Matthew Herbert je želel prisluhniti življenju ene živali (prašiča) na kmetiji v sicer anonimni prehranjevalni verigi. Foto: EPA
Matthew Herbert je želel prisluhniti življenju ene živali (prašiča) na kmetiji v sicer anonimni prehranjevalni verigi. Foto: EPA

Nekaj je narobe s sistemom pridelave hrane v tej državi, če nimaš niti pravice, da bi si ogledal, kako ubijejo tvojo hrano.

Matthew Herbert
Album One Pig izide 10. oktobra. Gre za ploščo, v celoti sestavljeno iz posnetkov življenjskega cikla sodobnega prašiča, od rojstva do krožnika. Foto: Accidental Records
Album One Pig je Matthew Herbert (na fotografiji) v živo premierno predstavil v londonski Kraljevi operni hiši 2. septembra. Čeprav je najprej načrtoval, da bo na odru tudi živ prašič, 'je v vsej državi za to primeren le en pujs, ta pa je imel druge opravke, zato imamo na odru glasbeni svinjak', je umetnik zapisal na svoji spletni strani. Foto: Spletna stran umetnika/Margaret Salmon in Lucy Pope

Deset kuharskih mojstrov je pripravilo deset jedi iz prašičjega mesa, od začinjene dušene prašičje glave do ocvrtega prašičjega repka. Gostje so hrano odnesli v kot sobe, kjer jih je zvočni tehnik posnel, medtem ko so v dva mikrofona na njegovo prošnjo "žvečili kar najglasneje mogoče". Kot pravi Herbert, je želel ujeti zvočni zapis vsakega ugriza.

Izbranim Herbertovim posnetkom lahko prisluhnete tukaj.
Dve leti pred gostijo je Herbert pujsa, ki je nato končal na krožnikih izbrancev, obiskoval vsaka dva tedna, od njegovega rojstva do bridkega konca. Dokumentiral je zvoke prehranjevanja živali, rezultat njegovih prizadevanj pa je One Pig, album zvokov iz prašičjega življenja in smrti. V pesmi October se je znašlo tudi mukanje krave iz sosednjega hleva, bobnanje pa so izvabili iz glasbila, izdelanega iz prašičje kože: nanj so, seveda, igrali s kostmi istega pokojnega pujsa.

"Dejanje spoštovanja in radovednosti" jezi Peto
Projekt je (precej pričakovano) razjezil aktiviste za pravice živali, skupino Peta, a 39-letni Herbert pravi, da brez pravega razloga: "Moj namen je bil prisluhniti življenju pujsa na kmetiji. To je dejanje spoštovanja in radovednosti. Tam nisem bil zato, da bi spremenil njegov konec." Je pa zamudil enega ključnih (če ne najpomembnejšega) dogodka v življenju prašiča, saj mu klavec ni dovolil prisostvovati pri njegovem koncu. Herbert je bil razočaran: "Nekaj je narobe s sistemom pridelave hrane v tej državi, če nimaš niti pravice, da bi si ogledal, kako ubijejo tvojo hrano."

Zato se je Herbert odločil svoj komentar stanja v družbi ponuditi na svoj način. Na pesmi z albuma, naslovljeni August, poustvari gostijo, omenjeno v uvodu: preskakuje med zvoki prehranjevanja njegovih gostov in zvoki prehranjevanja prašiča. "To je moj poklon Orwellu - razlike pravzaprav ni," je dejal umetnik.

Vsakdanji zvoki kot glasba
Matthew Herbert (1972), znan tudi pod psevdonimi Herbert, Doctor Rockit, Radio Boy, Mr. Vertigo, Transformer in Wishmountain, je britanski elektronski glasbenik in pionir uporabe "resničnih" zvokov v sodobni elektronski glasbi. Svoj prvi poklicni javni nastop je imel leta 1995 kot Wishmountain, za glasbilo je uporabil vrečko čipsa. Leta 1998 je izdal Around the House, album, na katerem je mešal plesne bite z zvoki, ki jih izvabljajo vsakdanji kuhinjski pripomočki, v kombinaciji z džezovskim petjem Dani Siciliano.

Ustvaril je več remiksov za priznane izvajalce, kot so Moloko, Ennio Morricone, Quincy Jones, Björk, R.E.M., Perry Farrell, Serge Gainsbourg, Yoko Ono, John Cale, The Avalanches in Cornelius. Leta 2001 je izdal album Bodily Functions, na katerem je predstavil zvoke, ki jih je proizvedel z uporabo človeških las in kože, pa tudi notranjih organov. Plat du Jour pa je bila plošča, posneta izključno s pomočjo predmetov in situacij v prehranjevalni verigi ... Vmes se je ukvarjal tudi z ustvarjanjem bolj "ortodoksne" plesne glasbe, najuspešnejši je njegov album Scale (2006).

Album One Pig, ki pri založbi Accidental Records izide 10. oktobra, je zadnji del trilogije, ki jo sestavljata še One One in One Club: prvega je napisal in izvedel Herbert popolnoma sam, drugi pa je sestavljen izključno iz zvokov, posnetih v nočnem klubu Robert Johnson v Offenbachu v Nemčiji v eni noči.

Nekaj je narobe s sistemom pridelave hrane v tej državi, če nimaš niti pravice, da bi si ogledal, kako ubijejo tvojo hrano.

Matthew Herbert