Tina Koder Grajzar je oblikovalka avtorske idrijske čipke in samostojna ustvarjalka v kulturi. Foto: MMC RTV SLO
Tina Koder Grajzar je oblikovalka avtorske idrijske čipke in samostojna ustvarjalka v kulturi. Foto: MMC RTV SLO
Kreacije Tine Koder Grajzar
Čipka kot nakit. Foto: www.idrijalace.org
Kreacije Tine Koder Grajzar
"Moje idrijske čipke in izdelki z njihovo aplikacijo nastajajo kot unikati ali kot del omejene serije izdelkov," pojasnjuje naša sogovornica. Foto: www.idrijalace.org
Kreacije Tine Koder Grajzar
Rdeč šal je bil všeč tudi Hillary Clinton. Foto: www.idrijalace.org
Prava ideja: Oblikovanje avtorske čipke

Po končanem študiju je inženirka oblikovanja tekstilij in oblačil združila znanje klekljanja in oblikovanja ter se povsem posvetila oblikovanju sodobne idrijske čipke, ki jo ustvarja v okviru lastne blagovne znamke. Šal z njeno avtorsko čipko je navdušil tudi Hillary Clinton.

Tina Koder Grajzar je bila gostja oddaje Prava ideja. Poročali so tudi z mednarodne oblikovalske konference in o inovativnem načinu spodbujanja mladih za podjetništvo.
Prava ideja je na sporedu vsak četrtek ob 21.30 na 1. programu TV Slovenija, ponovitev pa v ponedeljek ob 18. uri na 2. programu. Vabljeni k ogledu!

V družinskem podjetju se že več kot dve desetletji ukvarjate z oblikovanjem izdelkov z aplikacijo idrijske čipke. Je bil vaš oseben vidik in korak v tem poslu nekaj naravnega, ali ste se morda kdaj videli v drugačnih kariernih vodah?
Kot otrok sem si želela postati modna oblikovalka, nato tudi diplomirala iz Oblikovanja tekstilij in oblačil, šele proti koncu študija pa sem se začela resno ukvarjati z oblikovanjem sodobne, avtorske idrijske čipke, ki se ji zdaj v celoti poklicno posvečam. S tem nadaljujem družinsko tradicijo, vendar na svoj, avtorski način. Zato tudi ne delujem v okviru družinskega Studia Koder, ampak pod lastno blagovno znamko "Tina Koder avtorska idrijska čipka".

Kako se čipka obnese v današnji modi in prevladujočih materialih oblek?
Zelo dobro, saj se v obliki, barvi in materialu lahko povsem prilagodi podobi, barvi, materialu določenega oblačila.

Je med mladimi modnimi zanesenjaki posluh tudi za čipke?
V okviru študija Oblikovanja tekstilij in oblačil se študenti srečajo tudi z oblikovanjem idrijske čipke. In nekateri pokažejo veliko zanimanja in smisla za to delo. Vendar je oblikovanje idrijske čipke tesno povezano z znanjem klekljanja in če sam tega dela ne obvladaš, si moraš najti pomoč tako pri izrisu vzorca kot pri izdelavi čipke, kar je organizacijsko zahtevno in seveda tudi precej drago. Se pa kljub temu najdejo taki, ki čipko radi vključijo v svoje kreacije.

Kako na vašo modernizacijo čipke gledajo tradicionalne čipkarce iz starejših generacij?
Zelo pozitivno! Vsaj tiste, ki jih sama poznam in s katerimi občasno sodelujem. V Idriji je nasploh čutiti veliko naklonjenost do sodobnih iskanj v čipki.

Kje iščete navdih za vzorce pri avtorski čipki?
Najpogosteje v naravi in v ljudski dediščini. Zanimajo me tudi simbolni pomeni posameznih motivov.

Idrijska čipka je pomemben slovenski proizvod, s katerim se radi ponašamo tudi v mednarodnih vodah. Dobivate naročila za protokolarna darila?
Da, redno sodelujem s Protokolom RS pa tudi druge ustanove in podjetja, ki sodelujejo s tujino, svojim poslovnim partnerjem rada podarjajo čipko.

Šal z vašo avtorsko čipko je tako navdušil tudi Hillary Clinton.
Šal s čipko sem izdelala po naročilu protokola ministrstva za zunanje zadeve, v živo rdeči barvi, ki je gospe Clinton očitno zelo pri srcu.

Znamo Slovenci tudi v turistične namene dovolj tržiti stara izročila in unikatne pokrajinske izdelke?
Mislim, da vedno bolj. Tu ne gre le za prodajo gotovih izdelkov - pomembna tržna niša je tudi posredovanje znanja, razni tečaji, delavnice izdelovanja tradicionalnih izdelkov, ki se jih turisti radi udeležujejo pa naj gre za izdelovanje žlikrofov ali klekljanje, če navedem samo dva idrijska primera, ki sta se izkazala kot zelo uspešna. Enako pomembno kot ohranjanje pa je tudi razvijanje izročila, ustvarjanje žive dediščine, ki gre v korak s sodobnim načinom življenja. Taki izdelki in pristopi lahko dosežejo tudi mlajše obiskovalce, ki jih tradicija v svoji izvorni obliki ne pritegne več.

V kakšnem položaju so mali obrtniki danes? Kriza se verjetno zajeda v vse pore ...
Tudi sama močno občutim posledice gospodarske grize. Varčuje se na vseh ravneh, od državnih institucij do podjetij in posameznikov in v takih razmerah je seveda zelo težko prodati luksuzen izdelek višjega cenovnega razreda, kot je idrijska čipka.

Kaj je tisto najpomembnejše, na kar se mora mladi poslovnež, obrtniki opreti, da mu uspe?
Promocija. Ta je včasih celo pomembnejša od kakovosti in izvirnosti izdelka, kar seveda ni prav in se dolgoročno ne obnese. Pa vendar - ko imaš enkrat produkt ali idejo, ki se ti zdi perspektivna, je treba izkoristiti vse dostopne kanale, preko katerih lahko čim širši javnosti čim hitreje sporočiš čim več o svojem delu. Ker je svet danes prenasičen z vsakovrstnimi informacijami, moraš biti seveda pozoren tudi na obliko sporočanja, ki naj bo čim bolj izvirna in drugačna.

Prava ideja: Oblikovanje avtorske čipke