Toma Cruisa v svoje prostore nočejo sprejeti niti kriminalisti iz 5. berlinske policijske direkcije. Foto: EPA
Toma Cruisa v svoje prostore nočejo sprejeti niti kriminalisti iz 5. berlinske policijske direkcije. Foto: EPA
Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (Življenje drugih)
Florian Henckel von Donnersmarck, ki je letos za film Življenje drugih osvojil oskarja za najboljši tujejezični film, meni, da je ravnanje nemških oblasti nesprejemljivo. Umetnosti namreč ne bi smeli povezovati z zasebnim življenjem njenih ustvarjalcev.
Volker Schlöndorff: Der neunte Tag (Deveti dan)
Volker Schlöndorff že ve, zakaj se je postavil v bran Tomu Cruisu. Tudi sam ve, kako hudo je, ko ti celoten načrt za snemanje filma zagreni neuspešno pridobivanje dovoljenj za snemanje na zgodovinsko pomembnih krajih. Foto: Der neunte Tag

Podobno kot obrambno ministrstvo je tudi policijska uprava št. 5 v berlinskem predelu Kreuzberg izrekla prepoved snemanja na zemljišču, kjer imajo prostore kriminalisti. Tudi tu je bil kot glavni vzrok za zavrnitev prošnje za snemanje filma Valkyrie o atentatu na Hitlerja navedena privrženost Toma Cruisa scientologiji. Svoje nasprotovanje so podkrepili še z utemeljitvijo, da bi snemanje filma kar za teden dni ohromilo njihovo delo. Tega pa si kriminalisti ne morejo privoščiti.

Oblast je napisala farso najhujše vrste
V razpravo o filmu Valkyrie so se vključili tudi nemški filmarji. Z oskarjem nagrajena režiserja Volker Schlöndorff in Florian Henckel von Donnersmarck menita, da je povezovanje izdaje dovoljenja za snemanje filma in veroizpovedi Toma Cruisa popolnoma nesmiselno in obsojanja vredno. Schlöndorff, ki se kot režiser tudi sam vedno znova vrača k temam novejše zgodovine, je po poročanju časopisa Frankfurt Allgemeine Zeitung izjavil, da se je okoli Cruisovega projekta spletla "farsa najhujše vrste".

Schlöndorff meni, da bi morali film Valkyrie obravnavati kot vsak drug filmski projekt. To, da se je filma o grofu von Stauffenbergu lotil Američan, ki je poleg tega še eden najbolj gorečih proselitistov scientologije, ne bi smelo igrati nobene vloge. Schlöndorffova podpora Cruisu ni nerazumljiva. Tudi sam se je že spopadal s pridobivanjem dovoljenj za snemanje na zgodovinsko pomembnih krajih. In tudi sam ni bil vedno uspešen. Nazadnje se je to zgodilo med snemanjem filma Deveti dan (Der neunte Tag), ko Schlöndorff svoje ekipe ni smel pripeljati v nacistično taborišče Dachau.

Vplete se zgodovinska stroka
Predstavniki nemških oblasti se na mnenje domačih filmarjev - naj so ti še tako ugledni - verjetno ne nameravajo ozirati. Veliko raje prisluhnejo spoštovanim zgodovinarjem, kot je Peter Steinbach. Ta ima med drugim tudi položaj znanstvenega vodje spomenika nemškega odpora (Gedenkstätte Deutscher Widerstand), ki 'domuje' v Bendlerblocku, kjer je grof von Stauffenberg koval načrt za umor Adolfa Hitlerja. Bendlerblock, kjer ima danes svoje prostore nemško obrambno ministrstvo, je tudi tista lokacija snemanje, na kateri je bilo Cruisu najprej zavrnjeno.

Previdno z uporabo besede Übermensch!
Steinbacha, ki velja za enega največjih nemških strokovnjakov za novejšo zgodovino, ni razburil le 'predrzni' Tom Cruise, ampak tudi letos z oskarjem za najboljši tujejezični film (Življenje drugih) nagrajeni Florian Henckel von Donnerscmarck. Filmarjeva argumentacija v prid Tomu Cruisu je bila po zgodovinarjevem mnenju "degenerirana", poleg tega pa je von Donnersmarck zelo neodgovorno uporabljal v Nemčiji še vedno z negativnim prizvokom "kontaminirano" besedo Übermensch (Nadčlovek). Kdor s tem izrazom imenuje von Stauffenberga, po mnenju Steinbacha ne more dobro presojati o ničemer, kar je povezano s preobrazbo von Stauffenberga in nekaterih drugih visokih nacistov od privržencev do nasprotnikov Adolfa Hitlerja. To pa še toliko bolj velja za "posvečence" v scientologijo.

P. B.