Med kupci v državah nekdanje skupne države je "temperamentni varčnež", kot so mu radi rekli, užival brezmejno zaupanje, do njega pa s(m)o uporabniki gojili topla čustva, čeprav so ga pozneje nekateri (beri: Američani) označevali za najgrši in najslabši avtomobil na svetu.
Šal na račun "jugiča" ni manjkalo. Zbrali smo jih nekaj:
- "Zakaj vozniki yuga nikdar ne uporabljajo zemljevida? Nikdar ne bodo prišli tako daleč, da bi se izgubili."
- "Zakaj ima yugo grelnike stekla? Da vam ne bi zmrznile roke medtem, ko ga potiskate."
- "Yugo je oblikovan za pet ljudi - enega, da sedi na voznikovem mestu, in štiri, da ga potiskajo".
- "Kakšna je razlika med jugičem in Jehovovo pričo? Jehovovi priči lahko zaloputneš vrata."
- "Kakšna je razlika med navadnim in športnim jugom? Športni ima na vzvratnem ogledalu teniško žogico."
- "Kaj morate storiti, če vam jugo zakuha? Nehajte ga potiskati in ga pustite, da se odpočije."
- "Katera je največja želja lastnikov juga? Da bi kupili avto."
- "Kako boste podvojili ceno juga? Napolnite ga z gorivom."
- "Kaj se sliši, ko zaloputneš vrata juga? Močneje!!!"
Yugova ameriška avantura se je začela leta 1985, ko ga je tja uvozil znani avtomobilski uvoznik, poslovnež Malcolm Bricklin, ki je želel ameriškemu trgu predstaviti preprost avtomobil z nizkimi stroški, ki pa je pri tamkajšnjih voznikih bolj kot navdušenje izzval posmeh.
Morda najbolj znana epizoda z njim je bila, ko so ga (kot dodani humorni vložek, seveda) uporabili ustvarjalci takrat priljubljene serije Delo na črno, iz njega so se norčevali tudi v številnih hollywoodskih filmih in animiranih serijah. V filmu Kdo je utopil Mono se v yugu žrtev utopi, v Umri pokončno 3 je deležen samo posmehljivega vložka v dialogu med protagonistoma, v Cars2 pa igra vlogo klasičnega negativca.
Vrhunec omalovaževanja doživi v eni od epizod Top Geara, v kateri ga je Jeremy Clarkson kar - razstrelil s topovskim izstrelkom, tako mu je šel na živce.
"Vreča vijakov"
Yugo je iz regionalnega ljubljenca tako postal globalni predmet posmeha, simbol "komunističnega neokusa", slabe kakovosti in tehnološke zaostalosti takratnega vzhodnega bloka, piše Jutarnji list. Malček, ki naj bi v ZDA postal alternativa rabljenim avtomobilom, se je čez lužo prodajal za 3.990 dolarjev, na ameriški trg pa so poslali modele boljše izdelave, v pripravi je bila tudi različica z avtomatskim menjalnikom, ki pa zaradi razpada Jugoslavije nikdar ni dosegla obljubljene dežele.
A tudi izboljšave mu v državi, vajeni cestnih orjakov, niso pomagale - revija Time je yuga uvrstila na lestvico 50 najslabših avtomobilov v zgodovini, ameriške avtomobilske revije so ga označevale kot "komaj kvalificiran za avto" in "sestavljeno vrečo vijakov in matic", ameriški javni radio pa celo za najslabši avtomobil tisočletja. Ameriški lastniki so se pritoževali zaradi pogostih odpovedi motorja in težav pri menjavanju hitrosti - menjalna ročica naj bi večkrat vozniku ostala kar v roki.
Vzpon in padec najslabšega avta v zgodovini
Kljub posmehu so med letoma 1985 in 1992 v ZDA prodali 141.651 primerkov, s čimer je postal najhitreje prodajani evropski avto na ameriških tleh. Fenomen yuga na ameriških tleh je še najbolj celovito popisal Jason Vuic, ki na kolidžu Bridgewater v Virginii poučuje zgodovino sodobne Evrope. Leta 2010 je na temo kultnega jugoslovanskega avtomobila izdal knjigo The Yugo: The Rise and Fall of the Worst Car in History (Yugo: Vzpon in padec najslabšega avta v zgodovini), ki pripoveduje zgodbo o tem, kako so Jugoslovani začeli prodajati avto v Reaganovi Ameriki in kako je ta avtomobil hitro postal predmet šal vsakega ameriškega komika.
Vuic, strokovnjak za nekdanjo Jugoslavijo, v knjigi opiše splet okoliščin, iz katerih je izšel yugo: Bricklin, ki je naletel na yuga ravno v času, ko je njegovo podjetje potrebovalo novo izvozno uspešnico; State Department, ki je želel pomagati jugoslovanski vladi; tovarna Zastava, v kateri so morali vse podrediti temu, da bodo v šestih mesecih yuga pripravili za ameriški trg; detroitski trg majhnih avtomobilov, na katerem je ravno zazevala praznina.
Ampak, kot pišejo ob obletnici na Vijesti.hr: "Yugo morda ni bil najbolj kakovosten avtomobil, kar ste ga kdaj vozili, prav gotovo pa je bil najočarljivejši."
Čeprav se po balkanskih cestah še danes vozi kar nekaj yugov (zlasti v Srbiji so pogosti), pa so "vozilo naše in vaše mladosti" iz prodaje dokončno umaknili 11. novembra 2008, ko se je po produkcijskem traku v Kragujevcu pripeljal zadnji, 794.428. primerek.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje