Center za akademike in pripovedovalce zgodb (CSS) vsako leto objavi poročilo Teens & Screens. Letošnja izdaja je pokazala, da najstnikov danes teme travme in spolnosti, ki sta jih preigravali denimo HBO-jevi seriji Evforija in Idol, ne zanimajo tako zelo, kot bi si morda mislili. Raje bi spremljali zgodbe "o življenjih, kakršna so njihova lastna" – torej zgodbe, v katerih je večji poudarek na platoničnih prijateljstvih in odnosih, manj pa na razgibanem ljubezenskem življenju.
CSS, ki deluje pod okriljem univerzitetne katedre za psihologijo, je anketiral 1500 najstnikov med 10. in 24. letom. Rezultati vprašalnika so pokazali, da želi več kot polovica (51,5 %) najstnikov med 13. in 24. letom videti več vsebin, ki se vrtijo okrog prijateljstva in platoničnih zvez, ne pa romantičnih. Skoraj polovica (47,5 %) jih meni, da spolnost ni nujna za dobro zgodbeno linijo večine filmov in serij, 44,3 % pa jih meni, da se medijske vsebine preveč naslanjajo na temo romantičnih zvez. Skoraj 39 % vprašanih je izjavilo, da bi si na malih zaslonih in velikih platnih želeli videti več neseksualnih in neromantičnih likov.
"Včasih so ljudje lahko samo prijatelji"
Najstniški gledalci so nezadovoljni tudi nad nenehno rabo scenarističnih klišejev – na primer predpostavke, da se bosta glavni moški in ženski lik na neki točki zaljubila. "V ameriškem filmu je popolna odsotnost platoničnih odnosov," je v anketi zapisal 17-letnik iz zvezne države Georgia. "Ni mi všeč, da mora vsak odnos med fantom in dekletom na neki točki postati romantičen. Včasih so ljudje lahko samo prijatelji," je dodala 16-letnica z zahoda ZDA.
Ne gre za to, da bi bili najstniki konservativnejši kot generacije pred njimi
"Sicer je res, da si najstniki v filmih in serijah želijo manj spolnosti, ampak glavna ugotovitev ankete je v tem, da si želijo v medijih, ki jih spremljajo, videti širši razpon različnih odnosov," interpretira Yalda T Uhls, ustanoviteljica in direktorica CSS-ja.
"Vemo, da mladi ljudje preživljajo epidemijo osamljenosti in da iščejo vzore v medijih, ki jih spremljajo. Čeprav nekateri pripovedovalci zgodb uporabijo romantiko in spolnost kot "bližnjico", da bi dva lika tesno medsebojno povezali, pa mora Hollywood razumeti, da najstniki hočejo zgodbe, ki bodo odsevale celoten razpon naših življenj."
Rezultati te študije se ujemajo s številnimi drugimi, ki pričajo o upadu količine spolnih odnosov pri generaciji Z. Študija Centra za preprečevanje in zamejevanje bolezni (CDC) je leta 2021 pokazala, da je 30 odstotkov najstnikov že imelo spolne odnose. Leta 2019 je na to vprašanje pritrdilno odgovorilo 38 odstotkov najstnikov, v desetletjih prej pa je bil ta odstotek nad polovico. To je največji upad spolne aktivnosti, odkar to študijo opravljajo (od leta 1990 na vsaki dve leti).
Prioritete mladih se spreminjajo
Dve mladi soavtorici CSS-jeve študije, Stephanie Rivas-Lara in Hiral Kotecha, sta v spremni besedi poudarili, da je bila izolacija, ki so jo mladi prestajali v času pandemije, ključen dejavnik pri tem, da so se njihove prioritete preusmerile k prijateljstvu. Citirali sta klinične študije na temo "recesije prijateljstva" in "epidemije osamljenosti", ki jo je letos razglasil vodja zdravstvenih služb v ZDA Vivek Murthy. Anketa podjetja Cigna Group je pokazala, da danes dvakrat več mladih ljudi sebe opredeli za osamljene kot ljudje nad 65. letom.
"Ker tudi sama pripadam generaciji Z, nisem bila presenečena nad tem, kar je študija pokazala," je Stephanie Rivas-Lara komentirala za portal IndieWire. "Med mladimi je zelo razširjen diskurz o pomenu skupnosti in izolaciji, ki je nastopila po covidu. Najstniki medije dojemajo kot prostor, kjer se lahko povezujejo in občutijo pripadnost. Ob strašljivih naslovih o podnebnih spremembah, pandemiji in svetovnih nemirih je logično, da v teh prostorih težijo k temu, kar jim je najbolj domače."
Študija je pokazala tudi, da mladi zavračajo vsebine, ki poveličujejo bogastvo in slavo – samo 10,5 odstotka vprašanih je odgovorilo, da si take vsebine želijo gledati. 56 odstotkov mladih ima raje izvirne vsebine kot franšize in priredbe. V polju vsebin mladi gledalci hočejo predvsem optimistične zgodbe o posameznikih, ki so premagali statistično verjetnost in uspeli.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje