Pred letom dni je 159-litrski sod zahodnoteksaške stal okoli 150 dolarjev, danes več kot polovico manj, cene goriv v Sloveniji pa so precej podobne lanskim. Foto: EPA
Pred letom dni je 159-litrski sod zahodnoteksaške stal okoli 150 dolarjev, danes več kot polovico manj, cene goriv v Sloveniji pa so precej podobne lanskim. Foto: EPA
Cene bencina
Gibanje cene 95-oktanskega bencina v zadnjih dveh letih (za povečavo klikni na sliko). Foto: Petrol
Bogomir Kovač
Ekonomist Bogomir Kovač nam je pojasnil, da bi v proroačun, če bi imeli nekoliko nižje cene goriv, nekaj denarja lahko dobili s tem, da bi se tuji tovornjakarji odločili ustavljati na naših bencinskih črpalkah in ne tujih, kjer je ogrivo bolj poceni. Foto: MMC RTV SLO

A danes je nafta svetovnih trgih vredna precej manj - 159-litrski sod zahodnoteksaške nafte z julijskim dobavnim rokom je vreden 67 ameriških dolarjev. Nezanemarljivo je sicer dejstvo, da so trošarine precej visoke. Od litra bencina gre kar 46 centov za trošarine, od litra dizla pa 44.

Kako se oblikujejo cene naftnih derivatov v Sloveniji, si lahko pogledate tukaj.


Lani poleti, ko je bencin dosegal najvišje cene (najdražji je bil v prvi polovici julija, ko je bilo za liter treba odšteti 1,217 evra), je trošarina znašala 36 centov. Tako visoke trošarine so ostale tudi v drugi polovici lanskega leta, ko so se cene naftnih derivatov očitno znižale. Za liter 95-oktanskega bencina je bilo decembra treba odšteti 0,827 evra. Nazadnje je bil tako poceni v začetku leta 2005. Trošarine je vlada nato dvignila, od takrat pa cene spet naraščajo, tako da bo opolnoči liter 95-oktanskega bencina stal že 1,08 evra.

Slovenija ima v primerjavi z drugimi evropskimi državami precej drage naftne derivate. Glede na cene 95-oktanskega bencina zaseda 15. mesto med 39 državami. Manj je za bencin treba odšteti v vseh sosednjih državah, razen v Italiji, in, denimo, v Španiji, Luksemburgu, Liechtensteinu ter Švici.
Še višje, na 13. mestu, je Slovenija na lestvici najvišjih cen dizla v Evropi. Sicer pa je treba za naftne derivate največ plačati v skandinavskih državah in Turčiji, najmanj pa v Rusiji, Ukrajini in nekaterih državah Zahodnega Balkana.

Cene naftnih derivatov po Evropi si lahko ogledate tukaj.
Vir: AMZS


In tukaj se velja vprašati, zakaj. Res je, da so trošarine za deset centov nižje, a je cena nafte med 70 in 80 dolarji nižja kot pred letom. Kako je torej mogoče, da imamo skoraj enake cene naftnih derivatov kot v času, ko je bila nafta več kot še enkrat dražja?

Pri določanju cen več dejavnikov
Ekonomist Bogomir Kovač nam je pojasnil, da je pri cenah treba upoštevati več dejavnikov. Najprej to, da se cene glede na stanje na svetovnih trgih prilagajajo z enomesečnim zamikom, obenem pa so aciklične in se jih izračuna po določeni formuli, ki vključuje cene nafte na svetovnih trgih, trošarine in fiksirano maržo.

Bolj konkreten kot pri komentarju, zakaj so cene v Sloveniji take, kot so, pa je bil pri primerjavi slovenskih cen s preostalimi državami v Evropi. Slovenija je glede na cene naftnih derivatov najdražja v regiji. Z izjemo Italije je dražja tudi v primerjavi s sosednjimi državami. Tukaj Kovač vidi še nekaj manevrskega prostora, in sicer tranzitni promet. Če bi bile cene naftnih derviatov nižje, bi se tovornjakarji, ki potujejo čez Slovenijo, pogosteje odločali, da gorivo natočijo pri nas, ne pa v kateri od sosednjih držav. Cenejše gorivo bi bilo seveda dobrodošlo tudi za navadne državljane, dodaja, a ob tem opozarja, da je to le ena od možnosti, saj o tem ni videl nikakršnih izračunov.

Sabina Zonta