
Ponudnik, ki je z lažnim oglasom prevaral poslušalko Mojco, je imel na Airbnb več kot 250 lažnih oglasov. Vendar se nam ni treba bati teh dveh platform, saj se lahko s poznavanjem tipičnih načinov poskusov prevar izognemo neprijetnim dogodkom.
Največ se naučimo na podlagi svojih slabih izkušenj, takoj potem pa sledijo slabe izkušnje drugih. Te so zastonj, zato priporočamo seznanitev z izkušnjo poslušalke Mojce, ki je za svojo družino na platformi Airbnb rezervirala in plačala počitniško namestitev. Mojca tega ni naredila prvič in tudi sicer se na to spozna, saj tudi sama oddaja apartmaje na Bookingu.
Ko so zvečer prišli na dogovorjeni kraj, so se znašli pred vrati zapuščene cerkvice
Obrnili so se na ponudnika namestitve z informacijo, da jim je očitno dal napačne koordinate, on pa se je prenehal odzivati, čeprav so si z njim dopisovali še dan prej. Mojca se je nato obrnila še na Airbnb, a tudi tam je bilo zvečer težko dobiti podporo. Na srečo sta otroka že najstnika; Mojca si ne predstavlja, v kakšni stiski bi se družina znašla ob tako pozni uri, če bi bila še majhna. Na koncu je v zadnjem hipu poiskala novo namestitev na platformi Booking.
Pri Airbnbju so že dan po pritožbi vrnili denar, lažnega oglasa pa niso odstranili
Potem ko si je natančneje ogledala oglas in ponudbo, je videla, da je ta ponudnik že takrat ponujal 150 različnih namestitev, danes pa jih že več kot 230. Prav z vsemi neovirano zavaja stranke platforme Airbnb. Goljuf je s prevaro šel tako daleč, da je Mojčini družini, čeprav ni bivala v njegovi (neobstoječi) nastanitvi, kot domnevnim gostom dal odlično oceno.
Bi Mojca lahko razkrinkala prevaro, če bi si bolje ogledala oglas?
Sama pravi, da vsekakor. Če bi si vzela več časa in bila pozorna na drobne neskladnosti oglasa, ne bi nasedla lažni objavi. Prvo znamenje lažnega oglasa je bila množica podobnih namestitev, ki jih je ponujal isti ponudnik. Celo fotografije so bile povsod enake. Ko jih je Mojca videla, je pomislila, da gre pač za enako posteljnino ‒ to se ji ni zdelo nič posebnega, saj tudi sama oddaja več apartmajev in posteljnina je v vseh enaka. Ni pa opazila, da ima prav ta ponudnik na voljo še več kot 150 drugih namestitev. Tudi mnenja strank bi se ji lahko zdela sumljiva, saj jih ni bilo veliko, med njimi tudi neko kitajsko, ki ga ni razumela. Ocene pa so bile dobre.
Čeprav je bil Airbnb obveščen o lažnem oglasu in je vrnil denar, oglasa ni umaknil
Ko je počitnice rezervirala letos, je bila pozorna na to, koliko časa je ponudnik s svojimi oglasi že na platformi in kako verodostojna so mnenja. Oglas je tam še danes, ima dobre ocene in nekaj dobrih mnenj. Ko je Mojca po enem letu platformo znova obvestila o prevarantskem oglasu, so ji sporočili, da bodo to uredili in naj se pomiri.
Preden nasedemo lažnemu oglasu, preverimo pristnost fotografij in bodimo še zlasti skeptični ob (pre)nizkih cenah
Sumljivo nizka cena za luksuzno namestitev je prvo znamenje, da bi bilo lahko s ponudbo kaj narobe, pravi Jasmina Mešić iz SI-CERT-a. Preverimo pa lahko tudi fotografije. Podobno kot pri ljubezenskih prevarah goljufi fotografije, s katerimi želijo zavesti stranke, ukradejo na spletu. Potem najdemo iste fotografije za ponudbo na Floridi, na Hrvaškem in še kje. Fotografije preverimo z aplikacijo "Googlove slike" in takoj bomo videli, kje vse jih lahko najdemo.
Obstajata dva najpogostejša tipa spletnih prevar pri rezervaciji namestitev
Lažni oglasi, zaradi katerih je škodo utrpela poslušalka Mojca, so prvi tip prevar. Še pogosteje pa goljufi zlorabijo oglase legitimnih ponudnikov tako, da se vrinejo v komunikacijo med ponudnikom in naročnikom. To storijo po zlorabi uporabniškega računa nič hudega slutečega oglaševalca na platformah in se potem s strankami pogovarjajo v njegovem imenu. Namen napadalcev je preusmeritev komunikacije z uradne platforme na drug kanal. Najpogosteje poskušajo stopiti v stik z naročnikom v Facebookovih zasebnih sporočilih, pošljejo namreč na videz legitimno sporočilo, da rezervacija ni uspela in da mora stranka še enkrat vnesti podatke s kreditne kartice. Lahko pa goljufi po zlorabi računa v imenu legitimnega oglaševalca, ki zares oddaja namestitve, sami postavljajo lažne oglase na platformah Booking ali Airbnb in potem preusmerijo komunikacijo z uradnega portala za najem namestitev na spletne klepetalnike, tam pa ribarijo za podatki kreditnih kartic z izgovorom, da je nekaj narobe in da je treba še enkrat vnesti podatke. Ko kliknete na povezavo, pridete na lažno spletno stran Bookinga ali Airbnbja in v dobri veri vpišete podatke s svoje kreditne kartice.
Pri Bookingu in Airbnbju nikoli ne komunicirajo s svojimi strankami v spletnih klepetalnikih
Če dobite njihovo sporočilo v spletni klepetalnik (Messenger, Whatsup itd.), ste lahko prepričani, da gre za poskus prevare. Posredniki namestitev namreč komunicirajo s strankami le v svoji uradni aplikaciji ali na spletni strani. Spletna stran, na katero vas poskuša nekdo preusmeriti v spletnem klepetalniku, je kljub avtentični podobi zagotovo lažna in popolnoma pod nadzorom spletnih goljufov, ki lahko po uspešnem ribarjenju za podatki z vaše kreditne kartice izpraznijo vaš transakcijski račun. Zato Bookingu ali Airbnbju nikoli ne posredujmo podatkov o kreditni kartici dvakrat, pač pa le ob prvi rezervaciji, ki smo jo opravili v njihovi aplikaciji oz. na njihovi spletni strani. Oba ponudnika namestitev tudi sicer odgovarjata le za tiste napake, ki se zgodijo v njunih aplikacijah. Poslušalki Mojci so pri Airbnbju vrnili denar zato, ker je bil lažni oglas v njihovi aplikaciji, ne na ponarejeni spletni strani.
Smola! Ogoljufali so me.
Ko ugotovite, da so vas goljufi speljali na led in pridobili podatke z vaše kreditne kartice, je prvi korak, ki ga morate takoj narediti, preklic kartice. Pri banki tudi sprožimo postopek za reklamacijo transakcije in zahtevamo izdajo nove kreditne kartice, ker smo izgubili nadzor nad staro. Šele potem stopimo v stik z Bookingom oz. Airbnbjem in prijavimo goljufijo.
Goljufi izumljajo vedno nove načine prevar
S približevanjem počitnic se bodo lažni oglasi množili. Zadnje čase pri SI-CERT-u opažajo usmeritev goljufov na ponudnike namestitev in po uspešnem vdoru nato z njihovih računov komunicirajo s strankami. Opažajo tudi zelo veliko lažnih oglasov v različnih skupinah na Facebooku. Oglasi so prepoznavni, saj jih delajo po istem kopitu. Po navadi gre za predobro ponudbo glede na navedeno ceno. Bodite pozorni vsakič, ko vam poskušajo poceni prodati izjemno dobro lokacijo z luksuznimi apartmaji. Naslednji korak je predplačilo na bančni račun ali pa zahteva po vpisu vaše kreditne kartice z namenom rezervacije. Ko posredujete podatke o svoji kreditni kartici, lahko goljufi prevzamejo nadzor nad njo. Zelo pomembno je, da ob rezervaciji namestitev ne komuniciramo drugje kot na uradni platformi oz. v aplikaciji. Če preberemo pogoje uporabe aplikacije, v njih jasno piše, da ne odgovarjajo za dejanja, ki se zgodijo zunaj platforme.
Na Googlovih zemljevidih preverimo, ali je kraj namestitve sploh verodostojen
Ogoljufana poslušalka Mojca je ugotovila, da bi to lahko storila in bi tako vnaprej razkrinkala prevaro, tako da se ne bi znašla pred vrati zapuščene cerkve. Prav tako preverimo komentarje in ocene ponudnika. Prepoznamo lahko umetno generirane komentarje, med njimi pa najdemo tudi komentarje Mojce in drugih prevaranih strank, ki so zapisale, da gre za prevaro, saj lažni ponudnik z več sto lažnimi oglasi teh komentarjev ne utegne izbrisati. Sumljive so tudi namestitve brez ocen in vse, ki so bile dodane nedavno. Marsikateri goljufivi ponudnik se namreč hvali z dolgo tradicijo oddajanja apartmajev in sob.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje