Na Mestni občini Ljubljana (MOL) so na torkovi novinarski konferenci opozorili, da naj bi se vse več prebivalk in prebivalcev prestolnice pritoževalo zaradi neprimerne vožnje kurirjev dostavljalskih služb. Slovenski podružnici podjetji Wolt in Glovo sta se tako z ljubljanskim županom Zoranom Jankovićem dogovorili, da bodo njihovi kurirke in kurirji odslej označeni z identifikacijskimi številkami, ki bodo služile tudi za lažje sankcioniranje v primeru neprimerne vožnje. V nasprotnem primeru naj bi bil v središču mesta za kurirke in kurirje prepovedan promet.
Na oštevilčenje kurirk in kurirjev se je v skupnem pismu ostro odzvalo več sindikatov s Sindikatom Mladi plus na čelu, ki je pred kratkim že opozoril na pogoje, v katerih delajo dostavljavci. Odločevalci se po mnenju sindikatov "ne zavedajo oz. se nočejo zavedati pogojev, ki pripeljejo do tega, da kurirke in kurirji kdaj res vozijo hitro ali pa prekršijo kak cestnoprometni predpis". Kot so zapisali, želijo župan ter podjetji Wolt in Glovo "krivdo in odgovornost prenesti na kurirje in kurirke oz. delavce in delavke, namesto da bi sami prevzeli odgovornost za ustvarjanje pogojev, ki kurirje in kurirke silijo v kršitve cestnoprometnih predpisov".
Sindikati opozarjajo, da so dostavljavci "prisiljeni v hitenje na cesti"
Sindikati korporacije označujejo za "izkoriščevalske" in jim očitajo, da zaradi načina dela dostavljavcem ne omogočajo dostojnega preživetja, ne da bi bili prisiljeni v pogosto tveganje svojih življenj na cestah. "Če bi imeli dostojne pogoje za opravljanje svojega dela ne glede na to, koliko dostav s kakšnimi razdaljami opravijo, ne bi bili prisiljeni v hitenje na cesti," so zapisali.
Na drugi strani mestni občini in ljubljanskemu županu očitajo, da ne izboljšuje ustrezno kolesarske infrastrukture. Prometno vizijo mesta označujejo kot neprimerno in opozarjajo, da pešce in kolesarje ovirajo vrtovi lokalov, ki zasedajo javni prostor, številni turisti, ki poleti preplavijo mesto, in reklamni objekti. "Očitno je občina Ljubljana namenjena predvsem turistom, korporacijam, avtomobilom in dobičku, ne pa tistim, ki v njej bivamo in delamo," so kritični.
Ob tem sindikati opozarjajo tudi na možnost zlorabe identifikacijskih številk. Kot navajajo, ni jasno, na podlagi česa točno bodo kurirji in kurirke sankcionirani v primeru prijave, kakšna bo pravna podlaga za sankcije brez ustreznih dokazov in kako bodo pristojni zagotovili, da ne bo sankcij v primeru neupravičenih ali celo lažnih prijav.
"Zato zahtevamo, da namesto da se delavce in delavke žigosa s številkami kot živino, naj Wolt in Glovo uredita dostojne delovne pogoje in plačilo za vse, ki pri njih opravljajo delo. MOL pa naj poskrbi za dostojno bivanjsko okolje z urejeno kolesarsko infrastrukturo, ki bo prilagojena tistim, ki v Ljubljani bivamo in delamo," so sindikati zapisali v izjavi za javnost. Poleg Sindikata Mladi plus se so se pod poziv podpisali Zveza svobodnih sindikatov Slovenije, Sindikat delavcev prometa in zvez Slovenije, Sindikat delavcev gostinstva in trgovine Slovenije, Sindikat novinarjev Slovenije, Sindikat Glosa, Svobodni sindikat Slovenije, Ambasada Rog, inštitut Danes je nov dan in Zavod za družbene komunikacije Avanta Largo.
Na Delavski svetovalnici predlagajo označevanje kršilcev delavskih pravic
Na uvedbo identifikacijskih številk, po katerih lahko dostavljavce prebivalci ovadijo zaradi prehitre ali nevarne vožnje, so se odzvali tudi na Delavski svetovalnici. "Kaj pa če bi namesto javnega žigosanja kurirjev, ki kot "partnerji" (bog ne daj, da bi bili zaposleni z vsemi pravicami) šibajo po Ljubljani, da zadovoljijo stalno lakoto nas potrošnikov, javno ožigosali prav vse delodajalce v Ljubljani, ki kršijo delavske in socialne pravice," je v javnem pismu županu Mestne občine Ljubljana zapisal Goran Lukić.
"Kaj pravite, da bi kot župan Ljubljane pozvali Wolt in Glovo, da svojim tako imenovanim partnerjem zagotovita delavske in socialne pravice? Kaj pravite, da skupaj javno izpostavimo vse kršilce delavskih in socialnih pravic v Ljubljani? Saj tudi sami (ob prvem maju) rečete: delu čast in oblast," je župana nagovoril Lukić.
Levica: Župana bi bolj morali skrbeti pogoji, pod katerimi delajo dostavljavci
"Gre za rezultat dogovora med korporacijama in mestno občino, ki predstavlja popolnoma zgrešen pristop, saj kaznuje posledice, ne da bi se vprašal o vzrokih," pa so uvedbo identifikacijskih številk komentirali v stranki Levica. Kot menijo, dostavljavci niso sami po sebi nič bolj odgovorni ali neodgovorni vozniki od siceršnje prometne kulture v mestu. "Razlog za hitenje je en sam: plačani so po učinku in hitijo, da v dnevu zberejo dovolj naročil, da se jim splača," so poudarili.
Ob tem so izpostavili, da dostavljavci poleg tega kot "poslovni partnerji" brez pravic iz rednega delovnega razmerja nosijo vse stroške vzdrževanja vozil, plačevanja prispevkov, sanacije poškodb in bolezni ter seveda tudi plačevanja kazni za kršenje prometnih predpisov.
V Levici poudarjajo, da so tudi dostavljavci prebivalci Ljubljane. "Na županovem mestu bi ga lahko bolj skrbelo, pod kakimi pogoji delajo in kakšen vpliv imajo algoritmi na izkoriščanje delovne sile. Ne pa, da obrača eno skupino prebivalcev proti drugi, medtem ko vzroki za vse hitrejšo in tvegano vožnjo ostajajo nenaslovljeni," so zapisali v izjavi za javnost in prebivalce Ljubljane pozvali, naj raje kot da ovajajo dostavljavce, podprejo prizadevanja tistih, ki se trudijo za njihovo redno zaposlitev.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje