V starostni kategoriji nad 45 let so ženske v glavnih vlogah še vedno zastopane občutno slabše kot moški. Foto: IMDb
V starostni kategoriji nad 45 let so ženske v glavnih vlogah še vedno zastopane občutno slabše kot moški. Foto: IMDb

Med stotimi najdonosnejšimi ameriškimi filmi leta 2024 so imele ženske 42 odstotkov glavnih vlog, kar je enak odstotek, kot so ga imeli moški protagonisti, ugotavlja letna študija dr. Marthe Lauzen z naslovom It’s a Man’s (Celluloid) World (Moški (celulojdni) svet). Lauzen ugotavlja, da je imelo leto 2024 "eno najbogatejših ponudb ženskih glavnih vlog v novejši zgodovini". "Te fiktivne ženske so se uprle nezadostnim odnosom v zasebnem življenju in diskriminatornemu delovnemu okolju. Filmi, kakršen je Substanca, so se ostro postavili zoper kulturo, ki ima ženske za potrošne."

Še leta 2023 je imelo samo 28 odstotkov najdonosnejših filmov v ospredju žensko perspektivo, 62 odstotkov pa moško.

Druga študija, ki jo vsako leto opravlja raziskovalno-svetovalna skupina USC Annenberg Inclusion Initiative, je prišla do podobnih izsledkov: v 54 odstotkih filmov so imele glavno vlogo (ali pa deljeno glavno vlogo) ženske, kar je velik poskok od 30 odstotkov filmov lansko leto. "Od nekdaj smo vedeli, da bodo filmi z ženskimi glavnimi liki prinesli denar," je za Guardian komentirala vodja študije, dr. Stacy L. Smith. "To ni posledica gospodarskega prebujenja, ampak več različnih prizadevanj in različnih skupin – v studiih, aktivističnih skupin, iniciativ za vključevanje – ki poudarjajo potrebo po enakopravnosti na velikem platnu."

Cynthia Erivo in Ariana Grande sta nominirani za oskarja za najboljšo glavno in stransko vlogo v Žlehtnobi. Foto: AP
Cynthia Erivo in Ariana Grande sta nominirani za oskarja za najboljšo glavno in stransko vlogo v Žlehtnobi. Foto: AP

Med lanskimi uspešnicami, ki so imele v glavnih vlogah ženske, velja omeniti, na primer, muzikal Žlehtnoba, grozljivko Substanca, animaciji Vaiana 2 in Vrvež v moji glavi 2, komedijo Zlobna Dekleta in dramo Konča se z nama.

Pomembno je tudi, kdo sedi na režiserjevem stolčku, Filmi, ki so imeli vsaj eno režiserko in/ali scenaristko, so imeli v 81 odstotkih primerov žensko protagonistko. V filmih, ki so imeli samo moške režiserje in/ali scenariste, je bilo 33 odstotkov protagonistov žensk. Foto: Liffe
Pomembno je tudi, kdo sedi na režiserjevem stolčku, Filmi, ki so imeli vsaj eno režiserko in/ali scenaristko, so imeli v 81 odstotkih primerov žensko protagonistko. V filmih, ki so imeli samo moške režiserje in/ali scenariste, je bilo 33 odstotkov protagonistov žensk. Foto: Liffe

Ni treba, da gre zastopanost ene skupine na račun druge
Študija Stacy L. Smith ugotavlja tudi, da sicer vidimo velik porast glavnih ženskih vlog, pa zato upada število glavnih vlog temnopoltih igralk in igralcev. Samo 25 odstotkov lanskih najuspešnejših filmov je imelo na čelu temnopoltega protagonista ali protagonistko; še eno leto prej je bil ta delež 37-odstoten. "Realnost je, da občinstvo želi gledati zgodbe žensk in nebelskih skupnosti; studiem in filmskim ustvarjalcem ni treba izbirati med enim in drugim," je komentirala Smith.

Starizem je še vedno prisoten
Precejšnja razlika je tudi v tem, kako so zastopane ženske, starejše od 45 let, v primerjavi z moškimi v enakem starostnem okvirju. Med stotimi najdonosnejšimi filmi je bilo samo osem takih, ki so imeli zrelo žensko v glavni vlogi, in 21 takih, ki so imeli v glavni vlogi zrelega moškega. "Posledice neprimerne zastopanosti niso samo stvar kulturnega sektorja – to je za ženske tudi ekonomska realnost."

"Če omejujemo starost likov na velikem platnu, omejujemo vrsto izkušenj in življenj, ki jih spremljamo. Filmi večinoma ne znajo izkoristiti značajske globine, ki izvira iz življenjskih izkušenj, in dramatičnega zagona, ki izvira iz zavedanja, da je človek v tretjem dejanju svojega življenja."

Blake Lively si je primat v drami delila z Justinom Baldonijem. Bolj kot s svojo umetniško vrednostjo se je film v kolektivno zavest vpisal s tem, da sta zdaj nekdanja soigralca vpletena v navzkrižni tožbi zaradi blatenja in nadlegovanja. Foto: Cineplexx
Blake Lively si je primat v drami delila z Justinom Baldonijem. Bolj kot s svojo umetniško vrednostjo se je film v kolektivno zavest vpisal s tem, da sta zdaj nekdanja soigralca vpletena v navzkrižni tožbi zaradi blatenja in nadlegovanja. Foto: Cineplexx

Za kamero ženske še vedno v veliki manjšini
Prejšnji mesec je Martha Lauzen dokončala tudi študijo, ki razkriva, da je udeleženost žensk v zakulisnih vlogah pri filmu še vedno nizka. V letu 2024 je imelo 70 odstotkov najdonosnejših filmov deset ali več moških v ključnih vlogah za kamero. Samo osem odstotkov filmov je imelo na ključnih tehničnih položajih ženske.

Letos na mainstreamovski uspeh prav tako računa kar nekaj filmov z junakinjami v glavnih vlogah: franšiza John Wick dobi obzgodbo Ballerina z Ano de Armas, nadaljevanje dobita grozljivka M3gan in komedija Odštekani petek, Maggie Gyllenhaal režira grozljivko o Frankensteinovi nevesti Bride!, muzikal Žlehtnoba pa dobi še drugi del, Wicked: For Good.