Glavno vlogo ima pravzaprav še čisto neznan obraz: mlada Dakota Blue Richards. Foto: Reuters
Glavno vlogo ima pravzaprav še čisto neznan obraz: mlada Dakota Blue Richards. Foto: Reuters

Ko poskuša človek izločiti Boga iz svojega obzorja, vse postane manjše, bolj žalostno, hladno in nečloveško.

L'Osservatore Romano
Zlati kompas
Film se lahko pohvali s precej spektakularnimi posebnimi učinki in računalniško animacijo. Foto: EPA

V dolgi reportaži je vatikanski časopis l'Osservatore Romano udrihal tudi po Philipu Pullmanu, avtorju knjižne serije Njegova temna tvar, po kateri je bil družinski fantazijski film posnet. Tako ostremu napadu nismo bili priča že vse od leta 2005, ko je Cerkev zavrnila knjigo in nato še film Da Vincijeva šifra.

Gnostična vizija posmrtnega življenja
Trilogija Njegova temna tvar, v kateri mnogi kritiki vidijo novodobno inverzijo Miltonovega Izgubljenega raja, krščansko predstavo o nebesih predstavi kot lažno. Življenje po smrti obstaja, a je turobna eksistenca v temi, v kateri družbo dušam umrlih delajo le krvoločne harpije. "V Pullmanovem svetu upanje preprosto ne obstaja, saj ni nobenega odrešenja razen posameznikovih naporov, da bi krojil tok zgodovine." Pisec sklene, da bo "iskren" gledalec videl, da filmu "manjka kakršno koli globlje čustvo, razen morda hladu".

Lahko bi bilo še huje ...
V Pullmanovih knjigah je Cerkev s skrivnostnim svetom Magisterium na čelu temna sila, kriva krutih poskusov na otrocih, s katerimi skušajo odkriti izvor grešnosti in skriti dejstva, ki bi lahko omajala moč celotne organizacije. Zlati kompas (v glavnih vlogah nastopita Nicole Kidman in Daniel Craig) je pravzaprav "ideološko razredčena" filmska adaptacija prvega romana Severni sij - film namreč izpusti vse omembe Cerkve, Biblije in greha, preskoči tudi zadnja tri poglavja prve knjige, v katerih enega od pomembnejših junakov doleti tragičen konec.

Pravična kazen?
V ZDA Katoliška liga že poziva k bojkotu filma, ki "napada krščanstvo in otroke napeljuje k ateizmu", vatikansko glasilo pa je Zlati kompas označilo za "najbolj protibožičen film, kar si jih je moč zamisliti" in obnem našlo tolažbo v podatku, da je pravljica v prvem koncu tedna zaslužila skromnih 26 milijonov dolarjev (namesto pričakovanih 30 ali 40 milijonov). Na stari celini gre filmu bolje, a studio New Line je že prodal distribucijske pravice, da bi pokril stroške produkcije.

A. J.

Ko poskuša človek izločiti Boga iz svojega obzorja, vse postane manjše, bolj žalostno, hladno in nečloveško.

L'Osservatore Romano