Paul Gauguin se je iz vse bolj industrializirane stare celine umaknil najprej stran od meščanskega vrveža Pariza v Provanso in Bretanijo, leta 1891 pa odšel prvič na tihomorsko otočje Tahiti. Po vmesni vrnitvi v francosko prestolnico in takratno umetniško središče se je v brezskrbno tropsko okolje vrnil in tam med polinezijskimi domačini živel do smrti leta 1903. V tem času je motiviko za svoja dela našel med tamkajšnjimi dekleti in v pisanem okolju. Foto:
Paul Gauguin se je iz vse bolj industrializirane stare celine umaknil najprej stran od meščanskega vrveža Pariza v Provanso in Bretanijo, leta 1891 pa odšel prvič na tihomorsko otočje Tahiti. Po vmesni vrnitvi v francosko prestolnico in takratno umetniško središče se je v brezskrbno tropsko okolje vrnil in tam med polinezijskimi domačini živel do smrti leta 1903. V tem času je motiviko za svoja dela našel med tamkajšnjimi dekleti in v pisanem okolju. Foto:
Edward Hopper
Značilno 'hopperjevska' hiša z belo zunanjščina in črno streho pred jasnim nebom brez enega samega oblačka. Soncu se nastavljata starejša gospa v črnem in mlada dama, ki morda ne nekoga čaka. A slika Sončna svetloba v drugem nadstropju iz leta 1960 kljub prisotnosti dveh figur izraža tisto za Edwarda Hopperja značilno praznino, tišino, ki jo pogosto izražajo njegovi pogledi na s poletno svetlobo razžarjene arhitekture in osamljene ljudi.

Zahodnoevropska umetnost je od antike naprej poletje upodabljala predvsem v sklopu štirih letnih časov oziroma dvanajstih mesecev. Upodobitve teh najdemo na antičnih mozaikih, reliefih ob vhodu v monumentalne gotske katedrale (Laon) in na barvitih vitražih, skozi katere je pronicala svetloba in kot kalejdoskop opozarjala na božjo prisotnost v cerkvah. Ikonografija štirih letnih časov se je ohranila tudi v novem veku in tako prepoznamo zimo, pomlad, poletje in jesen po personifikacijah, ki držijo v rokah atribute, značilne za tisto obdobje.
Poletje oziroma julij je tako lahko upodobljen kot možakar s koso oziroma srpom, ki žanje pšenico ali pa je ta z raznimi poletnimi sadeži krasila figuro, kot alegorijo poletja. Najbolj slavni 'portret Poletja' je verjetno slika italijanskega manierista Archimbolda, ki je figure štirih letnih časov sestavil iz pšenice in poletnega sadja, kot so češnje in marelice, pomlad iz spomladanskega cvetja, zima pa iz suhega dračja.

Odmik v brezskrben poletni čas
Kasneje, ko so je tradicionalna motivika umikala iz platen, in so slikarji in okrepljeni meščanski naročniki začeli v 19. stoletju obračati stoletja ustaljeno hierarhijo motivov, poletje samo po sebi ni več upodobljeno, so pa topli meseci 'kulisa' za druženje na prostem, za kopalke ob reki ali morju, toplo okolje obdaja portretiranke, ki so na Tahitiju pritegnile Gauguinovo oko.
V 20. stoletju sta značilna poletna svetloba in plaža radi pritegnili ameriškega umetnika Edwarda Hopperja, v času se je ustavil pljusk vode na sliki vplivnega britanskega umetnika, ki je pomembno prispeval k pop artu Davida Hockneyja. Skozi stoletja je nastalo mnogo umetnin, ki upodabljajo brezskrbni poletni čas, v katerem si dovolimo sprostitve, predaha in pomiritve.














Vitraž iz katedrale v Chartresu: detajl z mesecem avgustom, ki ga ponazarja kmet med mlatenjem pšenice, okoli 1220.
Meseca julij in avgust v Sijajnem horariju vojvode Berryjskega, iluminacije katerega so okoli leta 1415 naslikali bratje Limburg. Foto: Wikipedia
Flamski renesančni slikar Pieter Bruegel je leta 1565 naslikal Žetev, eno od slik širšega cikla letnih časov. Poletna žetev se nahaja v newyorškem Metropolitanskem muzeju. Foto: Wikipedia
Francoski slikar Nicolas Poussin (1594-1665) je v prizor poletja vpeljal tudi biblični prizor z Ruth in bogatim posestnikom Boazom. Sliko iz časa 1660 in 1664 hranijo v pariškem Louvru. Foto: Wikipedia
Poletni prizor z makovim poljem, ki ga je Claude Monet naslikal leta 1873 vsakdo dobro pozna, saj njegova reprodukcija pogosto spremlja razne čakalnice in je reden motiv plakatov. Monet je na sliki, ob kateri se zlahka zasanjamo, verjetno naslikal svojo ženo in hčerko, prvič pa jo je pokazal na razstavi impresionistov leta 1874. Foto: Wikipedia
Izak Levitan, tesen prijatelj in najljubši umetnik Čehova, je znal mojstrsko ujeti 'razpoloženje krajine'. Leta 1899 je v sliko Poletni večer ujel lepoto melanholične ruske krajine.
Naša verjetno najbolj znana slikarka Ivana Kobilca je v letih 1889-1890 na slavnem delu Poletje ujela migetanje sončne svetlobe na prizoru ženskw, ki skupaj z otroci plete poletno cvetje. Foto: Narodna galerija
Jutranja toaleta, delo francoskega postimpresionista Paula Gauguina iz leta 1892.
Kopalke so motiv, ki je še enega francoskega postimpresionista Paula Cézanna vedno znova zanimal. To delo je nastalo okoli leta 1906. Foto: Wikipedia
Poletni večer, delo ameriškega umetnika Edwarda Hopperja iz leta 1947.
V tišini žgoče poletne vročine se v odsotnosti vsakršnega človeka sliši, pravzaprav vidi zgolj pljusk v vodi bazena. Slika Večji pljusk je britanski umetnik David Hockney naslikal leta 1967.
Britanska umetnica Bridget Riley, predstavnica op arta, je akril na platnu Poletnemu dnevu povsem spremenila v abstrakcijo. Vzorec slike sestavljajo valovi, ki spominjajo na morje, vsak val pa obsega vse tri barve bodisi na svojem dnu, začetku, koncu ali grebenu. Delo je nastalo leta 1980. Foto: Tate