Povsem prazna notranjost latvijskega letala, ki mu v Sloveniji zaposleni pri Adrii Airways Tehniki podaljšujejo življenjsko dobo. Foto: BoBo
Povsem prazna notranjost latvijskega letala, ki mu v Sloveniji zaposleni pri Adrii Airways Tehniki podaljšujejo življenjsko dobo. Foto: BoBo
false
Germanwings, SAS, Air Berlin, Eurowings, Lufthansa CityLine, Britair/HOP, Alitalia/Airone, SmartLynx in seveda domača Adria Airways so med tistimi, ki servis zaupajo AAT-ju. Foto: Adria Airways Tehnika
Adria Airways Tehnika
V Evropi leti okrog 7.000 ozkotrupnih letal, od tega jih je približno 3.500 znamke Airbus in okrog 200 Bombardier. Da letala delujejo brezhibno, je potrebno ustrezno vzdrževanje. Podjetje Adria Tehnika je od leta 2002 pooblaščeno za servis Bombardier letal za Evropo. Je pa tudi eno prvih podjetij, ki je začelo leteti z letali družine Airbus – vzdržujejo jih vse od leta 1989. Foto: BoBo
Adria Airways Tehnika
Adria Airways Tehnika je nekdanji oddelek Adrie Airways. Foto: BoBo

Imamo 50 pogodb, 50 strank, nobena nam ne uide.

Pavel Prhavc, direktor marketinga in prodaje
Adria Airways Tehnika, Tomaž Pečnik
Pot od leta 2010 do 2015 je bila posuta z žeblji, pravi Pečnik. Foto: BoBo

Hkrati želimo, da ob poslovanju, ki ga imamo, v nekaj mesecih pridemo v situacijo, ko bomo lahko končno v celoti naredili tisto, kar delavci pričakujejo 15. v mesecu.

Maksimiljan Pele, glavni izvršni direktor
false
Na 7.000 m2 delovne površine AAT ponuja linijsko in bazno vzdrževanje, strukturalne preglede in modifikacije letal. Delo zaposlenih pa zajema vse od pregleda in menjave vitalnih delov in komponent, večjih strukturalnih pregledov (ki zajemajo pregled kril, motorja, podvozja in trupa), na 6 ali 12 let pa letalo skoraj popolnoma razstavijo. Na ta način preverijo morebitno korozijo, razpoke, delaminacije ali nepravilnosti glede na število ur v zraku in ciklov letala. Foto: BoBo
Adria Airways Tehnika, Maksimiljan Pele
Adria Airways Tehnika ima trenutno 203 zaposlene. Še letos nameravajo v podjetju zaposliti deset novih sodelavcev, v prihodnjih letih pa naj bi postopoma imeli vsaj do 250 zaposlenih. Obstoječi hangarji omogočajo ob morebitni pridobitvi dodanih naročil uvedbo druge izmene in dvig produktivnosti z dodatno delovno silo. Foto: BoBo
Naprodaj tudi uspešna Adria Airways Tehnika

Na tisoče sestavnih delov - cevk, cevčic, žic, vijakov in vsega mogočega - namreč predstavlja ravno toliko možnosti, da gre v zraku kaj narobe, se je podilo po glavah tistih, ki smo si v sredo popoldne ogledovali letalo v hangarju Adrie Airways Tehnike (AAT).

"Letalo je vendar najvarnejše prevozno sredstvo," pa se posmeji operativni vodja vzdrževanja letal Tomaž Pečnik, ko se po strmih premičnih stopnicah povzpnemo na krov letala brez razpoznavnih barv.

Sicer pripada latvijski letalski družbi Smartlynx, odprte so bile vse mogoče lopute na zunanji strani letala, notranjost pa je bila popolnoma prazna - tehniki AAT-ja imajo z njim že dolgo časa polne roke dela.

"To letalo je zelo specifično. Na začetku smo mislili, da ga bomo imeli le nekaj tednov, ker smo našli veliko korozije na sami strukturi letala, je pri nas že dva meseca in pol," pojasni Pečnik.

56 za podaljšanje življenjske dobe
Gre za podaljševanje življenjske dobe letala, ki je staro približno 20 let. "Čeprav to za letalo ni nič, ravno iz pubertete je prišlo," se pošali operativni vodja vzdrževanja in pove, da mu s tovrstnim večtedenskim servisom življenjsko dobo podaljšajo še za 10 let.

Običajen čas za "podaljšanje življenja" letala v AAT-ju je sicer 56 dni. "V tem času letalo popolnoma 'slečemo', odstranimo tudi motorje, kolesa, vrata, damo ven kuhinjo, kabino. In nato v slabih dveh mesecih potem popravimo, kar je treba, spet sestavimo, testiramo in predamo stranki v nadaljnjo komercialno uporabo," v grobem opiše postopek.

V iskanju razpok vse do drobovja
Vsak sistem pokriva licenciran tehnik, ki vodi dela, kjer je potrebna dvojna inšpekcija, je še dodaten letalski tehnik. Strukturalna popravila na primer opravlja delavnica za strukturalna popravila, nato so tukaj še kompozitna in ličarska popravila, notranja ureditev letal, za motorje poskrbi motorska delavnica ...

"Mi gremo v samo drobovje, vidimo tudi razpoke na strukturi letala," pojasni. "Vsa naša dela pa izključno temeljijo na kakovosti, varnosti ter upoštevanju letalsko-tehnične in delovno-pravne zakonodaje," zatrdi.

Tehnik pri letalu v dveh minutah
Operativno vzdrževanje letal kot oddelek je sicer razdeljeno na dva dela - linijsko in bazno vzdrževanje. Pri baznem vzdrževanju - torej popravilih v hangarju - gre običajno za delo od 7.00 do 15.00, vendar pa delovni čas prilagajajo trenutnemu položaju. "Po potrebi do večera, tudi v dveh izmenah ali pa neprenehoma. Delo prilagajamo prihodu materiala, odgovorom proizvajalcev letal, ki jih potrebujemo, dovoljenj," pojasni Pečnik.

Pri linijskem vzdrževanju gre za delo na sami letališki ploščadi - 24 ur na dan, 7 dni v tednu, 365 dni v letu. "Delo je triizmensko, najštevilčnejša ekipa pa dela ponoči, ko letala na letališču 'spijo', takrat se odpravljajo vse napake. Čez dan je prisotna manjša ekipa, vendar je razpoložljiva takoj na klic posadke, če ta zazna kakšno napako. Letalski tehnik je na mestu v približno dveh minutah in opravi tisto, kar je treba opraviti," razloži Pečnik.

Pregleda se vsako letalo, preden vzleti. Pred samim poletom se testirajo tudi sistemi - vse to v sodelovanju s posadko letala. Tovrstni pregled traja približno od 30 do 45 minut. Če gre za rutinski pregled, ga opravi po en tehnik (B1 - strojni in B2 - elektro), če pa gre za kakšno večjo napako, "jih gre na letalo tudi 10, če je treba".

V njihovih vrstah tudi dekle
AAT zaposluje tehnike z elektrotehnične in strojnotehnične šole, pa tudi diplomiranje inženirje. A to še ne pomeni, da lahko kar takoj začnejo sami delati pri letalih - zahtevanih je namreč kar 5.400 ur usposabljanja, pa tudi to še ne zadostuje, da lahko sam podpiše dnevnik vzdrževanja, saj mora prej pridobiti še avtorizacijo za to. "Gre za dolgoletni proces šolanja," priznava Pečnik.

Imajo pa letalski tehniki AAT-ja v svojih vrstah tudi dekle, ki je popolnoma enakovreden član ekipe, saj ima vse licence in avtorizacije.

"Mi znamo vse"
Ali opravljajo tudi delo signalizatorjev na sami letališki stezi? "Ne, to počne tehnična služba Aerodroma Ljubljana. A če je treba, to naredimo tudi mi, saj znamo vse," z resnim obrazom zatrdi vodja, ki enako resno doda, da so sami poskrbeli tudi za vsa dela v delavnicah.

"Zidali smo, polagali ploščice, napeljevali elektriko, belili. Če bi vas sem pripeljal pred dvema letoma, bi se čudili, kdo sploh da v tak 'fuglovž' svoje letalo na popravilo," se mu zmrači pogled ob misli na preteklost.

Pa tudi na prihodnost - v strahu pred izbiro napačnega kupca, nestrateškega partnerja. "AAT potrebuje strateškega partnerja," zatrdi. Ima morda koga v mislih? "Ali nismo sami sebi največji strateški partner? Smo majhni in fleksibilni, ni nas sram tistega, kar znamo, smo pa kakovostni," kot iz topa ustreli človek, ki ga ni sram priznati, da za svojo službo živi z vsem srcem.

Več naročil, a manj zaposlenih
Podjetje Adria Airways tehnika sicer pravkar praznuje peto obletnico obstoja in obnovo natanko tisočerice letal. Iz družbe sporočajo, da jim prihodki rastejo, s tem pa tudi interes za nakup podjetja.
Že v zadnjih petih letih, odkar podjetje za vzdrževanje letal deluje samostojno in ne več kot sektor znotraj letalskega prevoznika Adrie Airways, so se prihodki podjetja povečali za 24 odstotkov, delež tujih naročil se je povečal za 33 odstotkov, za deset odstotkov pa se je zmanjšalo število zaposlenih.

"Naše dejavnosti so, da se širimo na tujih trgih in hkrati izboljšujemo ekonomičnost poslovanja," je na novinarski konferenci povedala Mirjana Tratnjek Čeh, namestnica direktorja Adria Airways Tehnike. Pečnik je dodal, da je bila njihova pot od leta 2010 posuta z žeblji, "ampak s skupnimi močmi, voljo, znanjem, pripadnostjo poslovodstva in zaposlenih dosegamo to, na kar smo lahko ponosni".
"Imamo 50 pogodb, 50 strank, nobena nam ne uide," je izpostavil direktor marketinga in prodaje Pavel Prhavc in dodal, da se trenutno podjetje poteguje še za vrsto dodatnih poslov. "Kmalu ne bo več problem odpuščanje, ampak kako vzgajati nove kadre in zaposlovati."

Nova delovna mesta
Adria Airways Tehnika ima trenutno 203 zaposlene. Še letos nameravajo v podjetju zaposliti deset novih sodelavcev, v prihodnjih letih pa naj bi postopoma imeli vsaj do 250 zaposlenih. Obstoječi hangarji omogočajo ob morebitni pridobitvi dodanih naročil uvedbo druge izmene in dvig produktivnosti z dodatno delovno silo.

"Zdaj imamo toliko želez v ognju, da se bomo jeseni, če nam uspe večino poslov realizirati, spraševali, kje imamo četrti hangar," je povedal glavni izvršni direktor Maks Pele in dodal, da imajo na Brniku možnost širitve in skorajda podvojitve kvadrature hangarjev.

Več kot dva milijona evrov dobička ...
Realizacija za prvih pet mesecev in napoved do konca leta kažeta, da bo podjetje letos preseglo zastavljene načrte in doseglo od 20 do 22 milijonov evrov prihodkov in od 2 do 2,4 milijona evrov dobička. Lani je podjetje ustvarilo 18,6 milijona evrov prihodkov in nekaj 10.000 evrov dobička, ki so ga po besedah Peleta ustvarili v zadnjem četrtletju.

... in težave z izplačevanjem plač
Zagotovil je, da edina težava, s katero se srečujejo, izhaja iz preteklosti, iz načina ustanovitve. To je šibek denarni tok. "Vsa leta ga popravljamo, ampak žal še ni na ravni, ki bi bil po naših željah, smo pa dosegli občutno izboljšanje," je zagotovil.

"Hkrati želimo, da ob poslovanju, ki ga imamo, v nekaj mesecih pridemo v položaj, ko bomo lahko končno v celoti naredili tisto, kar delavci pričakujejo 15. v mesecu," je o rešitvi težav pri izplačevanju plač povedal Pele.

Prihajajo kupci
Glede na pozitivne trende poslovanja podjetja se povečuje tudi zanimanje za Adrio Airways Tehniko in v zadnjem času se v prodajni postopek vključujejo novi potencialni kupci, je povedal Pele. "Proces prodaje teče in če lahko špekuliram, bi mnogi od teh kupcev utegnili počakati, da vidijo, kako se leto 2015 odvije, potem pa bi se resno vključili v ta proces," je dodal Pele.

Na Aerodromu Ljubljana, ki skupaj z državno Posebno družbo za podjetniško svetovanje prodaja družbo za vzdrževanje letal, so medtem za STA povedali, da je postopek prodaje še vedno v sklepni fazi in da upajo, da bo kmalu končan. Drugih informacij ne morejo razkrivati.





Imamo 50 pogodb, 50 strank, nobena nam ne uide.

Pavel Prhavc, direktor marketinga in prodaje

Hkrati želimo, da ob poslovanju, ki ga imamo, v nekaj mesecih pridemo v situacijo, ko bomo lahko končno v celoti naredili tisto, kar delavci pričakujejo 15. v mesecu.

Maksimiljan Pele, glavni izvršni direktor
Naprodaj tudi uspešna Adria Airways Tehnika