Odprtje nove operne hiše v Oslu je bil veličasten dogodek, ki so se ga udeležile kronane glave in tudi 'težki' politiki. Foto: Den Norske Opera & Ballett
Odprtje nove operne hiše v Oslu je bil veličasten dogodek, ki so se ga udeležile kronane glave in tudi 'težki' politiki. Foto: Den Norske Opera & Ballett

Akustiko objekta norveškega arhitekturnega biroja Snøhetta so obiskovalci gala večera najprej presojali ob odlomku iz Wagnerjeve opere Lohengrin, uvodni točki koncerta. Na repertoarju so bili tudi delčki oper Verdija, Mozarta, Puccinija in drugih. Predstava, z obiskom katere so slovesno odprtje v zadnjih 700 letih največje kulturne ustanove na Norveškem počastile še druge odlične osebe - naj omenimo dansko kraljico Margrethe in nemško kanclerko Angelo Merkel -, je prinesla tudi svetovno premiero dveh krajših baletnih koreografij, del Kristiana Støvinda in Christopherja Wheeldona.

Obiskovalci so lahko uživali tudi v plesni poeziji Williama Forsytha. Plesalca in koreografa, znanega tudi po koreografijah, za katere išče navdih v arhitekturi in sodobni vizualni umetnosti, so izbrani gostje spoznavali v produkciji z naslovom The Vertiginous Thrill of Exactitude (Vrtoglavo vznemirjenje, ki ga povzroča natančnost), tokrat povsem prvič izvedeni na Norveškem.

Skakanje po strehi - za zdaj še dovoljeno
Povsem prva prava operna hiša na Norveškem je postala znamenita že več mesecev pred odprtjem. Pravzaprav bi bil boljši izraz zloglasna. Ne, Norvežanov ni motilo to, da je zanjo vlada odštela okoli 500 milijonov evrov. Bolj so jih motili glasovi glasbenih strokovnjakov, ki so imeli veliko pripomniti zoper glavno posebnost operne stavbe. To je možnost, da se ljudje prosto sprehajajo po njeni strehi; ali tekajo, če jim je to ljubše; ali celo divjajo na rolerjih in rolkah. To vse pa povzroča tresljaje, ki motijo občutljivo akustiko že tako akustično menda ne povsem idealne dvorane. Čeprav zgrajena po vzoru slovite operne hiše Gottfrieda Semperja v Dresdnu, naj bi osrednja dvorana ne mogla zagotoviti popolne izvedbe oper. Vnaprejšnja obtoževanja, brez katerih ne mine noben veliki javni arhitekturni projekt, je najbolje prezreti in počakati na prve prave kritike, osnovane na resničnih predstavah.

Polona Balantič










Odprtje nove operne hiše je norveški državni baletni ansambel izkoristil za premiero dveh baletnih koreografij, operni ansambel pa je nastopil z venčkom odlomkov iz znamenitih oper. Foto: Den Norske Oper & Ballett
Skandinavci nikoli niso sloveli kot omahljivci. Zato je danes kar težko verjeti, da so na Norveškem kar 120 let razpravljali o gradnji državne operne hiše. Foto: EPA
Arhitekti norveškega studia Snøhetta so skušali zasnovati stavbo, ki bi oblikovno spominjala na skalnato pokrajino v okolici oselskega fjorda. Foto: EPA
Arhitekti in politiki so poudarjali 'demokratični naboj' stavbe norveške državne opere in baleta. Možnost sprehajanja po strehi naj bi simbolno predstavljala odprtost operne in baletne umetnosti vsem Norvežanom in tako kljubovala slovesu opere in baleta kot 'elitističnih' umetniških zvrsti. Foto: EPA
Je bilo 500 milijonov evrov slabo investiranih? Nekateri strokovnjaki za akustiko so že pred odprtjem operne hiše opozarjali na slabo akustiko oziroma neprimernost dvorane za izvajanje opernih predstav. Foto: EPA
Operna hiša v Oslu je prava obrtniška in umetniška mojstrovina. Večina notranje opreme je bila izdelana ročno, kot tudi vsi dekorativni elementi. Vrednost teh 'lepotilnih' posegov je okoli 7,6 milijona evrov. Foto: EPA
Oselska operna hiša je pravi primer ugledne arhitekture. S skandinavskim hrastom znotraj opremljena stavba je zgrajena iz okoli 36.000 kamnitih kosov, ki so jih izklesali in že v končno obliko oblikovali v italijanskih kamnolomih. Foto: Den Norske Opera & Ballett
Arhitekturni biro Snøhetta si je do zdaj povzetek svetovno znanega arhitekturnega studia zgradil predvsem kot glavni načrtovalec nove aleksandrijske knjižnice. Foto: EPA