Tovorni ladijski promet postaja drag kot žafran, saj se je na primer cena za prevoz zabojnikov kar poosmerila. Foto: BoBo
Tovorni ladijski promet postaja drag kot žafran, saj se je na primer cena za prevoz zabojnikov kar poosmerila. Foto: BoBo

Če so še pred letom dni ladjarji za prevoz zabojnika iz Kitajske računali približno dva tisoč dolarjev, so danes cene tudi do osemkrat višje.

Začelo se je po prvem valu epidemije, pred dobrim letom, ko so številne tovarne v Aziji in Evropi ustavile proizvodnjo. Po ponovnem zagonu se je povpraševanje po ladijskih prevozih hipoma izjemno povečalo, sledil pa je dvig voznin.

Za komentar smo zaprosili predstavnike največjih ladjarskih družb, ki prihajajo v koprsko pristanišče, a pred kamero nihče ni želel. Neuradno pa priznavajo, da so cene prevozov res zelo visoke, jih pa oblikujejo, glede na povpraševanje.

Osemkrat dražji kontejnerski prevoz

"Danes govorimo o cenah z Daljnega vzhoda do Kopra, cene se gibljejo tudi do 15.000 dolarjev za 40 čevljev dolg zabojnik, medtem ko so bile pred enim letom od dva do tri tisoč," je povedal Andrej Cah iz Luke Koper.

Predtem so ladjarji dolga leta poslovali z izgubo, pravijo sogovorniki. Med pandemijo je prišlo še do ustavitve prometa v Sueškem prekopu in drugih dejavnikov.

"En kup manjših starejših ladij je šlo v razrez. Nove ladje bodo prišle na trg v naslednjih dveh, treh letih in dejansko je pomanjkanje ladijskega prostora tisti glavni dejavnik, ki določa cene na trgu," je povedal Gracijan Necmeskal, predsednik Zveze prometnih pomorskih agencij.

Pritisk na cene se bo nadaljeval

In te so višje predvsem za končnega kupca oz. potrošnika. "Dejansko je blago, ki ga kupujemo, že danes dražje in je za pričakovati v prihodnje, da bo ta trend šel naprej," je še povedal Cah.

"Je pa danes čisto tako. Ikea razmišlja o nakupu svojih ladij in svoje transportne opreme," pa je poudaril Čedomir Bojanić, predsednik Sekcije pristaniških špediterjev.

Tudi zaradi normalizacije dobavnih rokov. "Danes so vsi urniki odhodov in prihodov popolnoma porušeni, tako da nihče več ne ve, ne kdaj blago pride ne kdaj bo blago dostavljeno do končnega prejemnika," je pojasnil Bojanić.

In vsaj še leto ali dve po koncu epidemije se stanje ne bo izboljšalo, pravijo poznavalci.

Cene kontejnerskega prevoza poskočile v nebo