Filmski, gledališki in operni režiser, scenarist, montažer in direktor fotografije Karpo Godina se je rodil leta 1943 v Skopju. Foto: BoBo
Filmski, gledališki in operni režiser, scenarist, montažer in direktor fotografije Karpo Godina se je rodil leta 1943 v Skopju. Foto: BoBo

Čeprav sem študiral in končal režijo, me je [Želimir Žilnik] angažiral za kamermana. Imeli smo 25 let in on mi je rekel: 'Karpo, ti ne znaš snemati, jaz ne znam režirati, morda lahko kaj napraviva skupaj.' Dobili smo zlatega medveda,

Karpo Godina
Festival evropskega filma
Festival evropskega filma na Paliću je leta 1992 ustanovila občina Subotica, tako da letos med 16. in 22. julijem poteka 23. festival. Foto: palicfilmfestival.com

Filmski, gledališki in operni režiser, scenarist, montažer in direktor fotografije Karpo Godina je v okviru Festivala evropskega filma na Paliću prejel nagrado underground spirit. Na Paliću blizu jezera bodo v sredo prikazali tudi retrospektivo njegovih filmov.

Izstopajoča edinstvena estetika
Slovenski in jugoslovanski ustvarjalec, rojen v Makedoniji, si je nagrado, kot so utemeljili na Paliću, prislužil zaradi svoje osebnosti in edinstvene filmske prakse, izražene skozi številna dela, ki so nastala v njegovi bogati, pol stoletja trajajoči karieri. Godina je ob prejemu nagrade poudaril, da je svojo kariero začel prav v Vojvodini.

"Leta 1968 me je Želimir Žilnik pozval, da posnamemo film Zgodnja dela. Čeprav sem študiral in končal režijo, me je angažiral za kamermana. Imeli smo 25 let in on mi je rekel: 'Karpo, ti ne znaš snemati, jaz ne znam režirati, morda lahko kaj napraviva skupaj.' Dobili smo zlatega medveda," se je Godina spomnil v zahvali ob prejemu nagrade, poroča srbska tiskovna agencija Tanjug.

Filmski črni val jugoslovanskih tal
Kot je še povedal Godina, se je kmalu zatem preselil iz Slovenije v Vojvodino, kjer je bila produkcijska hiša Neoplanta, ki jim je omogočila svobodno ustvarjanje, vendar jih je oblast pozneje razpustila. Ponovna vrnitev v Vojvodino je sledila leta 1980, v Subotici pa je posnel nekaj najlepših prizorov svojega filma Splav meduze.

S kratkimi eksperimentalnimi filmi, kot sta Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (1970) in Pogrešam Sonjo Henie (1971), je postal eden ključnih osebnosti jugoslovanskega črnega vala, istočasno pa se je posvetil tudi konceptualni umetnosti ter sodeloval z neoavantgardnimi umetniki takratnega časa.

Dokumentaristika, ki jo je zabeležil na filmih Zdravi ljudje za razvedrilo ter O ljubezenskih veščinah ali film s 14441 sličicami (1972), ga je skoraj pripeljala do zapora. Status, ki ga danes uživa med ljubitelji sedme umetnosti, je pridobil kot direktor fotografije v celovečercih Zgodnja dela Želimirja Žilnika in Okupacija v 26 slikah Lordana Zafranovića.

Karpu Godini je nagrado izročil programski direktor tamkajšnjega Festivala evropskega filma Miroslav Mogorović, zatem pa so prikazali njegov prej omenjeni kratki film Zdravi ljudje za razvedrilo, ki ga je posnel leta 1971 v Vojvodini.

Čeprav sem študiral in končal režijo, me je [Želimir Žilnik] angažiral za kamermana. Imeli smo 25 let in on mi je rekel: 'Karpo, ti ne znaš snemati, jaz ne znam režirati, morda lahko kaj napraviva skupaj.' Dobili smo zlatega medveda,

Karpo Godina