Ansambel Tasto Solo raziskuje srednjeveško glasbo in srednjeveška glasbila in se tako skuša v izvedbi kar najbolj približati izvirnim interpretacijam stare glasbe. Foto: Festival Radovljica
Ansambel Tasto Solo raziskuje srednjeveško glasbo in srednjeveška glasbila in se tako skuša v izvedbi kar najbolj približati izvirnim interpretacijam stare glasbe. Foto: Festival Radovljica
Partitura Philippa de Vitryja
Obdobje ars nova se začenja z delom francoskega skladatelja Philippa de Vitryja.
Srednjeveški dan na Ljubljanskem gradu
V sklopu programa festivala srednjeveške in renesančne glasbe bodo 27. septembra izvedli srednjeveški dan na Ljubljanskem gradu. Foto: MMC RTV SLO

Festival organizira Mini teater, in sicer skupaj s festivalom stare glasbe v Radovljici, katerega 27. izvedbo je odprl nastop zvezdnice petja stare glasbe, sopranistke Emme Kirkby. V atriju Mestnega muzeja Ljubljana so se razlegali virtuozni polifoni plesi in estampie oziroma španska glasba 14. in 15. stoletja. Španska zasedba, ki raziskuje ta danes malo znani repertoar, se posveča tudi raziskovanju, rekonstrukciji in izdelavi glasbil, ki so bila zelo razširjena v srednjem veku. Skupina Tasto Solo svoje muziciranje bogati in približa izvirniku tudi z izvajanjem zgodovinskih praks diminuiranja, alterniranja, kontrapunkta alla mente in improvizacije.

Ars nova 14. stoletja
Tasto Solo oziroma David Catalunya (clavisimbalum), Germán Diaz (srednjeveška lajna), Reinhild Waldek (gotska harfa) in Guillermo Pérez (orgelski portativ) pod naslovom Plesi obdobja ars nova predstavljajo glasbo, značilno za pozni srednji vek. Z izrazom ars nova se označuje predvsem glasbeni razvoj v 14. stoletju in nove razvojne poteze, ki so se zgodile v Franciji. Čeprav se izraz večkrat uporablja splošneje in se navezuje na polifonično glasbo, ki je v 14. stoletju nastajala po celi Evropi, je v resnici francosko okolje edino pravo okolje ars nove. Časovno to obdobje zaznamujeta uglasbitev francoskega srednjeveškega epa z naslovom Roman de fauvel (naslov bi lahko prevedli kot Zgodba o rumenkasto-rjavi pošasti), ki je delo skladatelja Philippa de Vitryja (1291-1361), in smrt skladatelja Gauillauma de Machauta leta 1377.

Ansambel Tasto Solo glasbeno vodi Guillermo Pérez, ki ga je po diplomi iz klavirja in kljunaste flavte začela zanimati glasba poznega srednjega veka. Po študiju na šoli Civica Scuola di Musica v Milanu in na Conservatoire National de Région v Toulousu se je tako kot avtodidakt začel ukvarjati z orgelskim portativom. Podrobno je preučil njegovo tehniko, repertoar, izrazne možnosti in zgradbo, svoje znanje in zanimanje za staro glasbo pa danes s pridom uporablja ne le kot izvajalec, ampak tudi kot znanstveni sodelavec centra za raziskovanje stare glasbe CIRMA in nekaterih drugih projektov.

Nadaljevanje festivala srednjeveške in renesančne glasbe
V nadaljevanju festivala bodo med drugim nastopili še ansambel za staro glasbo Minstrel iz Zagreba, tržaška skupina Gallus Consort, mojster igranja na stara glasbila Janez Jocif in Ljuba Jenče. Jenčetova in Jocif bosta izvedla tudi delavnici za otroke. Otroci se bodo razveselili tudi ponovne organizacije srednjeveškega dne, ki bo potekal v sklopu festivala sredjeveške in renesančne glasbe. Zgodil se bo 27. septembra, tematska nit letošnje prireditve pa bo pravljica Makalonca pisatelja Frana Saleškega Finžgarja.