Danes so vrtoglavo visoke pete na moških nogah bolj izjema kot pravilo. Foto: EPA
Danes so vrtoglavo visoke pete na moških nogah bolj izjema kot pravilo. Foto: EPA
Ludvik XIV. in njegove rdeče petke. Foto: Wikipedia
V 70. so bili modne žrtve razvpitih 'platform' tudi številni moški. Foto: EPA
Christian Louboutin - kljub zmotnemu prepričanju številnih oboževalk njegovih zapeljivih kreacij - ni prvi oblikovalec čevljev v človeški zgodovini, ki je podplate in pete pobarval na rdeče. Foto: EPA

Čevlji z visoko peto veljajo za elegantne, izzivalne, seksi, a vsak, ki jih je kdaj obul, mora najbrž priznati, da niso ravno udobni ali praktični. Če v hoji z njimi niste izurjeni, se vam lahko kaj hitro zgodi padec, z nekaj smole celo poškodba.

Pred več stoletji pa so bili praktična oprema za jahanje, je za BBC povedala Elizabeth Semmelhack iz muzeja čevljev Bata v Torontu. V Perziji, današnjem Iranu, so bili čevlji s peto nepogrešljivi za konjenike, saj so se tako lahko bolj zanesljivo zasidrali v stremena in se lažje osredotočili na streljanje z lokom.

Konec 16. stoletja je imel perzijski šah Abas pod sabo največjo konjenico na svetu, v boju proti največjemu sovražniku, Otomanskemu imperiju, se je povezal z zahodnoevropskimi vladarji. Leta 1599 je v Evropo poslal prvo diplomatsko misijo in kmalu so se na stari celini začeli zanimati za vse perzijsko, tudi za čevlje s peto, ki so jih hitro z navdušenjem posvojili evropski aristokrati. Svojemu videzu so menda želeli vdihniti moškost in vitalnost.

Ko so se "petke" prebile do nižjih družbenih razredov, so si aristokrati omislili še višje. In prav to, da čevlji z visoko peto na blatnih evropskih cestah 17. stoletja niso imeli uporabne vrednosti, je bil njihov namen. Kot pravi Semmelhackova, je nepraktičnost najzanesljivejši kazalnik višjega družbenega statusa: najvišji razredi družbe so namreč vedno nosili nepraktično, neudobno, luksuzno obleko, da bi s tem izkazali svojo privilegiranost: "Ni jim bilo treba delati na polju in ni jim bilo treba hoditi daleč."

Ludvik XIV. kot Imelda Marcos
Eden največjih zbirateljev čevljev je bil razsipni kralj Ludvik XIV., ki je bil nekakšna "Imelda Marcos svojega časa". Visoke pete so bile zanj koristne tudi pri doseganju bolj zaželene telesne višine, saj mu je narava naklonila le skromnih 163 cm. Menda si je omislil celo 10-centimetrske pete, pogosto okrašene s prizori iz bitk.

In če ste mislili, da je Christian Louboutin tisti, ki je "izumil" rdeče pete in podplate, za katere se je celo boril na sodišču, se motite. Prestižna (beri: draga) rdeča barva je kmalu prišla tudi do Anglije, kralj Karl II. na portretu s kronanja iz leta 1661 nosi par vrtoglavo visokih pet v francoskem slogu - pa čeprav je v višino meril za tiste čase res zajetnih 185 cm.

V 70. letih 17. stoletja je Ludvik XIV. izdal odlok, v katerem je zapovedal, da lahko čevlje z rdečimi podplati nosijo le člani njegovega dvora. A tudi takrat so se na trgu kmalu pojavili ponaredki. In danes ni veliko drugače: "louboutinke" veljajo za statusni simbol, obstajajo pa seveda številni ponaredki.

Ženske so po pričevanju zgodovinarjev visoke pete posvojile v času vsesplošnega prelivanja moških smernic v žensko modo. Kmalu so pete postale "uniseks", a so se pri koncu 17. stoletja stari začele spreminjati, ženske pete so postajale ožje in bolj zaobljene, moške pa bolj robustne. Oblika ženskih čevljev je postajala bolj špičasta, tako da so izpod dolgih kril kukale le konice, stopala pa so bila videti bolj drobna.

Razsvetljenstvo je prineslo bolj praktična oblačila, moški so zavrgli nakit, svetle barve in razkošne tkanine, omislili so si bolj trezen in uniformen videz. Moška oblačila niso bila več tako jasen označevalec družbenega razreda, so pa postale bolj opazne razlike med spoloma.

Pri moških so v ospredje postavljali pomen izobrazbe, na ženske pa so gledali kot na čustvene, sentimentalne in neučljive. Dojemanje privlačnosti ženske se je začelo oblikovati okrog neuporabne mode in tudi visoke pete so postale najvidnejši primer tega. So pa hkrati veljale za znak neumnosti in mehkužnosti, zato so jih prenehali nositi. Pol stoletja pozneje, po francoski revoluciji, so jim sledile še ženske.

Vrnitev s pornografijo
Prav razvoj fotografije je bil tisti, ki je najbolj preobrazil pogled na ženskost, žensko telo in modo. Med prvimi, ki so začeli s pridom uporabljati možnosti nove tehnologije, so bili pornografi: na "umazanih" razglednicah so se spet začenjale pojavljati ženske v visokih petah. In SAMO v visokih petah, saj je šlo za akte. Po mnenju Semmelhackove je prav povezava pornografije in visokih pet tista, ki je pripeljala do povezovanja visokih pet z erotično zapeljivostjo ženske.

V 60. letih 20. stoletja so se vrnili kavbojski škornji za moške z nizko peto, v 70. pa so nekateri moški nosili čevlje z debelim podplatom in peto (saj veste, "glamrock" in gibanje "modi"). Zdaj se spet zdi, da so ti časi dokončno mimo, a kot pravi zgodovinarka, bi se moške visoke pete utegnile vrniti. Prepričana je, da bodo moški visoke pete spet posvojili, ko bodo postali označevalec družbenega vpliva.