"V času, ki se vsakršni vrsti kritike zdi nenaklonjen," kot so zapisali v Slovenski kinoteki, se bodo s serijo predavanj, okroglih miz in retrospektivo spraševali o stanju – in življenjskih razmerah – filmske publicistike in kritike tako pri nas kot v širšem kontekstu. Ob tem bodo upoštevali pospešeno digitalizacijo in vse bolj nevzdržne materialne razmere za kritiško delo, pa tudi mnoštvo novih form, taktik in strategij. Z drugimi besedami: "Se je kritika sposobna spopasti s krizami, ki ogrožajo njo in njen svet?"
Prvi dan Jesenske filmske šole, današnji, je posvečen zgodovini revije Ekran, katere začetki segajo v leto 1962, torej spada med najstarejše tovrstne revije v regiji. V predavanju Tretji pogled bo Darko Štrajn orisal šest desetletij revije, sledila pa bo okrogla miza Ekran pred ekrani, ki jo bo moderiral nekdanji glavni urednik Stojan Pelko. Večer bo sklenila projekcijo, s katero se bo Slovenska kinoteka poslovila od dotrajane kopije kultnega Wendersovega filma Pariz, Teksas.
Kakšno zvezo ima filmski jezik z diskriminacijo žensk v industriji?
Drugi dan mednarodnega simpozija bo potekal v sodelovanju z Mednarodnim festivalom sodobnih umetnosti – Mesto žensk in bo pod naslovom Opozicijski (v)pogledi – umetnost, film in strukture moči obravnaval ženske perspektive v filmski produkciji in pisanju o filmu.
Prva bo na sporedu projekcija celovečerca ameriške režiserke in teoretičarke Nine Menkes Oprani možgani: Spol-kamera-moč (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2022), v katerem režiserka raziskuje politiko oblikovanja filmskih kadrov in razkriva, kako se predstave o ženskah zasidrajo v naše nezavedno s pomočjo filmskega jezika – z osvetlitvijo, kadriranjem, koti, gibanjem kamere.
Projekcijo bo pospremila okrogla miza, na kateri bodo režiserke, kritičarke, urednice, selektorice filmskih festivalov in raziskovalke na podlagi lastnih izkušenj z vidika žensk in drugih marginaliziranih skupin razpravljale o neenakostih v umetnosti, posebej v filmu in filmski kritiki, ter izpostavile tako individualne kot tudi kolektivne strategije bojev proti njim. Večer bo zaznamoval program sodobnih slovenskih kratkih filmov, ki bo osredotočen na kritične poglede in opozicijske drže s poudarkom na tematiki spola.
Tretji dan bo posvečen različnim oblikam filmske kritike oziroma pluralnosti njenih pristopov, zanimanj ter miselnih in epistemioloških okvirov. Anja Banko in Urban Tarman bosta v predavanju Film na radijskih valovih predstavila vpogled v zgodovino filmske misli na njunih domačih frekvencah s poudarkom na specifikah, ki jih zahteva medij, formatih in konceptih oddaj Gremo v kino in Temna zvezda.
Sledilo bo predavanje filmske publicistke, filozofinje in nekdanje glavne urednice nizozemske filmske revije de Filmkrant Dane Linssen ter filmske publicistke in urednice spletne publikacije Festivalists Yoane Pavlove Od osebnega k profesionalnemu in nazaj. Gostji bosta predstavili svojo izkušnjo krmarjenja skozi avdiovizualno industrijo in delili nekaj misli o njeni prihodnosti. Dan sklene projekcija prvega dela avtobiografskega filmskega diptiha Spominek v režiji Joanne Hogg.
Zadnji dan simpozija bo namenjen razmisleku o vlogi, pomenu in vplivu kritiške misli v času brisanja prostorov javnega dialoga. Soustanoviteljici in sourednici filmske revije Another gaze Daniella Shreir in Missouri Williams se bosta v predavanju spraševali, ali je kritika še kritična; na okrogli mizi, ki bo sledila, pa bo publicistka in pesnica Anja Zag Golob z gostjami razpravljala o poziciji kritike v družbi, o (ne)zmožnosti njenega pisanja in branja ter o nujnosti refleksije ne zgolj za avtorice in avtorje v polju umetnosti, marveč vsaj toliko za publiko. Večer bo sklenila slovenska premiera drugega dela filmskega diptiha Spominek II, v katerem Joanna Hogg nadaljuje raziskovanje, kako lahko umetnost razkriva nove perspektive in poglede na življenje.
Kadar je kritik tudi filmski ustvarjalec
Jesensko filmsko šolo bo že tradicionalno pospremila tudi filmska retrospektiva z naslovom Od besed k podobam in nazaj. Poleg že naštetih naslovov bo na ogled še filmski dvojček Taksist (1976) ter Med življenjem in smrtjo (1999), saj ilustrirata eno najplodnejših filmskih sodelovanj med režiserjem in kritikom/scenaristom, to sta seveda Martin Scorsese in Paul Schrader.
Na sporedu bo tudi Zadnja kinopredstava (1971) Petra Bogdanovicha, eden od ključnih filmov nedavno umrlega režiserja in filmskega kritika ter zgodovinarja, ki je pisal za revije in časopise, kot so Esquire, The Saturday Evening Post in Cahiers du Cinéma. Zadnja bo na sporedu Noč lovca (1955) Charlesa Laughtona, za katero je scenarij napisal eden znamenitejših ameriških filmskih kritikov James Agee.
Komentarji so trenutno privzeto izklopljeni. V nastavitvah si jih lahko omogočite. Za prikaz možnosti nastavitev kliknite na ikono vašega profila v zgornjem desnem kotu zaslona.
Prikaži komentarje