Pred čim bežita Mara in Heduš? Radost pobega je enaka kot pri klasičnih poletnih filmih ceste, a gledalec intuitivno ve, da je brezbrižnost le krinka za neko težavo. Foto: IMDb
Pred čim bežita Mara in Heduš? Radost pobega je enaka kot pri klasičnih poletnih filmih ceste, a gledalec intuitivno ve, da je brezbrižnost le krinka za neko težavo. Foto: IMDb

Omerzujev celovečerec iz leta 2018 je zgodba o navihanem, samozavestnem štirinajstletniku Mari (Tomás Mrvík) in njegovem dve leti mlajšem, malce čudaškem prijatelju Hedušu (Jan Frantisek Uher), ki se z avtom odpravita v ledena prostranstva dogodivščinam naproti. Najverjetneje sta na begu pred družinskimi, prav gotovo pa pred mladostniškimi težavami in v iskanju novih doživetij – pa naj bodo ta kakršna koli že.

Sorodna novica "Fascinira me otroško pripovedovanje zgodbe, v katerem laž soustvarja resničnost"

Film ceste o trdoživih muhah, ki včasih brenčijo okrog tudi sredi zime, in zgodba, ki ‒ preden se konča na policijski postaji ‒ pripoveduje o izmuzljivih vezeh fantovskega prijateljstva, je češko-slovensko-poljsko-slovaška koprodukcija. Slovenski (ko)producent je Rok Biček iz produkcijske hiše Cvinger film. Film ste lahko ujeli v soboto ob 22.55 na prvem programu Televizije Slovenija.

Vsako potovanje je tudi potovanje navznoter
Film Zimske muhe, ki ga lahko torej opredelimo kot film ceste, s sabo prinaša tudi potovanje ne le v smislu premika s točke A na točko B, temveč tudi v smislu osebnostnega razvoja. Režiser, ki je predlani o filmu spregovoril tudi za MMC, Zimske muhe na eni ravni razume kot film ceste, vendar ga je pri žanru pritegnilo tudi to, da gre za film o pripovedovanju. "Okvir zgodbe je, da policisti najdejo Maro, ki je vozil avtomobil pri starosti štirinajstih let in mu nihče ne verjame, da je dejansko celo republiko prevozil sam. Ko ga začnejo zasliševati, začne pripovedovati zgodbo, v kateri je meja med resničnostjo in lažjo zelo zabrisana. Prav ta element neke dvojnosti mi je bil zelo zanimiv," je glede tega povedal režiser.

Marcel Štefančič je v recenziji filma, ki ji je prilepil tako želeni ZA+, med drugim zapisal:
Marcel Štefančič je v recenziji filma, ki ji je prilepil tako želeni ZA+, med drugim zapisal: "Mara, Heduš, Brana in pes postanejo alternativna, muhasta družina, ki potuje od surovega, sivega, hladnega, zimskega severa proti jugu, toda surovost, sivina, hlad in zima so povsod, tudi na utopičnem jugu, tako da prijatelja kmalu ugotovita to, kar sta pred dobrimi petdesetimi leti v Pennovi odisejski klasiki Bonnie in Clyde ugotovila Bonnie in Clyde: trik je v tem, da se neprestano giblješ, da se torej ne ustaviš – čim se ustaviš, te dobijo. Na varnem si le še v avtu. Sploh pa, ko se ustaviš, se itak izkaže, da so vsi kraji isti – in da so tudi vsi odrasli isti." Foto: IMDb

Predsodki so v domeni odraslih
"Film razumem kot portret tistega obdobja v človekovem življenju, ko svet zares nima meja. Celo med vajami sem bil vedno znova presenečen, kako svobodna sta bila otroka; odprta do vsega,"
je Omerzu povedal o svojih mladih protagonistih, za katera je bila to prva filmska izkušnja. "Svet odraslih je nagnjen k etiketiranju in sodbam – z mojima junakoma ni tako in to lahko prikažem, ne da bi ju idealiziral … Rad bi, da bi gledalca očarala, da bi ga fascinirala s svojim pozitivnim pogledom na svet. A rad bi tudi, da občuti grenkobo."

Sorodna novica Filmska recenzija: Zimske muhe

Razplet odgovorov ne ponudi na pladnju
Film je v svoji recenziji za Radio Slovenija prav tako pohvalil Matej Juh. "Zimske muhe so primer nove, izvirne filmske govorice, v kateri pripovedovanje z manjkajočimi deli v zgodbi ponudi presenetljivo sveže doživetje likov, njihovih medsebojnih razmerij in upodobljenega hladnega zimskega sveta z otoki svetlobe," je zapisal. "Gledalcu omogoči svobodo, da z ravno prav vidnimi namigi sam začne in konča zgodbo pred začetkom in po koncu filma, hkrati pa s tem, kar vidimo v času njegovega trajanja, gledalca hkrati prevzame in gane – ne z nizanjem tragičnih ali dramskih prizorov, ampak s prikazom na videz drobnih mladostniških zadreg, bolečin, potreb, hrepenenj, sanj in z vrsto duhovitih dialogov."