Jure Knez, doktor strojništva, večinski lastnik podjetja Dewesoft in edini lastnik podjetniškega pospeševalnika Katapult, je z meritvami povezan praktično celo življenje. Sprva je razvil programsko rešitev za meritev vibracij na turbinah. Po ustanovitvi podjetja s kolegi, med njimi je direktor Andrej Orožen, pa se je razvoj usmeril v programsko opremo na željo strank. "Od končnih strank je v avtomobilski industriji treba izpostaviti Ferrari, v vesoljski pa program Nasa. Nasa se je v tistem času, ko smo šele nekaj let pisali programsko opremo, odločila za nakup programskega paketa. To je nekaj izjemnega, to je takšna motivacija, da se ne da povedati," pripoveduje Knez.
"Prvih slabih deset let smo delali samo programsko opremo. Potem smo pa v določeni fazi, tudi zato, ker se je naš večji partner v tujini odločil, da bo delal svojo programsko opremo, rekli, mi moramo ali prodati našo programsko opremo drugim ali pa ponuditi celostne rešitve, torej tudi delati strojno opremo. In to je bil začetek precej hitre rasti. Dobili smo pospešek, ki je bil takrat kar šok. Če pogledam nazaj, pa podjetja Dewesoft v tej obliki ne bi bilo, če ne bi bilo te krize. Zdaj izdelujemo merilne instrumente, na katerih teče naša programska oprema. Torej strankam lahko ponujamo celovite rešitve. V zadnjem času pa želimo razširiti področje uporabe merilnih instrumentov, ki v istem času, v katerem opravljajo meritve, služijo tudi za krmiljenje v realnem času. To pomeni, da se en test raketnega motorja v Evropski vesoljski agenciji, ki stane… ne vem … 50 milijonov evrov (samo test), v celoti izvede z našim instrumentom, ki tudi krmili test, ne samo pobira podatke. In to je kar velika odgovornost."
Osredotočeni na avtomobilsko in vesoljsko panogo, stavijo na hitrost razvoja
V Dewesoftu (večinoma projektno) merijo vibracije, deformacije, sile, temperature, skorajda vse mehanske količine: "Ni da ni … Praktično v teh dvajsetih letih smo podprli vse signifikantne senzorje, ki nekako drugim razvojnim oddelkom pomenijo vhodne podatke pri razvoju česar koli." Osredinjeni so na avtomobilsko in vesoljsko panogo, veliko imajo industrijskih aplikacij v energetiki, za železnice, ladijske motorje, zadnje čase opravljajo tudi analizo struktur velikih gradbenih konstrukcij. Približno za mesec ali dva vnaprej vedo, kaj bodo delali, naročilo pa izpeljejo v dveh do treh mesecih, kar je precej hitreje od konkurence. Kljub krizam niso nikdar ostali brez naročil. Patentiranih imajo nekaj ključnih rešitev, drugače stavijo na hitrost razvoja in ohranjanje prednosti pred tekmeci.
Med strankami iz avtomobilskega sveta so ugledna imena. Dewesoft pa je v položaju, ko ima dober vpogled v prihodnost avtomobilske industrije. "Pred leti je bila huda želja v avtomobilski industriji, da bi opravljali manj meritev, pa da bi več delali za simulacije. Potem pa pride tehnologija, kot so hibridni in električni pogoni, kjer se znanje šele ustvarja in potreba po meritvah se enormno povečuje. Naša panoga ima zato lepo prihodnost. Poleg tega pa je industrija 4.0 (s povezljivostjo in pametnimi tovarnami, ki pomenijo pridobivanje podatkov, to pa pomeni senzoriko) veja, kjer bo zagotovo veliko posla v prihodnosti," razlaga Knez.
Eden ključnih ljudi iz Caterpillarja je prišel v Teslo in rekel ...
Kako je prišlo do sodelovanja s Teslo? Ta je dolgo časa delovala kot zagonsko podjetje. Šele v zadnjih letih so začeli več meriti. Dewesoft na drugi strani dolgo sodeluje s podjetjem Caterpillar, v sodelovanju z njim so razvili veliko uspešnih instrumentov in eden ključnih ljudi iz Caterpillarja iz Arizone je zamenjal službo, prišel v Teslo in dejal: "Fantje, če hočete dobro meriti, je za to samo ena firma na svetu! In letos smo prodali za približno milijon dolarjev opreme, drugo leto imajo namen kupiti za dva milijona." Dober glas seže v deveto vas.
Razvoj in poslovanje v tem času seveda ne potekata brez težav, včasih precejšnjih. Na mednarodnih trgih poteka boj za surovine. Na komponente se čaka tudi pol leta ali dlje. Razmere so kritične. Dewesoft ima na seznamu 250 manjkajočih komponent, za katere ne vedo, kdaj jih bodo dobili.
Niti socializem niti kapitalizem ne nudita, kar družba trenutno išče ali potrebuje
Knez pravi, da je podjetje vodeno demokratično. Odgovornosti so deljene, zaposleni so pri delu precej samostojni, to pomeni, da nekatere stvari opravijo bolje, druge slabše, vedno pa drugače od pričakovanj. Vendar to pomeni, da podjetje lahko še naprej raste. Zahteven je prehod med generacijami, ki ga je treba skrbno načrtovati. Vodstvo skuša opolnomočiti zaposlene tudi skozi lastniško strukturo. Redno zaposleni imajo namreč možnost ugodnega nakupa lastniških deležev (prodajo pa lahko samo nazaj podjetju). Ukvarjanje s kadri je zahtevno. Veliko podjetij ima zato misijo, vizijo in besede o zaposlenih le na papirju. "Da to resnično živiš, je treba veliko truda, pa nikoli nisi popoln. Znotraj podjetja je veliko odmikov, ki jih je treba urejati na dnevni ravni."
Ali druga slovenska podjetja kaj pogledujejo k Dewesoftu kot zgledu ureditve solastniške strukture? Knez je prepričan, da je zadružni model neka dodana vrednost, glede katere ne v svetu ne pri nas nismo rekli zadnje besede. Niti socializem niti kapitalizem (ta je v krizi) namreč ne nudita tega, kar družba trenutno išče ali potrebuje. Vodstvo Dewesofta pravi, da se ukvarja z eksperimenti in da je sistem solastništva verjetno njihov največji. Preden so se ga lotili, so se o njem posvetovali z nekaj uglednimi slovenskimi podjetniki, a večina jim ga je odsvetovala. V času krize pa se je izkazal za zelo pozitivno potezo. Vsi so namreč delali, kot da je (in za mnoge tudi je) podjetje njihovo. V težkih časih je bil prisoten duh pripadnosti in požrtvovalnosti.
Več o poslovanju, podjetniškem pospeševalniku Katapult, nastajajočem zasavskem podjetniškem inkubatorju, predlogih o trgu dela in še marsičem v podkastu Srce bije za posel z Juretom Knezom.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje