufarja. Že takoj po izgradnji je bila v domu med drugim tudi gledališka dvorana, prav tako pa še ljudska kuhinja in samostan. Med nemško okupacijo je stavba postala nemška kasarna.