Irene Rožman Pišek, ki je leta 1993 diplomirala iz etnologije in sociologije, je po študiju muzejsko delo spoznavala v Posavskem muzeju Brežice, v Dolenjskem muzeju v Novem mestu in v Slovenskem etnografskem muzeju (SEM). Med drugim je bila zaposlena kot mlada raziskovalka na Filozofski fakulteti v Ljubljani in bila izvoljena v naziv asistentke za etnologijo. Leta 2002 je doktorirala z disertacijo Spolno življenje in kultura rojstva na Dolenjskem: Od Trdinovih zapisov (1870) do 2. svetovne vojne.
Šege in navade ter družinsko življenje
Že leto poprej je postala sodelavka Inštituta za medicinske vede pri ZRC-ju SAZU-ja, poklicno pot je nadaljevala kot docentka in znanstvena sodelavka na Fakulteti za humanistične študije Univerze na Primorskem v Kopru. Predavala je teme iz socialne zgodovine in demografske procese, raziskovala pa je tudi šege in navade življenjskega cikla in družinsko življenje.
Podpisala se je pod več kot sto prispevkov o številnih tabutemah v povezavi s spolnim življenjem, nosečnostjo, babiškimi spomini, s porodom, kulturo rojstva, z rodnostjo v tradicionalnem okolju, rojstnih in mrliških šegah, o poročnih strategijah župljanov, zunajzakonski mladostniški rodnosti v preteklem stoletju in o sklepanju zakonskih zvez ter o zdravilstvu in mitologiji, ki jih je objavljala v slovenskih in tujih publikacijah.
Tudi raziskovanje spolnega življenja in kulture rojstva
Irene Rožman Pišek je skozi leta raziskovala tudi pustovanje oziroma šelmarijo v Kostanjevici na Krki, magijske in religiozne tabuje – objavila je edinstveno pričevanje o bajeslovnem bitju Telebi – ter obravnavala življenje suhorobarskih in zdomarskih družin v Ribniški dolini v drugi polovici preteklega stoletja.
Pretežni del njenega raziskovalnega dela je potekal v župniji Velike Brusnice pri Novem mestu, kjer je izvedla obsežno anketo o rodnostnem vedenju, družinskem življenju in reproduktivnem zdravju. Leta 2004 je napisala tudi monografijo Peč se je podrla, ki govori o spolnem življenju in kulturi rojstva ter je pustila v domači in tuji strokovni in širši javnosti močan vtis.
Nagrajenka je komisijo prepričala s svojo delavnostjo in natančnostjo, pa tudi z odprtostjo, vztrajnostjo in s pomenom pedagoškega dela, ki ga opravlja. Njeno raziskovalno delo pa je "znova potrdilo tudi uspešnost in ustreznost etnološkega terenskega dela kot raziskovalne metode, kadar gre za celovit vpogled v način življenja ter slišanje in razumevanje življenjepisov in vanje vgrajenih podatkov", še med drugim piše v utemeljitvi letošnje Murkove nagrade.
Še Murkovo priznanje in Murkovi listini
Letošnje Murkovo priznanje je Slovensko etnološko društvo namenilo Katji Hrobat Virloget za knjigo V tišini spomina: "Eksodus" in Istra.
Murkovo listino je prejela zapisovalka ljudskega gradiva iz Črne na Koroškem Marta Repanšek skupaj s pred kratkim umrlim možem Alojzijem Repanškom (1937–2021) za delo na področju zbiranja in ohranjanja kulturne dediščine v lokalnem okolju.
Listino so namenili še Društvu rokodelcev – Rokodelski center Moravče, ki vešče povezuje znanje preteklosti s sodobno ustvarjalnostjo, piše v utemeljitvi.
Lani je Murkovo nagrado za življenjsko delo prejela Marija Klobčar, ki se v svojih raziskavah skozi leta pogosto posveča razkrivanju vprašanj zgodovine in etnologije na podlagi proučevanja mitologije in pesmi ter pričevanje folklore kot pomembnega izhodišča za zgodovinske obravnave.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje