Krhki les potopljene vojne ladje Vasa je izpostavljen tveganju, da se bo trup ladje sčasoma sesedel, zato so delavci letos spomladi začeli obnovitvena dela. Foto: EPA
Krhki les potopljene vojne ladje Vasa je izpostavljen tveganju, da se bo trup ladje sčasoma sesedel, zato so delavci letos spomladi začeli obnovitvena dela. Foto: EPA

V muzeju v Stockholmu trenutno potekajo nujna obnovitvena dela, ki rešujejo slavno švedsko vojno ladjo Vasa iz 17. stoletja, ki je potonila v Stockholmu med svojo prvo plovbo. Restavratorji morajo namreč zgraditi nov podporni sistem, ki bo 61 metrov dolgo in s 64 topovi oboroženo ladjo obvaroval pred nadaljnjo degradacijo.

Dvigovanje Vase v Kastellholmenu 24. aprila 1961. Foto: Wikimedia/Vasamuseet
Dvigovanje Vase v Kastellholmenu 24. aprila 1961. Foto: Wikimedia/Vasamuseet

Vasa, ponos rastočega švedskega imperija, je klavrno končala svojo prvo plovbo. 10. avgusta 1628 v Stockholmu se je prevrnila in potonila le približno 1300 metrov od kraljevega gradu, od koder je odplula. Potapljači švedske mornarice so izjemno dobro ohranjeno razbitino z vsemi predmeti na njej leta 1961 dvignili na površje in namestili v lasten muzej, ki velja za eno večjih turističnih atrakcij v švedski prestolnici.

Delavci med izvajanjem obnovitvenih del na muzejski ladji Vasa, eni najbolj priljubljenih turističnih destinacij na Švedskem. Foto: EPA
Delavci med izvajanjem obnovitvenih del na muzejski ladji Vasa, eni najbolj priljubljenih turističnih destinacij na Švedskem. Foto: EPA

A ladja se petdeset let pozneje spoprijema z resnimi težavami. Njen trup načenja kemična degradacija hrastovega lesa, iz katerega je bila Vasa zgrajena, zato se ladja kljub podporam, ki naj bi jo držale na mestu, nekoliko premika. "Stari podporni sistem iz 60. let ni upošteval, kako in iz katerega materiala je ladja zgrajena. Za ladjo je podpora nameščena na napačnih mestih in povzroča majhne premike v ladji. Podpora jo dejansko uničuje," je povedal Magnus Olofsson, vodja projekta Support Vasa Project.

Ob ladji Vasa je tudi sestrsko plovilo vojne ladje z imenom Applet (Jabolko). Leta 1659 je postala del podvodne pregrade, ki naj bi zaščitila švedsko prestolnico pred sovražnimi flotami. Foto: EPA
Ob ladji Vasa je tudi sestrsko plovilo vojne ladje z imenom Applet (Jabolko). Leta 1659 je postala del podvodne pregrade, ki naj bi zaščitila švedsko prestolnico pred sovražnimi flotami. Foto: EPA

Da bi preprečili dolgoročne poškodbe ladje, se je aprila letos začela gradnja nove podporne strukture ladje, ki jo sestavlja 27 jeklenih nosil. Novi podporni sistem bo prevzemal težo tam, kjer je ladja najtežja, je pojasnil Olofsson. Restavratorji načrtujejo tudi, da bodo v notranjosti ladje zgradili jekleno okostje, ki ji bo pomagalo nositi lastno težo. "Ta ladja je popolnoma edinstvena. Ničesar podobnega ne boste našli. Celotna ladja iz 17. stoletja je bila pobrana z morskega dna. Nikjer ni podobne. Zato je zaklad za ljudi po vsem svetu," je dejal Olofsson. Projekt naj bi bil končan leta 2028 ob 400. obletnici izplutja ladje Vasa, v tem času pa bo muzej ostal odprt za javnost.