Pred dnevom čarovnic so številni mediji objavili različne lestvice najbolj groznih in strašnih filmov. Na nobeni od teh ni manjkal Psiho - zadnji res velik film mojstra suspenza Alfreda Hitchcocka. Legendarni britanski režiser je mojstrovino posnel leta 1960 in kronal serijo izjemno kvalitetnih izdelkov (Dvoriščno okno, Vrtoglavica, Sever-severozahod, Tujec na vlaku, Kliči M za umor, Rebecca ...). Po Psihu je nase opozoril le še s (še danes ne preveč razumljenimi) Ptiči.
Skrivnost skušal skriti pred (potencialnimi) gledalci
Hitchcock je za vsega 9.000 dolarjev odkupil pravice za novelo, ki jo je spisal Robert Bloch. Sama zgodba ga je izjemno prevzela. Ker je takoj razmišljal o vseh fazah filma (od produkcije pa do samega sprejema pri občinstvu), je sam osebno pokupil kar se da veliko število knjig, saj ni hotel, da bi ljudje (s)poznali sam razplet zgodbe.
Film cenejši od milijona dolarjev
Ker je imel težave s studiom in financiranjem, se je odločil za črno-belo tehniko, ki je bila veliko cenejša. Pri snemanju ni uporabil drage in preizkušene ekipe (s katero je ravno končal snemanje filma Sever-severozahod), ampak je uporabil cenejšo, s katero je snemal svojo TV-serijo. Po eni strani je tako dobil relativno poceni izdelek (okrog 800.000 dolarjev), hkrati pa je s črno-belo tehniko ustvaril ozračje, ki se zdi veliko bolj verjetno, strašno in prepričljivo.
Prvi šok še pred koncem uvodne tretjine filma
Na začetku spoznamo Marion Crane (Janet Leigh), ki zaradi osebne stiske v službi ukrade 40.000 dolarjev. Zaradi notranjega boja brez pripravljenega načrta zbeži. V slabem vremenu se zateče v osamljeni motel, ki ga vodi Norman Bates (Anthony Perkins). Tu se začne prvi veliki šok in kršitev vseh ustaljenih, poznanih in sprejetih filmskih pravil - še preden se konča prva tretjina filma, glavna junakinja (s katero se je publika kljub njenemu dejanju ravno dobro identificirala) v znamenitem prizoru pod tušem umre! Preobrat, ki ga v svetu filma še ni bilo. Hithcock se je svoje "bombe" dobro zavedal, zato je (v želji po identifikaciji z "junakinjo") zahteval, da po začetku filma nikogar več ne spustijo v dvorano. "Niti angleško kraljico (Bog jo blagoslovi) ne!" je v ciničnem slogu zapisal pretkani režiser.
Zdaj (nam) ostane Norman
Umor je zagrešila Normanova mati, skrbnik motela pa mora zdaj zabrisati vse sledi, da jo zaščiti. Tu Hitchcock spet pokaže občutek za film. Ker želi pretresenega gledalca "obesiti" na novega junaka, zdaj v središče postavi Normana. A ta je v literarni predlogi izjemno nesimpatičen (majhen, grd in debel), zato ga na platnu predstavi kot popolni antipod - visok, lep, mlad in privlačen moški v podobi Perkinsa. A to je šele prva polovica filma in Hitchcock svoje mojstrstvo stopnjuje vse do samega konca.
Herrmann presegel vsa pričakovanja
Svoje je dodal komponist Bernard Herrmann, ki je spisal izjemno glasbo - je nepogrešljivi in sestavni del prizora pod tušem - in filmu prinese dodatno dimenzijo. Z njegovim delom je bil režiser tako navdušen, da mu je podvojil honorar, pozneje pa zapisal, da kar tretjino uspeha filma dolguje prav glasbi.
Alfred Hitchcock je s številnimi filmi znal suspenz mojstrsko stopnjevati do vrhunca, s svojo pripovedjo, izbranimi kadri, kotom snemanja, glasbo in manipulacijo pa nikoli ni šel dlje, uspešneje in glasneje kot ravno v Psihu.
Kratke in sladke
- Režiser glavno junakinjo na začetku predstavi kot nedolžno - z belim modrčkom in belo torbico, potem ko ukrade denar, pa jo vidimo s črnim modrčkom in črno torbico.
- Marion Crane v filmu ukrade 40.000 dolarjev, isto vsoto je kot honorar prejel Perkins.
- Hitchcock je želel prizor pod tušem posneti brez glasbene spremljave. Bernard Herrmann je na lastno pest spisal glasbo, ko jo je režiser slišal, jo je z veseljem vključil v film.
- V prizoru pod tušem so za kri uporabili čokoladni sirup.
- Napovednik so posneli potem, ko so posneli že ves film. Ker Janet Leigh ni imela več časa, je vlogo pod tušem odigrala Vera Miles, ki v filmu sicer igra sestro glavne junakinje.
- Robert Bloch je idejo za novelo dobil po resnični zgodbi serijskega morilca Eda Geina. Omenjeni morilec je vplival na nastanek še kar nekaj literarnih predlog in pozneje filmov (Teksaški pokol z motorko, Ko jagenjčki obmolknejo ...).
- Hitchcock je prejel jezno pismo, v katerem se je neki moški pritoževal nad njegovim filmom. Njegova hčerka se po ogledu Hudičevk (1955) ni želela več kopati v banji, po ogledu Psiha pa niti tuširati. Hitchcock je možakarju cinično odpisal: "Pošljite jo v čistilnico."
Zapuščina
- Po smrti Alfreda Hitchcocka (1980) so posneli kar dve nadaljevanji (Psiho 2 - 1983 in Psiho 3 - 1986) ter preddel (Psiho 4: Začetek - 1990), ki pa so vsi po vrsti pogoreli.
- Leta 1987 so začeli snemati TV-serijo Bates Motel, ki pa je pozneje postal TV-film.
- Leta 1998 je Gus Van Sant posnel t. i. "frame by frame" predelavo.
- Leta 2009 naj bi posneli igrani film o snemanju Psiha. Slavnega režiserja naj bi zaigral Anthony Hopkins.
Slavko Jerič
slavko.jeric@rtvslo.si
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje