Tokijsko svetišče naj bi predstavljalo grobnico duš vseh vojakov, ki so se kdaj borili za Japonsko. Foto: Reuters
Tokijsko svetišče naj bi predstavljalo grobnico duš vseh vojakov, ki so se kdaj borili za Japonsko. Foto: Reuters

Nisem posnel filma, ki bi bil protijaposnko usmerjen. Prav nasprotno, to je izražanje moje ljubezni do Japonske. Kdo bi se sicer še toliko let posvečal temu, česar še sama Japonska ni storila?

Li Ying
Li Ying je svetišče opisal kot nenavaden kraj z čudno atmosfero, ki se ga držijo napačne interpretacije in narodne strasti. Foto: Reuters

Dokumentarni film odpre prizor japonskega izdelovalca mečev, ki izdeluje svojo zadnjo mojstrovino za japonske vojake. Tako postane meč simbol samega svetišča, ritual časti, lepote in smrti. Li Yingov film predstavlja kontroverzno svetišče Jasukuni, ki je posvečeno čaščenju 2,5 milijona umrlih Japoncev iz obdobij vojn, med katerimi je tudi 14 vojnih zločincev iz druge svetovne vojne.

Nekdanji japonski premier Džuničiro Koizumi je s svojimi obiski svetišča sprožil nasprotovanja Kitajcev in Korejcev, ki trdijo, da se Japonska ni nikoli primerno opravičila in sprejela odgovornosti za okupacijo sosednjih držav med drugo svetovno vojno. "Ko sem začel snemati film, mu nihče ni posvečal kaj dosti pozornosti," je povedal Li, ki že več kot desetletje tiho snema film. Li namerava jeseni film predstaviti japonskemu občinstvu, zaprosil pa je za dovoljenje tudi na Kitajskem. Režiser je priepričan, da to ne bi smel imeti težav.

Spomin na dogodke v Nankingu
Prihod filma sovpadla s 70-letnico posilstva v Nankingu, ko so japonske sile vdrle v takratno kitajsko prestolnico in po ocenah zaveznikov pobile kakšnih 142.000 ljudi. Ko je japonska vojska zavzemala mesto, so vojaki kitajsko prebivalstvo obglavljali s tradicionalnimi meči, podobnimi temu, ki ga je na začetku Lijevega filma izdelal Naoharu Kariya.

Ena vojna, dva pogleda
Na Kitajskem rojeni Li, ki že 17 let živi na Japonskem, se je začel za Jasukuni zanimati davno, preden je pritegnilo mednarodno pozornost. Zamisel je dobil, ko se je nekoč na Japonskem udeležil seminarja, na katerem so predvajali tudi film o dogodkih v Nankingu, kjer je začelo občinstvo ob prizoru, ko Japonci dvignejo zastave ob zavzetju mesta, ploskati in peti himno. "Bil sem šokiram in zmeden ter se začel spraševati, zakaj imajo po vseh teh letih ljudje še vedno tako močne občutke ... In kako različno dojemajo ljudje vojno med dvema državama," je pojasnil Li.

Film na eni strani sledi skupini japonskih veteranov, ki so prepričani, da njihov narod nima dovolj spoštovanje za padle vojake, na drugi strani pa mladim japonskim protestnikom, ki jih pretepejo poklanjajoči se v svetišču.

Nisem posnel filma, ki bi bil protijaposnko usmerjen. Prav nasprotno, to je izražanje moje ljubezni do Japonske. Kdo bi se sicer še toliko let posvečal temu, česar še sama Japonska ni storila?

Li Ying