Sonja Gole je generalna direktorica podjetja Adria Mobil in njena največja posamična lastnica. Na čelu družbe je že od leta 1996, v teh dneh pa so ji nadzorniki podelili še en mandat. Foto: BoBo
Sonja Gole je generalna direktorica podjetja Adria Mobil in njena največja posamična lastnica. Na čelu družbe je že od leta 1996, v teh dneh pa so ji nadzorniki podelili še en mandat. Foto: BoBo

Sonja Gole je v skoraj 26-letnem vodenju Adrie Mobil presegla številne krize: propad Adrie Caravana, iskanje novih trgov v 90. letih, finančno krizo 2008, reševanje Adrie Mobil prek slabe banke, kriminalistično preiskavo ter pandemijo, ki se prav zdaj izteka. Zdi se, da je vseskozi nekakšna krizna menedžerka. Na vprašanje, kdaj ji je bilo najtežje, katera kriza jo je najbolj prizadela, odgovori: "Najbolj hudo mi je takrat, ko gre vse odlično. Zakaj? Ko je vsega v izobilju in smo vsi prepričani, da ne more iti nič narobe, se moramo zavedati, da bo kriza zagotovo prišla in če nanjo nismo pripravljeni, bomo bistveno bolj ranljivi."

Sonja Gole, Adria Mobil

Čeprav se zdravstvena kriza s covidom počasi izteka, je Sonja Gole nad prihodnostjo zaskrbljena. Ne nad prihodnostjo Adrie Mobil, ampak okolja in sveta. Kot pravi, je gospodarstvo pregreto, povpraševanje pa pretirano, soočamo se s pomanjkanjem surovin in nizkimi obrestnimi merami, denar na računih izgublja vrednost in s tem pospešuje potrošnjo, hkrati pa se soočamo še z zahtevnim političnim konfliktom med Rusijo, ZDA, Kitajsko. Ukrajina kot mala država po njenem mnenju sicer na svetovnem zemljevidu nima velike teže, ima pa vsekakor veliko politično težo, če predsedniki držav ne bodo znali zbrati dovolj razuma za umiritev političnih napetosti. V tem primeru nam, kot pravi, sledi ena večjih kriz.

Adria Mobil v rokah francoske družbe Trigano

Adria Mobil je od leta 2017 lastniško v rokah francoske družbe Trigano. Gre za enega izmed največjih proizvajalcev avtodomov, prikolic in vanov v Evropski uniji. Sonja Gole priznava, da ob prenosu lastništva ni bila navdušena, vendar, kot poudarja, večinskega lastnika spoštuje in z njim korektno sodeluje. "To sodelovanje prinaša številne sinergije, predvsem na nabavnem področju. Na številnih drugih pa smo si uspeli zagotoviti samostojnost, neodvisnost, pa tudi ohranitev poslovnega modela Adrie, ki je drugačen od poslovnih praks ostalih družb v Triganoju. Prav ta avtonomnost nam zagotavlja, da sledimo svojim inovacijam in svojim tržnim pristopom in na to smo zelo ponosni," še pravi Sonja Gole.

Tudi sama je lastniško vpletena v Adrio Mobil, je namreč največja, nekaj manj kot 8-odstotna posamična lastnica v tej novomeški družbi. Trigano ima pravico, da njen delež odkupi do leta 2024. Pa bo ta delež v prihodnje prodala? "Če bom morala, bom," je kratka.

Pred dnevi so ji nadzorniki podelili nov štiriletni mandat, že zdaj pa vse mlade poziva: "Mlajša generacija je prihodnost, zato jo pozivam, naj vzame stvari v svoje roke, naj pokaže pogum, sposobnosti, znanje in uspeh bo zagotovo prišel."

Generalna direktorica Adrie Mobil je v širši javnosti znana kot deloholičarka v žlahtnem pomenu te besede. Prva pride v službo in zadnja gre, sodelavci so navajeni, da jo lahko za vsako zadevo povprašajo v njeni pisarni. Ne glede na to njeno značajsko lastnost pa je posel Adrie Mobil, usmerjen izključno v preživljanje prostega časa: proizvodnja prikolic, avtodomov in vanov. Trg produktov za prosti čas se je v zadnjih letih pomembno spremenil, pravi Sonja Gole: "Prikolice so namreč od leta 2016 počasi izgubljale vodilno vlogo, prevzemali so jo avtodomi in vani. Epidemija pa je razmere spet obrnila na glavo in vse več je kupcev, ki se zanimajo za nakup prikolic. Adria Mobil je ta novi trend uspešno izkoristila: z razvojem, dizajnom in kakovostjo prikolic smo uspeli povečati svoj tržni delež s 6 na 9 odstotkov, kar je neverjetna rast tržnega deleža. S tem smo kompenzirali pomanjkanje baznih vozil, nujnih za avtodome, in tako zadržali delovna mesta vseh zaposlenih."

Pandemijo so izkoristili za povečanje tržnega deleža – že skoraj vsaka deseta novo prodana prikolica v Evropski uniji je proizvedena prav v Novem mestu. (Fotografija je iz leta 2016). Foto: BoBo
Pandemijo so izkoristili za povečanje tržnega deleža – že skoraj vsaka deseta novo prodana prikolica v Evropski uniji je proizvedena prav v Novem mestu. (Fotografija je iz leta 2016). Foto: BoBo

Kdor želi uspeti v Evropi, mora zadovoljiti nemške potrošnike

Kje je Adria Mobil prisotna? Tradicionalno v Skandinaviji, pa na Nizozemskem, v Nemčiji, v Veliki Britaniji, v južnih državah Unije, pa tudi v Avstraliji, na Kitajskem in na Japonskem. Glede na to, da Adria Mobil praktično nima lastnega trga, se je morala vseskozi prilagajati različnim zahtevam in pričakovanjem na trgu. Sonja Gole je še posebej ponosna na občutno povečan tržni delež v Nemčiji, pravi namreč: "Kdor želi uspeti v Evropi, mora zadovoljiti nemške potrošnike, uspel nam je podvig, ki ga skoraj nismo upali sanjati … samo žal nam je, da zaradi surovinske krize ne moremo vsega narediti, kar bi kupci želeli kupiti."

Struktura kupcev prikolic in avtodomov se je v zadnjih letih sicer nekoliko spremenila. Če so še pred desetletjem prevladovali kupci, starejši od 60 let, pa se je v zadnjih letih, sploh pa s pandemijo, to povprečje pomembno znižalo. Za nakup prikolic, avtodomov in vanov se vse bolj zanimajo tudi mlajši, ki stavijo na svobodo pri izbiri časa, kraja in trajanja dopustovanja.

In koliko časa se čaka na avtodom ali prikolico, če oddaš naročilo danes? "Naša naročniška knjiga je polna za celo letošnje leto. Če bi danes naročili, bi ga dobili drugo leto, pa še ni povsem jasno, kdaj, vse skupaj je namreč odvisno od oskrbe z baznimi vozili, večinoma jih kupujemo pri Fiatu. Pri določitvi datuma proizvodnje prikolic smo nekoliko bolj suvereni, manj odvisni od dobaviteljev, in če se bo oskrba z baznimi vozili izboljšala, bomo temu vsekakor sledili, pripravljen imamo že načrt za dodatno zaposlovanje."

Snemanje podkasta za Radio Slovenija. Foto: Radio Slovenija
Snemanje podkasta za Radio Slovenija. Foto: Radio Slovenija

Delovne sile v okolju ni, brezposelnost je zgodovinsko nizka

Konkretno želijo v Adrii Mobil do konca junija zaposliti 160 novih ljudi. Kje jih bodo našli? "V Adrii imamo dobro delovno okolje, ki daje zaposlenim vse pogoje za zadovoljstvo na delovnem mestu, prepoznani smo kot dober zaposlovalec, dejstvo pa je, da delovne sile v okolju ni, brezposelnost je zgodovinsko nizka, še bolj pa je skrb vzbujajoče, ker ni ustreznih kadrov z znanjem, ki ga potrebujemo. Govorim o strojnih in elektrotehnikih ter o mizarjih," pravi Sonja Gole.

Veliki pritiski na plače v javnem sektorju se, kot priznava, počasi selijo tudi v realno gospodarstvo. Inflacija, velika pričakovanja in pomanjkanje delovne sile so namreč izjemno ugodno žarišče za povečanje pritiskov po višjih plačah. Glede javnega sektorja pravi, da je na strani sindikatov in podpira zahteve po višjih plačah, še zlasti, ker gre za izrazito neusklajen sistem plač. Po njenem mnenju je del teh pritiskov na plače moč pripisati tudi predvolilnemu obdobju in nabiranju političnih točk. Plače v Adrii Mobil so, kot poudarja Sonja Gole, v povprečju za 10 odstotkov višje od državnega povprečja, prilagajajo jih zakonskemu minimumu, lani januarja so jih tako zvišali za štiri odstotke, septembra prav tako za štiri odstotke in januarja letos za 4,5 odstotka.

Kot je znano, poskuša vladna koalicija kljub pomanjkanju glasov skozi državni zbor "spraviti" dohodninski zakon, ki bi postopno dvignil davčno olajšavo in ob nespremenjenih bruto zneskih povečal neto zneske na plačilnih listah. Sonja Gole se strinja, da ni korektno, če mora podjetje za višje plačanega zaposlenega, ki ustvarja največ dodane vrednosti v podjetju, v državno blagajno plačati kar 75 odstotkov vsega stroška ki ga podjetje z njim ima. "To ni pošteno, davčna lestvica bi se morala spremeniti in to podpiram, je pa res, da bi morali tudi pri nižje plačanih kaj storiti."

Opozorila nekaterih, češ da bi s takšnim zakonom državna blagajna izgubila 850 milijonov prihodka, pa Sonja Gole odločno zavrne. Pravi namreč, da pri tako uspešnem gospodarstvu ne more primanjkovati sredstev: "Morebitna luknja je lahko le posledica negospodarnega ravnanja, vlada mora narediti svojo domačo nalogo."

"Podjetja je treba zaščititi, ne glede na lastne interese"

In še verjetno njena v javnosti najbolj odmevna zgodba v 26-letnem vodenju Adrie Mobil – dediščina ACH in menedžersko rivalstvo. Menedžerski prevzem ACH-ja je skupina menedžerjev izvedla prek družbe Protej, nato pa je ACH zaradi finančne krize in dolgov končal na slabi banki, Sonja Gole je Adrio "izmaknila" upnikom ACH-ja s prenosom na Protej. Takrat so na njena vrata trkali tudi kriminalisti. Je zgodba zdaj končana? "Zadeva je zaključena, iz tega naslova ni bilo nikakršnih nepravilnosti. Postopek, ki je bil izveden, ni bil enostaven in ni enostavno razložljiv, je pa dejstvo, da nihče ni bil oškodovan. Zagotovili smo, da je Adria Mobil ostala delujoča družba in ni bila prodana na dražbi in da so bili vsi upniki ACH-ja poplačani, pa tudi, da vse ostale družbe v nadaljevanju uspešno poslujejo."

Pa ji je žal, da se je tako zapletlo? "Če mi je žal? Ne, ni mi žal. Ni bilo druge možnosti, tudi če danes pogledam nazaj in sledim svojemu cilju, da je treba podjetja zaščititi, ne glede na lastne interese. Seveda nisem vedela, kaj vse hudega me čaka, ampak tudi v tem primeru bi šla skozi isto pot."

Tudi na očitke nekaterih, češ, da je bila del tajkunske zgodbe, se ne ozira in pravi: "Jaz se s tem tajkunstvom nisem nikoli utrujala. Ukvarjam se sama s sabo in svojo vestjo. Imam čisto vest, da sem vse naredila za druge in nič za sebe posebej, zato mi je vseeno, kako me imenujejo."

Rekordno poslovanje Adrie pomeni trenutno letno približno 500 milijonov prihodkov in 46 milijonov evrov čistega dobička.