Zgodovina vozov se začenja z zgodovino kolesa. Ko so Akadci in Sumerci na začetku 4. tisočletja pred našim štetjem v Mezopotamiji iznašli kolo, se je čas začel hitreje vrteti. A šest tisočletij pozneje so vozovi, ki so po prašnih poteh vozili ljudi in tovor, omagali; postali so spomin, nekateri celo muzejski eksponat. Na 1. programu Televizije Slovenija je bil premierno na sporedu 25-minutni dokumentarni film Vsi vozovi Janka Samse.
Na koncu se vedno vrnemo k vaški situli
Janko Samsa je najstarejši zapis o vozovih odkril na likovnih upodobitvah vaške situle, kjer sta 'izrisana' lepo vidna vozova. Neznani umetnik iz 5. stoletja pred našim štetjem, ko je bila vaška situla narejena, je upodobil bojni in potniški voz, ki ju je Samsa dokaj spretno rekonstruiral, upoštevajoč vse podatke na situli.
Neverjetno staro kolo na barju
Ni minilo dolgo, ko ga je presenetila novica o najdbi takrat domnevno najstarejšega kolesa, ki so ga slovenski arheologi leta 2002 našli na ljubljanskem barju. Leto pozneje so na jedrskem inštitutu dunajske univerze ugotovili, da kolo in os izvirata iz leta 5380 pred našim štetjem. Voz je torej moral prispeti na ljubljansko barje v zelo kratkem času - kot da bi ga vozil nekakšen 'prazgodovinski Michael Schumacher'. 'Pogonsko gorivo' tistega časa je bila ne prav močna goveja živina, današnji kolovozi pa so bile prave prazgodovinske avtoceste.
Na slovenskem etničnem prostoru od Porabja do Goriške, od Koroške do Bele krajine je premagovalo razdalje vsaj 50 različnih vozov. Vse je v pomanjšane različice, modele, prenesel in ohranil Janko Samsa iz Žirij pri Sežani. Posebna ustvarjalna poslastica pa je prav kopija najstarejšega voza na svetu z ljubljanskega barja.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje